اخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

درخواست دیده بان حقوق بشر از عربستان برای لغو حکم زندان ۱۲ نفر از طرفداران شیعه فوتبال

دیده بان حقوق بشر از عربستان سعودی خواست که حکم زندان صادر شده برای ۱۲ نفر از هواداران شیعه ی فوتبال در این کشور را لغو کند.

دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که دادگاهی در عربستان در ۲۷ مارس ۲۰۲۴ حکمی صادر کرده که طی آن ۱۲ نفر از هواداران شیعه ی باشگاه ورزشی الصفا به دلیل شعارهای مسالمت آمیز در جریان مسابقه فوتبال در ژانویه به مدت شش ماه تا یک سال زندانی می شوند.

این سازمان از مقام های سعودی خواست فوراً این حکم را لغو کنند زیرا این حکم صرفاً در تقابل با ابراز احساسات مسالمت آمیز هواداران مشتاق باشگاه ورزشی الصفا صادر شده است.

پلیس عربستان سعودی پس از انتشار نماهنگی در شبکه های اجتماعی که در آن هواداران باشگاه الصفا را در حال سردادن شعارهایی در وصف امام علی علیه السلام و ابراز ارادت و عشق به آن حضرت نشان می داد، تعدادی از آنان را احضار و دستگیر کرد.

دادگاه کیفری سعودی در دمام برای برخی از هواداران یک سال حبس و جریمه نقدی به مبلغ ۱۰ هزار ریال سعودی (حدود ۲۶۶۶ دلار) و یک سال حبس و ۵ هزار ریال جریمه نقدی (حدود ۱۳۳۳ دلار) صادر کرد.

جوی شیا پژوهشگر عربستان سعودی در دیده بان حقوق بشر در این رابطه گفت: زندانی شدن هواداران یک تیم فوتبال در عربستان سعودی به دلیل شعار دادن در یک مسابقه به دلایل دیگری که عدم صلاحیت میزبانی جهانی این کشور را اثبات می کند، اضافه می شود که چرا فیفا از عربستان سعودی به عنوان تنها پیشنهاد دهنده میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ نام برده و این اتفاق نه تنها شرم آور بلکه بسیار خطرناک است.

وی در ادامه افزود : هواداران فوتبال از کشورهای مختلف دنیا چگونه می توانند در عربستان سعودی احساس امنیت کنند در صورتی که به راحتی ممکن است فقط به این دلیل که شعارهای آنها مورد پسند دولت این کشور نیست به زندان محکوم شوند؟

گفتنی است در ۲۴ ژانویه، در جریان مسابقه فوتبال بین باشگاه های الصفا و البکیریه در استان شیعه نشین قطیف در شمال منطقه شرقی عربستان، گروهی از هواداران باشگاه الصفا همزمان با سالروز ولادت امام علی علیه السلام در حال سردادن اشعار و شعارهای مسالمت آمیز در وصف امام علی علیه السلام و ابراز ارادت و عشق به آن حضرت کلیپ هایی را در فضای مجازی منتشر نمودند.

در پی انتشار این تصاویر، وزارت ورزش عربستان سعودی ، هیئت مدیره باشگاه ورزشی الصفا را به دلیل شعارهای علوی هوادارانش منحل کرد.

به گفته یک منبع آگاه در روزهای پس از بازی، پلیس قطیف حدود ۲۰۰ هوادار این باشگاه را برای بازجویی احضار و بیشتر آنها را آزاد کرد، اما ۱۲ نفر در زندان عمومی دمام بازداشت شدند.

فعالان عرصه ورزش و حقوق بشر این گونه تصمیم های خودسرانه و ناعادلانه ی وزارت ورزش و جوانان و نیز سیستم قضائی عربستان را شتابزده و بدون تدبیر و تعقل لازم و در راستای مقابله با شیعیان این کشور به بهانه های غیرموجهی هم چون نقض قوانین و مقررات حاکم در این کشور ارزیابی نموده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا