اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی : تبلیغ اسلام واقعی و رساندن آن به همه وظیفه همگانی است و این مساله فقط مختص به مردان نیست

آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دوشنبه شب مطابق با هفتمین روز از ماه مبارک رمضان در گردهمایی سالانه بانوان بیاناتی ایراد فرمودند.

معظم له ضمن عرض تسلیت به مناسبت رحلت حضرت ابوطالب و حضرت خدیجه به محضر مبارک امام عصر و آرزوی تعجیل در فرج آن حضرت توصیه هایی به بانوان ارائه فرمودند.

ایشان به این روایت اشاره فرمودند که : أكثر أهل الجنة النساء، اکثر اهل بهشت از زنان هستند.

آیت الله العظمی شیرازی با تاکید بر اینکه همه زنان به بهشت نمی روند بلکه برخی از آنها به جهنم می روند فرمودند : لذا باید دید که در کجا مقرر می شود که کدام زن به بهشت و کدامیک به جهنم می روند، و وقتی این موضوع مورد بررسی قرار می گیرد متوجه می شویم که در همین دنیا عملکرد زنان موجب می شود که اگر خوب باشند در آخرت به بهشت بروند و اگر خدایی نکرده عمل بدی داشته باشند با آنکه خدای متعال بیشتر به زنان رحم می نماید اما بدی برخی از زنان، آنها را به جایی می رساند که خدایی ناکرده قابل رفتن به بهشت نیستند و نعوذ بالله جهنمی می شوند، لذا انسان به خصوص زنان باید در دنیا به گونه ای رفتار نمایند که اهل بهشت شوند.

معظم له با اشاره الگوهایی که زنان می توانند برای خود در این مسیر انتخاب کنند فرمودند : اولین الگو برای زنان برای بهشتی شدن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشند که دختر پیامبر خدا، زوجه امیرالمومنین و مادر امام حسن و امام حسین سلام الله علیهم اجمعین هستند.

ایشان با بیان این که خانم ها یا دختر هستند و پدر و مادر دارند و یا زوجه هستند و شوهر دارند و یا مادر هستند و اولاد دارند فرمودند : لذا باید دید که حضرت زهرا چگونه به عنوان یک فرزند با پدر خود معامله می کردند، و برخورد آن حضرت به عنوان یک زوجه با شوهرشان چگونه بوده است، و هم چنین با فرزندانشان به عنوان یک مادر چگونه رفتار می کردند، و با نگاه به نحوه برخورد حضرت زهرا در تمامی این موارد از ایشان الگو بگیرند.

آیت الله العظمی شیرازی با تاکید بر اینکه همانگونه که همسران شما همانند امیرالمومنین نیستند فرمودند : شما هم نیز مانند حضرت زهرا نیستید لذا فقط باید از آن حضرت الگو گرفت و در همه مواردی که ذکر شد حضرت زهرا را ملاک عمل قرار داد.

معظم له در این زمینه به بانوان توصیه فرمودند : لذا باید در همین ماه مبارک رمضان و از همین امشب و همین لحظه، شما و هر کس دیگر در هر وقت و هر جای دنیا از خانم ها صحبت من را می شنود خصوصا خانم های جوان و نوجوان این تصمیم را بگیرند و وقتی که انسان تصمیم گرفت، کم و بیش هم موفق می شود.

ایشان از حضرت خدیجه به عنوان الگوی دوم برای زنان نام برده و فرمودند : آن حضرت قبل از آنکه با پیامبر خدا ازدواج کنند نه فقط در مکه بلکه در کل حجاز و جزیرة العرب بی نظیر بودند، و در میان مردان و زنان دنیا از نظر شخصیت، از نظر اموال و دارایی، و از نظر جایگاه دنیایی، دومی نداشتند لذا هنگامی که با پیامبر خدا ازدواج کردند همگی اطرافیان و آشنایان حتی اقوام نزدیک با آن حضرت قطع رابطه کردند که در تاریخ همگی شنیدیم که در هنگام ولادت حضرت زهرا حتی یک نفر از اقوام حضرت خدیجه حضور نداشت بنابراین خدای عزوجل برای همراهی آن حضرت زنانی را از بهشت فرستاد.

آیت الله العظمی شیرازی دلیل قهر کردن نزدیکان حضرت خدیجه با آن حضرت را به دلیل مخالفت با اسلام و دوست نداشتن پیامبر خدا ذکر نموده و فرمودند : پیامبر اکرم در آن روزگار از نظر ظاهری هم پدر و مادر خود را از دست داده و یتیم بوده و به یتیم ابوطالب شهرت داشته و سرپرستی ایشان را عموی بزرگوارشان حضرت ابوطالب بر عهده داشتند، و پولی هم نداشتند، اما حضرت خدیجه هر آنچه را که داشتند در راه خدا و پیامبر او دادند و این می تواند برای زنان مسلمان و مومن الگو باشد و از آن حضرت یاد بگیرند که در راه خدا و در راه اهل بیت از شخصیت، پول و آبروی خود مایه گذاشت لذا حضرت خدیجه می توانند الگوی مناسبی برای زنان باشند.

معظم له با تاکید بر اینکه حضرت زهرا و حضرت خدیجه می توانند برای مرد و زن و هر مومن و مومنه ای به ویژه برای زنان و به ویژه جوانان و نوجوانان الگو باشند فرمودند : لذا باید همگان سعی کنند از آن بزرگواران تا می توانند بیاموزند و هر آنچه را که راجع به حضرت زهرا و حضرت خدیجه می شنوند و می بینند و می خوانند، تصمیم بگیرند که از همین الان برای عمل به آن تلاش کنند و به تدریج شروع کنند و وقتی انسان تصمیم گرفت، کم و بیش موفق می شود.

ایشان با اشاره به اینکه انسان حتی اگر صد سال هم عمر کند، در نهایت روزی که از دنیا خواهد رفت فرمودند : در قرآن کریم آمده که از سوال می شود که چقدر در دنیا بودی و آن گونه در آیه ۱۱۳ سوره مؤمنون آمده پاسخ می دهد : قَالُوا لَبِثْنَا يَوْمًا أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ، آنها پاسخ دهند که یک روز بود یا یک جزء از روز، و در آیه ۴۵ سوره یونس آمده که می گویند : إِلَّا سَاعَةً مِنَ النَّهَارِ، ساعتی بیش از یک روز نبود.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : لذا انسان اگر صد سال هم عمر کند با گذراندن تمام خوشی ها و ناخوشی ها، همه ی آنها را ساعتی بیش فرض نمی کند لذا حیف است که انسان نعوذ بالله اهل جهنم شود و یا اگر اهل جهنم شد خیلی دور باشد.

معظم له با اشاره به آیه ۴۱ سوره روم : ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ، فساد و پریشانی به کرده بد خود مردم در همه خشکی ها و صحراها و دریاهای زمین پدید آید، فرمودند : الان هم زمانی است که فساد تمام زمین و دریاها را فرا گرفته و آن گونه که به یاد دارم در ۶۰ – ۷۰ سال قبل بسیار کمتر از امروز بود.

ایشان با تاکید بر اینکه در گذشته ها به این میزان فساد در میان مردان و زنان وجود نداشت فرمودند : ما در دهه های پیش به این مقدار بالا آمار طلاق نداشتیم و ازدواج ها تا به این حد مشکل و سخت نبود و گرفتاری ها و مشکلات زندگی های مشترک به میزان امروز نبود لذا باید دید که این مشکلات چگونه و از کجا آمده است؟

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به افزایش آمار طلاق در روزگار امروزی فرمودند : در گذشته چنین وضعیتی وجود نداشت و به عنوان مثال در شهر کربلا و اطراف آن شاید در کل ماه دو یا سه طلاق بیشتر وجود نداشت، اما امروزه حتی طلاق های سر عقد و پس از عقد و ازدواج، و علاوه بر آن آدم ربایی ها، آدم کشی ها و خودکشی ها از جمله مواردی است که امروزه بسیار شنیده می شود، در حالی که در گذشته این موارد بسیار کم و نادر شنیده می شد، و نکته تاسف بار این است که کسانی که خودکشی می کنند بعضا پدر، مادر، همسر و فرزند دارند لذا باید دید که منشا این فسادها چیست ؟

معظم له سبب این فسادها را دو چیز ذکر بیان نموده و فرمودند : دلیل اول وجود این گونه فسادها وجود اهل باطل و فساد و ضلالت است که با هزینه های میلیاردی تبلیغ فراوان دارند و دلیل دوم ناآگاهی به مبانی دینی است لذا باید در شرایطی که میلیون ها نفر از زنان مومنه و معتقد به اصول خمسه دین یعنی توحید و عدل و نبوت و امامت و معاد در دنیا وجود دارند، اگر زنان بزرگسال دارای گرفتاری های بیشتری بوده و مبتلا هستند اما زنان جوان و نوجوان که گرفتاری کمتری دارند و هم توان بیشتری دارند باید در رساندن اسلام صحیح و نه آن چیزی که فقط به نام اسلام است و هرگز شباهتی به اسلام پیامبر اکرم و امیرالمومنین ندارد در مقابل در مقابل تبلیغ های گسترده اهل باطل تقصیر نکنند.

ایشان با تاکید بر اینکه اگر امروز پیامبر خدا در میان مردم دنیا در کشورهای اسلامی حضور پیدا کنند خواهند فرمودند که این اسلامی نیست که من آن را بیان و به آن عمل کردم فرمودند : تاریخ پیامبر اکرم در دست و در اختیار ماست، تاریخی که اهل بیت آن حضرت از پیامبر خدا نقل فرمودند نه تاریخی که منافقان اصحاب پیامبر به دروغ به آن حضرت نسبت داده اند.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : چرا آنچه که امروز در میان مسلمانان وجود دارد به قول و عمل و تقریر پیامبر اکرم شبیه نیست و به چه دلیل این شباهت کم شده است، اگر چه انجام  تبلیغات اهل باطل در اختیار مومنین و مومنات نیست اما مومنین و مومنات نباید کوتاهی کنند و در این رابطه سعی و همت کنند که به نفع دنیا و آخرت آنهاست.

معظم له با اشاره به این فرمایش پیامبر اکرم : سيأتي على الناس زمان لا يبقى من القرآن إﻻ رسمه ومن الإسلام إلا اسمه ، به زودی برای مردم ، زمانی می آید که از قرآن جز رسم آن و از اسلام جز اسم آن باقی نمی ماند ، فرمودند : مفهوم فرمایش پیامبر اکرم این است که در همه جا اسم اسلام هست و در همه جا قرآن خوانده می شود، اما گمان نمی کنم که عمل به اسلام و به قرآن، آنگونه که پیامبر اکرم عمل کردند و فرمودند حتی یک درصد با آنچه که در کشورهای اسلامی انجام می گیرد شباهت داشته باشد.

ایشان با توصیه به خانم های جوان چه در حوزه های علمیه و چه در دانشگاه ها و چه خانم خانم های فرهنگی و خانم های که اهل کتاب و مطالعه هستند فرمودند : با مطالعه تاریخ پیامبر اکرم نسبت به سیره آن حضرتُ حقایق را به دیگران منتقل کنید.

آیت الله العظمی شیرازی با ذکر برخی مصادیق در این زمینه فرمودند : مثلا وقتی پیامبر اکرم عقد ازدواج را می خواندند مهریه به چه مقدار بوده است؟ُ برخی در این زمینه می گویند که امروزه نمی توان به آن شکل عمل کرد اما در پاسخ باید گفت که چرا نمی توان آن گونه که در زمان پیامبر و معصومین انجام می شد امروز هم عمل کرد؟! و این استدلال توجیه مناسبی در این رابطه نمی باشد.

معظم له در ادامه تاکید فرمودند : بخشی از وضعیت به وجود آمده در جوامع اسلامی را اهل باطل با تبلیغات گسترده و وسیع خود پدید آورده اند اما بخشی از آن تقصیر کسانی که جزء انسانهای خوب هستند و اقدام موثری انجام نمی دهند می باشد لذا خصوصا زنان جوان و نوجوان نباید در این زمینه تقصیر کنند و بایستی حقایق به دنیا رسانده شود و البته طبق آیه ۲۹ سوره کهف :  فَمَنْ شَاءَ فَلْيُؤْمِنْ وَمَنْ شَاءَ فَلْيَكْفُرْ، پس هر که می‌خواهد ایمان آورد و هر که می‌خواهد کافر شود، نتیجه آن با خود مردم است.

ایشان با اشاره به چند نمونه از زنان مومنه در طول تاریخ فرمودند : یک نفر از اصحاب امام صادق شخصی به نام مُیَسّر است است که یکی از اسماء الهی است و در دعای جوشن کبیر هم ذکر شده و به معنای تسهیل کننده است، که او خواهری به نام حُبّی داشت که او هم از اصحاب امام صادق بود، در تاریخ نقل شده که روزی سر داستانی مُیَسّر از خواهرش حُبّی نزد امام صادق شکایت می کند و امام صادق به او پاسخی دادند که او تا آخر عمر در برابر آن چیزی نگفت، که در روایت آمده امام صادق فرمودند : مایطفیء عنکم الا بدعاها، یعنی تمام بلاهایی که از خانواده شما دفع می شود به دعای خواهر تو حُبّی است، یعنی این خواهر به این مقدار نزد خدای متعال قرب دارد، لذا باید دید که این خواهر که یک زن بوده چگونه به این جایگاه رسیده است؟

آیت الله العظمی شیرازی خطاب به همه زنان مومنه به ویژه جوانان و نوجوانان فرمودند : سعی کنید به اینجا برسید، جایی که حُبّی به آن جایگاه رسید با آنکه او دختر یا مادر یا زوجه پیامبر خدا و امامان معصوم نبوده بلکه یک زن عادی بوده اما باید دید چگونه به این مقام و جایگاه رسیده است؟

معظم له با اشاره به برکات ماه مبارک رمضان فرمودند : در این ماه مبارک که هنوز قسمت اعظم آن باقی مانده است، فرصت خوبی است که انسان جایگاه خود را نزد خدای متعال و اهل بیت بالا ببرد و چگونه بالا بردن آن هم مشخص است و همه، کم و بیش نسبت به آن آشنایی دارند، همانگونه که پیامبر اکرم در خطبه خود قبل از ماه مبارک رمضان فرمودند : الورع عن محارم الله، چشم پوشی از محرمات الهی، و انسان تصمیم بگیرد که گناه نکند و اگر هم مرتکب گناه شد استغفار کند که در روایت آمده : التَّائِبُ مِنْ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُُ، توبه کننده از گناه همانند کسی است که اصلا گناه نکرده است، و نگذارد که گناه باعث آلودگی او شود همانگونه که وقتی جایی آلوده شد با شستشوی آن می توان مانع سرایت آن به جاهای دیگر شد، وقتی انسان تصمیم گرفت و توبه کرد به تدریج تبدیل به شخصی هم چون حُبّی خواهر مُیَسّر می شود.

ایشان با اشاره به روایت دیگری در رابطه با برخی از زنان مومنه فرمودند : در روایت دیگری از امام معصوم آمده که فرمودند : رحم الله اخوات من اهل جنة، خدا رحمت کند خواهرانی که اهل بهشت هستند، که در روایت آمده آن خواهران هفت نفر بودند، که یکی از آنان اسماء بنت عمیس و دیگری هم سلمی بنت عمیس و پنج خواهر دیگر.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند: اسماء بنت عمیس و خواهران او، نه همسر و نه مادر و نه دختر امام معصوم بودند پس چگونه به این زن و خواهران او به این جایگاه رسیدند که امام معصوم در رابطه با او و خواهرانش می فرمایند که خدا ایشان را رحمت کند لذا می توان همانند این زنان شد و اگر انسان به وظایف خود به عنوان یک زن، دختر، مادر، ارحام، همسایه عمل کند قطعا به آن جایگاه می رسد و اگر چه رسیدن به آن جایگاه سخت است.

معظم له با ذکر مثال در این زمینه فرمودند : مثلا کسی که از لحاظ مالی ضعیف است، سخت است که ازدواج کند اما انجام آن شدنی است یا مثلا خرید خانه برای فردی که پول ندارد سخت است که با زحمت کشیدن و تحمل مشکلات می تواند روزی خانه بخرد لذا انسان نیکو شدن هم ممکن است و زمان آن هم ماه مبارک رمضان است و بهترین فرصت است که انسان هم تصمیم بگیرد و هم به تدریج تمرین کند.

ایشان با اشاره به برخی از زنان مومنه که اصحاب معصومین بوده اند فرمودند : مورد دیگری که در تاریخ زیاد ذکر شده و علاقمندان می توانند مراجعه نموده و آن را پیدا کنند که در انتهای کتب رجال شیعه نام اصحاب ۱۴ معصوم ذکر شده، نام برخی از زنان که از اصحاب معصومین بوده و یا خدمت آن بزرگواران رسیده اند هم ذکر شده است،

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : همانگونه که در روایات اسامی اصحاب معصومین آمده که ده ها هزار نفر بودند که برخی از آنان منافقان بوده اند اما هزاران نفر از آنان، چه از اصحاب پیامبر اکرم و چه امیرالمومنین و چه کسانی که از مرد و زن خدمت حضرت زهرا رسیدند و چه اصحاب مابقی امامان معصوم از جمله کسانی که از مرد و زن خدمت حضرت بقیة الله الاعظم رسیده اند، اینها افراد خوبی بوده اند که از جمله آنان می توان به عمه امام حسن عسکری اشاره نمود.

معظم له با اشاره به چند نفر از این افراد فرمودند : در میان این چند هزار نفر سه نفر هستند که در خوبی به مقامی رسیده اند که چهارمی ندارند، که سند و مرسل آنان صحیح محسوب می شود که یکی از آنان محمد بن ابی عمیر است که از اصحاب امام کاظم است که وقتی هارون عباسی آن حضرت را به شهادت رسانید به جهت آنکه به امام کاظم بسیار نزدیک بود دستگیر و محبوس شد و شاید در میان اصحاب معصومین دیده نشده که تا ۱۷ سال حبس و شکنجه را تحمل نمود و نوشته شده که هارون شخصا با حضور در زندان بر شکنجه او نظارت می کرد چرا که از او فقط یک سوال داشت که خواص اصحاب امام کاظم چه کسانی هستند و تقاضا داشت که محمد بن ابی عمیر لیست آنان را به او بدهد و اگر این اسامی به دست هارون می رسید، آنان را دستگیر و شکنجه می کرد و می کشت.

ایشا در ادامه فرمودند : اما اجل محمد بن ابی عمیر فرا نرسیده بود که کشته نشد چرا که شکنجه های عجیب و فراوانی نسبت به او صورت گرفت و نوشته شده که علاوه بر آنکه به او سیلی و شلاق می زدند و بدن او را با آلت های بُرنده و آتش زخمی می کردند و می سوزاندند هم چنین نوشته شده که در دو طرف چوب بزرگی میخ می کوبیدند و از قسمت هایی که سر تیز میخ ها برآمده بود به بدن او به صورت پشت سر هم ضربه می زدند تا او نام خواص اصحاب امام کاظم را افشا کند اما او هرگز لب به سخن نگشود.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به اینکه این دو مرد دو خواهر داشت که در تاریخ نام آنان هم آمده فرمودند : نام یکی از آنان منّه و نام دیگری سعیده بود و وقتی محمد بن ابی عمیر دستگیر شد و خانه او را تفتیش کردند اما این دو خواهر کاری کردند که نوشته های محمد بن ابی عمیر و روایاتی که از امام معصوم در اختیار داشت به دست هارون نیفتد و واقعا چه جایگاه والایی این دو خواهر داشتند.

معظم له در ادامه با توصیه به زنان مومنه فرمودند : حال باید به زنان مومنه اعم از بزرگسال و جوان و نوجوان گفت که این خانم ها مثل شما بودند لذا تصمیم خود را برای ماه مبارک رمضان بگیرید که حیف است و اگر انسان تصمیم بگیرد و خودسازی کند حتما موفق می شود.

ایشان با تاکید بر اینکه نباید تقصیر در رساندن اسلام صحیح که به فرمایش پیامبر اکرم فقط نام آن اسلام نیست نمود فرمودند : باید اسلام واقعی را به همگان برسانید و از جمله برای تسهیل ازدواج، همگان را تشویق کنید و تلاش نمایید که موانعی که بر سر راه ازدواج وجود دارد رفع گردد و هم چنین به دلیل برخی از کمبودها و مشکلات، تلاش برای حفظ خانواده و جلوگیری از طلاق ها صورت گیرد.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با راهکار عملی شدن این مهم فرمودند : هر یک از خانم ها برای انجام این مهم یک دنیا نیرو است به شرط آنکه تصمیم گرفته شود، که حتما موفق می شود و به اندازه خودش می تواند تاثیرگذار باشد.

معظم له با تاکید به غیر از حضرت زهرا و حضرت خدیجه که الگو هستند برخی از زنان در تاریخ هستند که می توانند سرمشق قرار بگیرند فرمودند : برخی از نمونه های این زنان ذکر شد و شما می توانید سرنوشت آنان را در کتب رجال پیگیری نمایید و تلاش کنید که همانند آنان به جایگاه های رفیعی دست یابید لذا باید شما خانم ها و به ویژه جوانان و نوجوانان چه فرهنگی و چه دانشگاهی و چه حوزوی تصمیم بگیرید که هم اسلام صحیح را یاد بگیرید و هم آن را به هر وسیله ای از وسایل امروز از جمله ماهوارهُ موبایل و نظایر آن تا می توانید به صورت گروهی یا عمومی و یا خصوصی به دنیا برسانید.

ایشان با اشاره به تاکید پیامبر اکرم : فَلْیُبَلِّغِ الْحَاضِرُ الْغَائِبَ باید حاضر به غایب ابلاغ کند و برساند فرمودند : در اینجا لام برای امر است یعنی باید تبلیغ کرد و رساند و این مساله فقط مختص به مردان نیست چرا که مرد و زن در اسلام یک حکم دارند مگر در جایی که استثنا شده لذا باید هم سعی شود که احکام اسلامی را بدانید و هم آنها را منتشر نمایید.

آیت الله العظمی شیرازی با ذکر مثالی در این زمینه فرمودند : مثلا در زمانی که زن و مرد با هم نزاع می کنند دلیل آن را به دست آورید که اگر مثلا شوهر حق واجب زن را پایمال کرده یا زن حق واجب شوهر را ادا نمی کند آنان را نصیحت کنید و حتی اگر شده چندین مرتبه تکرار کنید.

معظم له با اشاره به شیوه تبلیغی پیامبر اکرم فرمودند : در ابتدای اسلام پیامبر اکرم بارها فرمودند قولوا لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ تُفلِحوا، با آنکه بارها به آن حضرت سنگ زدند که در روایت آمده خون از سر پیامبر خدا جاری می شد و با آنکه پیامبر خدا قدرت زیادی داشتند و در روایت آمده که به اندازه ۴۰ مرد توان داشتند اما باز هم از تبلیغ خود دست برنداشتند که در روایت آمده که رگ بزرگ پشت پای پیامبر اکرم از ضربه های سنگ های تیز ابولهب  آسیب دید که تا زمان شهادت آن حضرت این درد در پای پیامبر وجود داشت، چرا که این آسیب به گونه ای است که تا به امروزه قابل معالجه نیست، اما باز هم پیامبر خدا از تبلیغ دست نکشیدند و قرآن هم فرموده که از پیامبر اکرم یاد بگیرید همانگونه که در آیه ۲۱ سوره احزاب آمده : لَقَدْ کانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ که فقط در روز قیامت مشخص خواهد شد که به چه مقدار پیامبر اکرم فرمودند قولوا لا إلَهَ إلَّا اللَّهُ تُفلِحوا که حتی برخی از خودی ها و غیرخودی ها و برخی از اقوام از جمله عموی ایشان ابولهب هم به پیامبر خدا سنگ پرتاب می کرد.

ایشان هم چنین تاکید فرمودند : برای تبلیغ نباید قهر و دعوا تندی کرد بلکه باید با حکمت و موعظه حسنه و به انواع و شیوه های مختلف تبلیغ نمود و بارها آن را تکرار کرد.

آیت الله العظمی شیرازی با تاکید بر اینکه باید سعی کنید آن اسلامی که اسلام پیامبر و امیرالمومنین است ابلاغ شود فرمودند : این دو بزرگوار در حکومت خود اسلام واقعی را پیاده کردند لذا تا قدری که می توانید آن را تبلیغ کنید و سعی کنید هم خودتان همان گونه عمل نمایید تا آن گونه که رسول خدا فرمودند اکثر اهل الجنة النساء جزء همان ها باشید و خدایی نکرده به گونه ای نباشد که اول مرگ انسان اول ابتلا و گفتاری او به خاطر گفتارها و کردارهای او در دنیا باشد که مورد محاسبه قرار می گیرد. معظم له در پایان ماه مبارک رمضان را بهترین فرصت برای خودسازی و تبلیغ اسلام صحیح ذکر نموده و فرمودند :  اسلام صحیح همان اسلام خدای عزوجل و اسلام قرآن کریم و اسلام پیامبر اکرم و اسلام عترت طاهره می باشد و شما باید تا هر مقدار که می توانید برای خودسازی تلاش کنید و تقصیر در ابلاغ آن نداشته باشید

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا