آسیااخبارافغانستان

سازمان عفو بین‌الملل از پاکستان خواست اخراج اجباری پناهجویان گریخته از طالبان را متوقف کند

سازمان عفو بین‌الملل از پاکستان خواسته است که روند اخراج اجباری مهاجران و پناهجویان افغانستانی که از ترس طالبان به این کشور پناه آورده ‌اند، را متوقف کند.

عفو بین‌الملل به نقل از آمار کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می‌گوید که در حال حاضر 3.7 میلیون شهروند افغانستان در پاکستان زندگی می‌کنند.

از جمله، حدود 600 هزار نفر از آن‌ها که شامل مدافعان حقوق بشر، روزنامه ‌نگاران، فعالان حقوق زن، معترضان و افرادی هستند که از ترس انتقام‌جویی طالبان از آگوست 2021 از افغانستان خارج شده ‌اند.

این سازمان گفته حداقل 1.4 میلیون افغانستانی با خطر اخراج اجباری روبرو هستند.

حکومت موقت پاکستان از نوامبر سال گذشته میلادی، برنامه اخراج اجباری بیش از یک میلیون‌ افغانستانی فاقد مدارک قانونی از این کشور را آغاز کرد که به گفته‌ی عفو بین‌الملل «برخی از آن‌‌ها با بازداشت‌های خودسرانه و غیرقانونی» برگردانده شده‌ اند و برخی خانواده‌ها نیز از هم جدا شده‌اند و افرادی نیز در بازداشتگاه‌های‌ تازه‌ تاسیس بسر می‌برند و از دسترسی به خانواده، وکلا و رسانه‌ها محروم شده‌اند.

در همین حال؛ تلویزیون ملی افغانستان که از سوی طالبان مدیریت می‌شود به نقل از یک مقام طالبان در شهر کراچی خبر داده است که در دو سال گذشته «بیش از 4 هزار زندانی افغانستانی» از زندان‌های ایالت سند آزاد شده‌اند و 150 نفر دیگر هنوز هم در زندان‌های این ایالت هستند. بیشتر این افراد به خاطر مشکل اسناد اقامتی بازداشت شده‌ بودند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا