آسیااخبارافغانستانجهان اسلام

بررسی پیشنهادهای شورای علمای شیعه افغانستان از سوی طالبان

برخی رسانه‌ها به نقل از اعلامیه گروه طالبان گزارش کرده اند که معاون سیاسی رئیس الوزرای طالبان طی دیداری با برخی از اعضای شورای علمای شیعه افغانستان، گفته که پیشنهادات شان را بررسی خواهند کرد.

این گروه جزئیاتی در مورد این پیشنهاد ارایه نکرده‌ است. اما پیش از این شورای علمای شیعه افغانستان گفته بود که رسمیت یافتن مذهب جعفری در نظام طالبان، تدریس فقه جعفری در دانشگاه‌ها و مدارس برای دانشجویان و دانش‌آموزان شیعه و مشارکت معنی دار شیعیان در دستگاه‌های حکومتی از خواست‌های اساسی آنان است. طالبان پیش از این درخواست‌های نمایندگان شیعیان را رد کرده‌ بودند.

گفتنی است پس از به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان در افغانستان در آگوست 2021 میلادی، این گروه شدید ترین محدودیت ها را علیه شیعیان و هزاره‌های افغانستان اِعمال کردند.

فقه جعفری که پیش از این در کنار مذهب حنفی رسمیت داشت، از دستگاه های قضایی و حکومتی حذف گردیده و نیز نصاب آموزشی بر اساس فقه جعفری در دانشگاه ها و مدارس ممنوع گردید.

طی نزدیک به سه سال اخیر، گروه طالبان در برگزاری مراسم های مذهبی شیعیان از جمله عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام در ماه محرم محدودیت شدید وضع کردند و حتی در چندین مورد علیه عزاداران شلیک نمودند.

از سوی دیگر هم؛ نهادهای معتبر بین‌المللی از جمله سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری از وضعیت شیعیان و هزاره‌ها تحت حاکمیت طالبان در افغانستان به شدت ابراز نگرانی کردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا