اخبارجهان

تفاوت فعالیت مغز افرادی که بر چند زبان تسلط دارند با دیگران

براساس یک پژوهش، واکنش مغزی، هنگام گوش دادن به زبان مادری‌ در مقایسه با زبان‌های دیگر،  تقریبا حدود ۲۵درصد کاهش می‌یابد.

در پژوهشی جديد، با استفاده از روشی به نام تصويربرداری تشديد مغناطيسی كاركردي (اف ام آر اي) فعاليت مغزی گروهی از افراد چندزبانه بررسی شد. در اين روش آن ها به متوني كه به زبان های مختلف خوانده می‌شد، گوش دادند.

هنگامی كه اين افراد، كه به ۵ تا ۵۴ زبان صحبت می‌كردند، زبان هایی را شنيدند كه در آن ها مهارت بيشتری داشتند – البته جز زبان مادری- فعاليت قسمت هایی از قشر مغز كه با شبكه پردازش زبان مغز درگير بود افزايش يافت.

در همین راستا، ولينا فدورنكو، عصب شناس موسسه فناوری ماساچوست و نويسنده ارشد اين پژوهش كه روز دوشنبه در مجله مغزی كورتكس منتشر شد، گفت: «دليلش اين است كه وقتی زبانی را به خوبی می‌دانيد آن را پردازش می كنيد و می‌توانيد مجموعه كامل عمليات زبانی را درگير كنيد – عملياتی كه سيستم زبانی در مغز را پشتيبانی می‌كند.»

اما يك استثنا توجه محققان را به خود جلب كرد. واكنش مغزی بسياری از شركت كنندگان، هنگام گوش دادن به زبان مادری در مقايسه با زبان‌های ديگر، تقريبا حدود ۲۵ درصد كاهش يافت.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا