اخباراروپاجهان

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه و شکست حزب حاکم

انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه شب گذشته به پایان رسید و نتایج حاصله حکایت از شکست حزب حاکم ترکیه به رهبری رحب طیب اردوغان دارد.


شهروندان ترکیه‌ روز یکشنبه ۳۱ مارس برای شرکت در انتخابات محلی و شهرداری‌ها در سراسر این کشور به پای صندوق‌های رای رفتند. بیش از ۶۱ میلیون شهروند ترکیه‌ای در این انتخابات واجد شرایط رای‌دادن، بودند و ۳۴ حزب سیاسی در آن به رقابت پرداختند. 

بر اساس گزارش منابع دولتی ترکیه ، میزان مشارکت در این انتخابات حدود ۷۷ درصد بود، این در حالی است که این میزان در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ۸۷ درصد بوده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و رهبر حزب حاکم ترکیه شب گذشته در سخنرانی اش در جمع  هم حزبی هایش در دفتر حزب عدالت و توسعه، شکست در انتخابات شهرداری ها را پذیرفت. 
 
اردوغان اما تأکید کرد که این انتخابات پایان راه نیست بلکه نقطه تحولی است و برنده‌ی در این انتخابات، دموکراسی ترکیه و مردم آن هستند.

اردوغان افزود که ملت ترکیه با این انتخابات به وضوح پیام خود را به سیاستمداران رساندند.

اردوغان همچنین گفت: نتایج انتخابات شکست ما را نشان می دهد. با قلبی باز نتایج انتخابات را ارزیابی می‌کنیم و حساب و کتاب داخلی انجام می دهیم. اشتباهاتمان را تصحیح می کنیم و راه را درست می کنیم.

رئیس‌جمهور و رهبر حزب حاکم ترکیه ضمن بیان اینکه همیشه در کنار دموکراسی و صندوق رأی بوده‌ایم، تاکید کرد برنده انتخابات امروز در کشور، دموکراسی ماست.

اردوغان افزود: همیشه در کنار دموکراسی و صندوق رأی بوده‌ایم، امروز نیز با همان احساس مسئولیت عمل می‌کنیم و قدرتی بالاتر از اراده ملت نمی‌شناسیم.

آقای اردوغان امیدوار بود کاندیدای هم حزبی او بتواند کنترل شهر استانبول را از رقیبش یعنی اکرم امام اوغلو باز پس گیرد. اما آقای امام اوغلو موفق شد پس از شکست تلخ در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، مجددا جبهه‌ی مخالفان را به پیروزی برساند.

نتایج اولیه نشان می‌دهد که اصلی‌ترین حزب اپوزیسیون ترکیه کنترل خود بر شهرهای کلیدی را در انتخابات محلی حفظ خواهد کرد.

هم استانبول و هم آنکارا پس از اینکه به مدت ۲۵ سال در کنترل حزب عدالت و توسعه بودند، نهایتا در سال ۲۰۱۹ به دست گروه‌های سیاسی مخالف افتادند.

امام اوغلو، شهردار کنونی استانبول با پیروزی در انتخابات شهرداری‌ها در سال ۲۰۱۹، بزرگترین ضربه انتخاباتی دو دهه اخیر را به اردوغان و حزب متبوع او یعنی حزب عدالت و توسعه وارد کرد. 

به نظر می رسد نتایج انتخابات دیروز ترکیه می‌تواند آغازی بر تغییرات سیاسی در ترکیه باشد. با این پیروزی ، امام اوغلو به یک رقیب بالقوه برای اردوغان تبدیل شده است.

اردوغان با یک مشکل دیگر نیز روبرو است و آنهم افزایش حمایت‌ها از حزب تازه تاسیس و اسلامگرای «رفاه نوین» به دلیل موضع تند این حزب علیه اسرائیل در جریان جنگ غزه بود.

برخی گزارش‌ها از بروز خشونت‌ در برخی حوزه‌ها و کشته شدن سه نفر حکایت دارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا