آسیااخبارجهان اسلام

تدابیر شیعیان هند برای تعامل با ساختار سیاسی بسته شده به روی مسلمانان

روزنامه اینترنتی هندی پرینت در سرمقاله خود به شرح نقش سیاسی مهم شیعیان در هند اشاره کرده است.

در این گزارش به برخی از سیاست های مداراجویانه رهبران دینی و سیاستمداران شیعه هند و اتخاذ تدابیر مناسب در تعامل با حزب حاکم هند به جای رو در رویی و باز کردن مسیرهای بسته شده اشاره گردیده است.

با تدابیر اتخاذ شده از سوی جامعه شیعیان در هند، بزرگترین نهاد سیاسی در کشور، به نمایندگی از حزب حاکم هند و بهاراتیا جاناتا، از طریق رهبران مذهبی آنها در دهه های گذشته، ارتباط سنتی خود را با اعضای جامعه شیعه حفظ کرده است.

به گزارش خبرگزاری اخبار شیعه روزنامه اینترنتی هندی پرینت در سرمقاله خود نوشت : برجسته‌ترین فرد در این جامعه دینی، عالم مذهبی برجسته کلبی جواد از سرشناس ترین رهبران دینی شیعیان هندوستان است که در شهر لکهنو سکونت دارد و بسیاری از تحلیلگران نقش او را همانند چرخ دنده ای توصیف کرده اند که سیاست شیعیان در این کشور حول آن حرکت می کند.

این عالم دینی شیعه که تحصیلات حوزوی خود را در دهه ۱۳۵۰ در شهر مقدس قم گذرانده است، به اعتقاد نویسنده این یادداشت نزد شیعیان هندوستان چیزی شبیه به «پاپ» توصیف شده است.

این رهبر برجسته دینی شیعیان از خاندان غفران مآب، اولین فقیه شیعه هند می باشد که در دوران سلطنت شاه آصف الدوله در قرن هجدهم میلادی متعلق به سلسله نواب اَوَدْهْ می زیست.

نواب اَوَدْهْ عنوان سلسله ای است که طی سال‌های ۱۷۲۲ تا ۱۸۵۸ میلادی بر منطقه اوده در شمال هند حکومت می‌کردند، این خاندان، شیعه مذهب و به دودمانی ایرانی الاصل از نیشابور تعلق داشتند، و بنیانگذار این سلسله، سعادت‌علی‌خان نیشابوری بود.

حزب بهاراتیا جاناتا با یکی از تاجران شیعه به نام وفا عباس که ظاهری غربی و مدرن دارد ارتباط برقرار نموده، این اقدام کاملا متفاوت با سیاست های سنتی این حزب آن هم ارتباط ویژه با یک رهبر مذهبی شیعه می باشد، این روابط از اواخر دهه ۱۹۹۰ شروع و هم چنان ادامه دارد.

وفا عباس بارها عنوان کرده که به اختلافات فرقه ای و طبقاتی بین مسلمانان توجه نمی کند، بلکه به دنبال پرکردن خلأ چهره ی مدرن از اسلام در سیاست است.

او مسلمانان شیعه هند را تشویق می کند که به عنوان شهروندان متفکر و متمدن و نه به عنوان یک اقلیت مذهبی در عرصه های مختلف سیاسی اجتماعی هند نقش آفرینی نموده و در انتخابات های مختلف شرکت کنند.

نشریه پرینت از وفا عباس به عنوان یک چهره و کنشگر جذاب نام برده که در عرصه های سیاسی اجتماعی هند، توانسته نقش موثری ایفا نموده و چهره ای جدید از شیعه برای جامعه ی هند ترسیم نماید.

نشریه مذکور تدابیر اتخاذ شده توسط عالم شیعه برجسته کلبی جواد و وفا عباس تاجر و سیاستمدار شیعه هندی مبنی بر مدارا و تعامل سازنده به جای تقابل و نزاع با حزب حاکم را از جهات گوناگون برای مسلمانان حائز اهمیت می داند.

از یک سو با توجه به دیدگاه بسیاری از تحلیلگران، حزب بهاراتیا جاناتا سالهاست که در راس قدرت حضور داشته و احتمالا تا مدت ها در قدرت خواهد بود، بنابراین باید تدبیری اندیشیده شود تا بی اساس بودن ادعای سران این حزب مبنی بر اینکه مسلمانان باید از ترس حفظ جان و تداوم حیات اجتماعی خود به این حزب بپپوندند اثبات گردد.

کنشگران مداراجوی شیعه در هند همچنین معتقدند هیچ دلیلی برای این ترس وجود ندارد، و شیعیان با حضور فعال در عرصه های سیاسی اجتماعی و با تعامل با اندیشه های گوناگون، هم چنان به نقش آفرینی موثر خود در فضای سیاسی مدنی هند ادامه می دهند.

تحلیلگران هم چنین معتقدند که دولت های متوالی برخاسته از حزب بهاراتیا جاناتا در تمامی مراکز و مناطق، به دلیل تعامل مناسب کنشگران شیعه با آنها ترغیب شده اند که در برنامه های رفاهی خود، کاملاً غیر انحصاری عمل کنند تا شیعیان و مسلمانان فقیر نیز از آن بهره مند شوند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا