اخبارایران

رشد نرخ ترک تحصیل دانش آموزان در ایران

به گزارش ایلنا و بر پایه گزارش مرکز آمار ایران، نرخ ترک تحصیل دانش آموزان در ایران در سال تحصیلی 1401-1402 دو درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

مرکز آمار ایران تنها مرجع دولتی تهیه و انتشار آمار در زمینه های مختلف، طی گزارشی نشان داد که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ نزدیک به ۹۳۰ هزار دانش‌آموز ایرانی ترک تحصیل کرده اند. این آمار در قیاس با نرخ ترک تحصیل دانش آموزان در سال قبلش، دو درصد افزایش داشته است.

در این گزارش آمده که استان سیستان و بلوچستان بیشترین میزان ترک تحصیل دانش آموزان ایرانی را بخود دیده و خراسان رضوی، خوزستان و آذربایجان غربی در رتبه‌های بعدی در این زمینه قرار دارند.

مقایسه آمار نرخ ترک تحصیل با آمار مشابه سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نشان می‌دهد که در مقطع ابتدایی، نرخ ترک تحصیل از 95 درصد به ۱/۲ درصد و در مقطع اول متوسطه از ۴/۳۶ به ۵/۴۷ افزایش داشته است. ‌بیشترین آمار افزایش نرخ ترک تحصیل مربوط به مقطع دوم متوسطه است که از ۴/۰۴ به ۵/۷۴ افزایش نشان داده است.

افزایش نرخ ترک تحصیل دانش آموزان از جمله معضلات اجتماعی و شاخصی منفی در زمینه توسعه یافتگی کشورها محسوب می شود. کارشناسان دلایلی نظیر فقر، نبود امکانات، دوری از مراکز آموزشی و جلوگیری والدین را مهمترین دلایل این پدیده می‌دانند.
در میان دلایل فوق الذکر اما فقر و مشکلات اقتصادی با فاصله زیادی عامل اصلی رشد نرخ ترک تحصیل دانش آموزان در ایران محسوب می شود. در خانواده های دارای دانش آموز ترک تحصیل کرده، به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی اغلب به کودکان و نوجوانان به چشم یک نیروی کار و کسب درآمد نگریسته می شود.

در نظام ایران که خود را یک نظام اسلامی می داند این رشد نگران کننده ی ترک تحصیل دانش آموزان در حالی اتفاق می افتد که احادیث رسول خدا صلی الله علیه و آله شامل: زگهواره تا گور دانش بجوی، کسب دانش بر زن و مرد مسلمان واجب است و علم را حتی در چین بجویید، نشان دهنده ی اهمیت تعلیم و تعلم در اسلام است.
در مکتب متعالی اهل بیت علیهم السلام نیز، امر آموزش و تعلیم و تعلم بسیار مورد تاکید قرار گرفته است. امامان شیعه نه تنها خود و فرزندانشان باسواد بلکه دانشمند بودند بلکه اغلب خود کرسی درس و آموزش داشتند.

اخبار مرتبط

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا