اخبارجهان

یادآوری مقاومت ایغورها با سلاح شعر و ادب در روز ۲۱ مارس روزجهانی شعر

۲۱ مارس که روز جهانی شعر نام گرفته است، زبان شعر برای اقلیت مسلمان اویغور چین دریچه ای برای حفظ زبان اصلی آنان شده است با وجود آن که ظلم و ستم دولت چین حتی ادبیات و فرهنگ آنان را نیز هدف قرار داده است.

سازمان حقوق بشری «نسل کشی اویغورها را متوقف کنید» گفت که مسلمانان اویغور در منطقه سین کیانگ تحت اشغال چین، علی رغم چالش های فراوان و فرسایش فرهنگی که به دلیل قرار گرفتن تحت سلطه حزب کمونیست چین بر آنان تحمیل شده، همچنان به نوشتن شعر به زبان مادری خود ادامه می دهند.

روز پنجشنبه ۲۱ مارس، که روز جهانی شعر نام گرفته، در سراسر دنیا این روز به عنوان یکی از شیوه های بیان خلاقانه گفتار آدمی و یکی از مظاهر هویت زبانی و فرهنگی جشن گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری اخبار شیعه این سازمان و تعدادی از رسانه‌های وابسته به آن اعلام کردند که گفتن شعر برای بسیاری از اویغورها جزء ضروری زندگی روزمره آنان شده است، زیرا شعر در میان آنها به زیبایی و انعطاف‌پذیری معروف است.

این سازمان حقوق بشری در ادامه ادامه افزوده است : متاسفانه حتی ادبیات اویغور نیز به نوعی به عنوان هدف برای دولت چین تبدیل شده که در کنار آزار و اذیت مداوم اویغورها و نسل کشی آنان، در این شیوه با تلاش برای حذف هویت فرهنگی آنان صورت گرفته است.

سازمان یاد شده خاطرنشان کرده که در حکومت تحت فرمان حزب کمونیست چین، ادبیات اویغور تحت سانسور شدید قرار داشته و زبان آنها در مدارس نیز سرکوب می شود.

این مجموعه حقوق بشری هم چنین افزود: “برخی از اویغورها در اردوگاه هایی که تحت بازداشت دولت چین هستند، شعر را به عنوان وسیله ای برای برقراری ارتباط با دنیای خارج انتخاب کرده اند و در روزهای سخت از آن به عنوان چراغی برای اتحاد و امید بهره گیری نموده اند.

سازمان حقوق بشری «نسل کشی اویغورها را متوقف کنید» در عین حال هشدار داد که دستگیری شاعران یکی از برجسته‌ترین جلوه‌های آزار و اذیتی است که اویغورها در معرض آن قرار دارند، و به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۸ معلم و شاعر مشهور ادبیات اویغور گل نسا امین به اردوگاه های کار اجباری در چین اعزام شد.

این نهاد می افزاید : یک سال بعد، او به اتهام جدایی طلبی به دلیل سرودن شعرهایش به ۱۷ سال زندان محکوم شد. اما قبل از دستگیری او موفق شد نزدیک به ۳۵۰ قصیده منتشر نماید و معتقد بود که اشعارش او را از خطر فراموشی نجات می دهد.

گفتنی است که از سال ۲۰۱۷، چین بیش از یک میلیون اویغور و هم چنین اعضای دیگر اقلیت‌های قومی عمدتا مسلمان را دستگیر کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا