اخبارافغانستانجهان

جشن نوروز؛ مراسم «جهنده بالا» در کارته سخی کابل برگزار شد

گروه طالبان برای سومین سال متوالی جشن باستانی نوروز را در افغانستان ممنوع اعلام کرده و مانع برگزاری مراسم های مذهبی و سنتی شهروندان افغانستان شدند.

در برخی استان‌ها از جمله کابل، اما مردم مراسم های جشن نوروز را برگزار کردند.

بر اساس گزارش‌ها به رغم مخالفت طالبان، هزاران تن از شیعیان و محبان اهل بیت علیهما السلام، در زیارتگاه سخی شهر کابل، عَلم منسوب به حضرت علی علیه السلام را برافراشتند.

در ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، انبوهی از جمعیت در این مراسم دیده می‌شود.

از سوی دیگر، منابع در استان غزنی می‌گویند که طالبان در این استان مانع برگزاری مراسم برافراشتن عَلم در منطقه گذرگاه سخی شده ‌اند.

همچنین طالبان اجازه برگزاری مراسم برافراشتن عَلم حضرت علی علیه السلام در شهر مزارشریف را نداده ‌اند، مراسمی‌که در سال‌های پیش، ده‌ها هزار بازدیدکننده را از استان‌های مختلف و حتی کشورهای همسایه به خود جلب می‌کرد.

منابع محلی در استان بدخشان هم گفته اند، شماری از شهروندان شهر فیض‌آباد، مرکز این استان که می‌خواستند نوروز و مراسم برافراشتن عَلم یک زیارتگاه را تجليل کنند، توسط طالبان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

قبل از این، نوروز در افغانستان تعطیل رسمی بود ولی امسال حکومت طالبان با نواختن زنگ مکاتب در کابل به صورت رسمی آغاز سال تحصیلی را اعلام کرد.

سال گذشته وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، نوروز را «جشن غیراسلامی» خوانده و اعلام کرده بود که هیچ کسی در افغانستان نباید از نوروز تجلیل کند.

شهروندان به ویژه فرهنگیان افغانستان این اقدام گروه طالبان را آپارتاید فرهنگی قلمداد کرده و آن را محکوم کرده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا