اخبارجهان اسلامعراق

برگزاری مراسم شب شهادت امیرالمومنین در اماکن مقدس عراق

شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان، میلیون ها عاشق اهل بیت با چشمانی اشك بار و لب هایی که ذكر یا علی را زمزمه می کردند خود را به صحن و سرای امیرالمومنین رسانیدند.

حرم مطهر امیرالمومنین از ساعات اولیه ظهر یکشنبه به سرعت شاهد ازدحام جمعیت شد، شیعیان گروه گروه با ندای ‘لبیك یا علی’، ‘تهدّمت والله اركان الهدی، در صفوفی فشرده وارد حرم مطهر شدند، و ساعتی بعد، در اطراف ضریح، رواق های حرم، صحن ها و ایوان، جای سوزن انداختن نبود، سیل جمعیت در جای جای این مكان مقدس، هر گونه جابجایی و تردد را بسیار سخت می كرد.

گویی در هیاهوی این زیارت های میلیونی، هویتی دیگر برای عراقی ها و نیز شیعیان در حال شكل گیری است، اینجا ملیت و رنگ و نژاد معنا ندارد، حتی چند زبان داشتن هم مانع یک دلی و همگرایی محبان اهل بیت نیست.

نجف در شب ۲۱ ماه مبارک رمضان شاهد حال و شوری وصف ناشدنی است، و بار دیگر شعار و شعور با هم پیوند می خورد، شیعیان عراقی همچون ایام زیارت اربعین، هر چه دارند در طبق اخلاص می گذارند تا از روزه داران و زائران امام علی علیه السلام پذیرایی كنند.

موكب ها از چند روز پیش به تكاپو افتاده‌اند و در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان دیگر كوچه و خیابانی در مركز نجف اشرف نبود كه از سفره های نیكوكاری و كرم شیعیان پوشیده نشده باشد، از كودكان خردسال تا مردان و زنان كهنسالی كه بی وقفه و خستگی ناپذیر تلاش می كردند و برای فراهم كردن مقدمات پذیرایی و اطعام زائران، سر از پا نمی شناختند.

جمعیتی كه برای احیای شب قدر و سالروز شهادت امیر المومنین آمده بودند، در حرم و خیابان ها و كوچه‌های اطراف آن خلاصه نمی‌شود، مسجد كوفه و خانه حضرت امیرالمومنین، مرقد میثم تمار و مسجد سهله نیز به احیا نشسته بودند و در فراق امام عدالت می‌سوختند.

این حال و هوا البته مختص نجف اشرف نبود، آستان‌های مقدس و سایر اماكن زیارتی در شهرهای نجف، كربلا، كاظمین و سامرا مملو از جمعیت زائرانی بود كه از دیگر استان های عراق و دیگر كشورها برای احیای شب های مبارك قدر و سالروز شهادت امیر المومنین آمده بودند.

احیای شب های مبارک قدر در اماکن مقدس عراق با تلاوت قرآن كریم و مراسم زیارت امیرالمومنین و امام حسین و قرائت دعای جوشن كبیر و دیگر دعاهای رایج و صلوات خاصه، حال و هوای معنوی ویژه دارد.

علاوه بر آن به مناسبت سالگرد ضربه خوردن امام علی در شب نوزدهم و به مناسبت شهادت آن حضرت در شب بیست و یكم ماه رمضان در جای جای مركز و جنوب عراق از جمله مناطق مختلف شهر بغداد مجالس عزا در خانه ها یا تكایا برگزار می شود.

این روزها خیابان ها و كوچه های شهرهای عراق از نجف گرفته تا كربلا و از كاظمین و بغداد تا سامرا از رنگ سیاه پرشده و همه جا را غم واندوه در برگرفته است.

شب ۲۱ ماه مبارك رمضان، مرقد امام حسین و حضرت عباس و تل زینبیه و اردوگاه حسینی و مسجد صاحب الزمان در شهر مقدس كربلا نیز شاهد جمعیت پرشور مومنان برای مراسم احیا بود.

حال و هوای عاشقانه مردم در مرقد امام موسی كاظم و امام جواد در شهر كاظمین و مرقد امام هادی و امام حسن عسكری و سرداب غیبت حضرت امام مهدی در سامرا نیز تفاوت چندانی با شهرهای كربلا و نجف نداشت و همه جا از زائران پر شده بود.

شایان ذکر است که از ویژگی های زیارت های میلیونی در عراق مردمی بودن كامل آن است، تقریبا همه مراحل این زیارت و تداركات و برپایی موكب ها و پذیرایی از زائران صد درصد مردمی و خودجوش است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا