اخبارجهانجهان اسلامعراق

نصیف الخطابی استاندار کربلا: تعداد زائران کربلا سالانه بیش از ۸۰ میلیون نفر است

نصیف الخطابی استاندار کربلا اعلام کرد که تعداد زائران حرم مطهر حضرت سیدالشهداء و حرم حضرت اباالفضل العباس سالانه بیش از ۸۰ میلیون نفر می باشد.

طبق اعلام استاندار کربلا نصیف الخطابی سرزمین مقدس کربلا سالیانه شاهد حضور ۸۰ میلیون زائر حرم مطهر حضرت سیدالشهداء و حرم حضرت اباالفضل العباس می باشد.

یکی از جلوه های حضور میلیونی محبان و شیعیان اهل بیت علیهم السلام در ماه محرم و دهه اول آن می باشد که همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی به اوج خود می رسد و یکی از بزرگ ترین صحنه های شورانگیز در این سرزمین مقدس رقم می خورد.

حضور پنج میلیون زائر در عزاداری هاى قمه زنی و طویریج ، و حضور میلیون ها نفر از استان های مختلف عراق و صدها هزار نفر از عزاداران حسینی از دیگر کشورها که از روز اول ماه محرم الحرام به کربلا می آیند صحنه هایی به یادماندنی را در این خاک مقدس ترسیم می نماید.

هم چنین با برگزاری سوگواره خون و شمشیر و عزای مقدس «قمه زنی» در صبح روز عاشورا، شهر مقدس کربلا شاهد حضور خیل عظیم عزاداران كفن پوشی است که برای مواسات با حضرت سیدالشهداء، و به منظور اعلام جان فشانی در جمع لشكریان حضرت ولی عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف، چهره خود را با خون خود گلگون می نمایند.

مشایه اربعین هم یکی از سنت های مذهبی رائج در میان شیعیان عراق است که از گذشته های بسیار دور با قدمتی چند صد ساله، محبان اهل بیت از نقاط مختلف عراق به‌ طرف کربلای معلی و با هدف زیارت اربعین حرکت می کرده اند.

در سال‌های اخیر، میلیون‌ها نفر در این راهپیمایی شرکت می‌کنند، به‌ گونه ای که این رویداد را بزرگترین گردهمایی سالانه ی مذهبی در جهان دانسته‌اند ، درباره تعداد حاضران در این راهپیمایی‌، آمارهایی بین پانزده تا سی میلیون نفر بیان شده است.

میلیون‌ها زائر یاد شده با شرکت در مشّایه اربعین ، از داخل و خارج عراق ، با پیاده روی خود به سمت شهر مقدس کربلا برای شرکت در مراسم بزرگداشت زیارت اربعین می رسانند.

پذیرائی از زائران یکی از رسوم به جا مانده از گذشته های دور است که در میان مردم عراق تا کنون با شور و شوق فراوان رواج داشته و شیعیان عراق با جان و دل و بعضا بذل تمامی مال خویش و اهدای نذورات و حضور شبانه روزی در جایگاه های مخصوص ، از زائران اربعین اباعبدالله به بهترین شکل ممکن پذیرایی نموده و یا برای اسکان ، آنان را جای میدهند.

هیات ها و موسسات و مجموعه های مذهبی عراق، چادرهای بزرگی در مسیر پیاده‌روی زائران حسینی بر پا می‌کنند که به آنها «موکب» یا مُضیف می‌گویند و زائران را برای پذیرایی و استراحت در آنها جای می‌دهند ، موکب‌ ها به صورت رایگان به زائران خدمات ارائه می‌دهند و مدیریت موکب‌ها هم به‌شکل مردمی و مستقل از دولت انجام می‌شود.

همزمان با نیمه شعبان و ایام ولادت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف هم شهر مقدس کربلا آماده پذیرایی از انبوه زائرانی است که به مناسبت ولادت آن حضرت به زیارت حرم امام حسین و حضرت اباالفضل العباس سلام الله علیهما می‌آیند.

مشایه زائران حرم حسینی از استان های مختلف عراق به سمت شهر مقدس کربلا به منظور شرکت در مراسم زیارت نیمه شعبان، و حضور موکب‌های خدمت رسانی از شمال استان کربلا تا جنوب آن در ۳ محور کربلا ـ بغداد، کربلا ـ نجف و کربلا ـ بابل جهت خدمت رسانی به زائرانی که با پای پیاده به کربلا می‌آیند، از جمله زمانهایی است که مشتاقان و محبان اهل بیت را به سوی این سرزمین مقدس هدایت می کند.

طرح (چشم انداز کربلای ۲۰۳۰ – ۵۰ میلیون زائر در اربعین) که عملیات اجرائی آن از سوی موسسه مصباح الحسین علیه السلام یکی از مؤسسات فعال زیر نظر دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سیدصادق حسینی شیرازی در شهر مقدس کربلا صورت می پذیرد، پروژه ای راهبردی است که این موسسه با اجرای آن بر لزوم توجه به خدمات رسانی به زائران و تامین نیازهای ضروری آنان تاکید دارد.

شهر مقدس کربلا در ایام دیگر سال هر هفته شاهد یک میلیون زائر است، اما زیارت اربعین و زیارت شعبانیه این ویژگی را دارد که در زمان و مکان خاصی انجام می شود، لذا مساله اسکان زائران اربعین از جمله طرح های مهمی است که موسسه مصباح الحسین در این زمینه بیشترین تلاش را برای اجرایی شدن آن انجام داده است.

از جمله تلاش های موسسه مصباح الحسین تامین آب و یخ مورد نیاز برای زائران حسینی در طول زیارت اربعین در استان کربلا با توجه به میلیون‌ها زائری که وارد شهر مقدس کربلا می‌شود، می باشد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا