ضرورت حفظ آبروی مومن و پرهیز از حرمت شکنی ها، بخش دوم بیانات آیت الله العظمی شیرازی در گردهمایی مبلغان دینی در آستانه ماه مبارک رمضان
اگر فردی به ما ظلم کرد به اندازه ظلمی که به ما شده حق شکایت نزد دیگران را داریم نه آنکه با تمام توان آبروی او را ببریم همانگونه که در آیه ۲۲۹ سوره بقره آمده : وَمَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ، کسانی که از احکام و حدود الهی تجاوز کنند آنها به حقیقت از ستمکارانند.
آیت الله العظمی شیرازی در بخش دوم سخنان خود در گردهمایی مبلغان دینی در آستانه ماه مبارک رمضان ضمن بیان این مطلب بر ضرورت حفظ آبروی مومن و پرهیز از حرمت شکنی ها تاکید فرمودند.
بخش دوم بیانات آیت الله العظمی شیرازی در گردهمایی مبلغان دینی در آستانه ماه مبارک رمضان اختصاص به ضرورت حفظ آبروی مومن و پرهیز از حرمت شکنی ها اختصاص داشت.
آیت الله العظمی شیرازی با بیان داستانی از ملاقات مرحوم آیت الله العظمی میرزا مهدی حسینی شیرازی با مرحوم آیت الله العظمی سید حسین طباطبایی قمی که در خلال آن فردی به عنوان تظلم خواهی، از شخص دیگری نزد ایشان شکایت برده بود و در پایان که آیت الله العظمی قمی از آیت الله العظمی شیرازی درخواست همفکری می نمایند در پاسخ می شنوند اگر چه یکی از استثنائات حرمت غیبت، شنیدن تظلم خواهی است اما چون مخاطب آن، شما بوده اید لذا شنیدن آن برای شما جایز است، و من از باب احتیاط مشغول به ذکر شدم و متوجه سخنان فرد شاکی نشدم.
معظم له هم چنین داستان دیگری از زمان مرجعیت عامه مرحوم میرزای شیرازی نقل فرمودند که فردی برای حل مشکل مالی خود به ایشان مراجعه می نماید و مرحوم میرزای شیرازی به او حواله ی دریافت سکه برای یکی از تجار بغداد صادر و به او ارائه می نمایند، اما آن شخص در نوشته ی میرزای شیرازی دست برده و آن را به رقم بسیار بالاتری تغییر می دهد ولی ایشان علیرغم این اقدام خلاف اخلاق او، از افشای آن خودداری و آبروی وی را حفظ می نمایند.
ایشان با اشاره به رفتارهای این دو فقیه بزرگ تاکید فرمودند حفط آبروی مومن مساله بسیار مهمی است و در روایتی از امام صادق نقل شده که حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است، با آنکه کعبه جایی است که اشرف اولین و آخرین به سوی آن نماز خوانده و تمام مسلمانان دنیا مکلف هستند هنگام مرگ، اموات خود را به سوی آن قرار دهند، و اموات و ذبیحه ها باید رو به سوی کعبه باشند اما احترام یک مومن از کعبه با این خصوصیات برتر شمرده شده است.
آیت الله العظمی شیرازی با ابراز تاسف از آنچه که در جوامع اسلامی علیرغم این همه تاکیدها در شرع مقدس اسلام رخ می دهد فرمودند : متاسفانه بسیار آبروریزی و حرمت شکنی در سرزمین های اسلامی اتفاق می افتد و زن و شوهر نسبت به هم، پدر و مادر و اولاد نسبت به یکدیگر، حکومت های اسلامی با ملت ها و ملت ها با دیگران این گونه رفتارها را انجام می دهند و متاسفانه حرمت مومن حتی در سرزمین های مسلمان نشین ارزشی ندارد، علیرغم آنکه امام صادق این گونه حرمت مومن را توصیف می نمایند با آنکه در اهمیت کعبه بسیار گفته شده است، لذا باید این مساله مورد تاکید فراوان قرار گرفته تا همه به آن عمل نمایند و تقوا در جوامع اسلامی تا بدان حد برسد که حرمت مومن برای چیزهای بی ارزش شکسته نشود.
معظم له شکسته نشدن حرمت فردی که در نوشته مرحوم میرزای شیرازی تقلب کرده بود را نشان از اهمیت حفظ آبروی مومن در مقام اهم و مهم توسط یک فقیه محقق با درجه ی بالای تقوا توصیف نموده و فرمودند شاید مشکلاتی که در کشورهای اسلامی بیش از کشورهای غیراسلامی وجود دارد، بخشی از آن به این گونه حرمت شکنی ها مرتبط باشد، چه آن رفتاری که از سوی حکومت در قبال مردم و چه از سوی مردم نسبت به دیگران صورت می پذیرد.
ایشان در ادامه به همگان توصیه فرمودند که چقدر خوب است که در ماه مبارک رمضان تصمیم گرفته شود که تقوا بدان حد برسد که از انجام این گونه رفتارها پرهیز گردد و اگر چه رسیدن به این مرحله نهایت تقوا نیست اما حداقل مرتبه ای از آن است، و علاوه بر آن نسبت به تذکر آن هم باید مداومت صورت گیرد که مثلا زن و شوهر هنگام اختلاف ها جایز نیست نسبت به هم اهانت کنند نه آنکه فقط دروغ جایز نباشد و احقاق حق هم فقط در حدی که ظلم شده جایز است.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با لزوم حفظ آبروی مومن فرمودند : مومن فقط سلمان و ابوذر نیستند، آنها در درجات بالا بودند، بلکه مومن به معنای کسی است که اصول پنچگانه دین را قبول داشته باشد ولو برخی از محرمات را انجام می دهد، لذا احکام مومن در چنین مواردی جاری می شود.
معظم له در ادامه فرمودند : به همین دلیل است که در دعاهای ایام آمده است : اللهم اجعل ما نقول بألستنا نية في قلوبنا، خدایا در قلب ما چیزی را قرار بده که بر زبان ما جاری است، لذا ما باید تلاش کنیم همانگونه که در آیه ۱۶ سوره تغابن آمده : فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ، پس تا میتوانید خدا ترس و پرهیزکار باشید و تقوا پیشه کنید، و مقدمات وجود برای رسیدن به این مرحله هم، همین دعاها و زیارت ها و موعظه هاست، لذا باید وعاظ و مبلغان محترم این گونه مطالب را برای مردم بیان کنند و علاوه بر آن، خود هم تلاش کنند و تصمیم بگیرند که از آن غافل نباشند که الحمدلله در بسیاری از موارد هم این گونه است.
ایشان در رابطه با لزوم تحمل تلخی ها سختی ها از جمله آنچه از سوی افراد مختلف نسبت به هم در جامعه وارد می شود، فرمودند : شاید کمتر کسی باشد که اگر منزل او توسط دزد سرقت شود، از آن اتفاق خوشحال شود، اما امیرالمومنین در نهج البلاغه فرموده اند مرارة الدنیا حلاوة الآخرة، مرارت دنیا باعث شیرینی آخرت می شود، لذا خدای متعال در قبال حاجت هایی از جمله فقر، ناخوشی و دشمن که انسان هر چه التماس کرده اما خدا در دنیا به او نداده، در آخرت تدارک می نماید و در برخی روایات آمده که به خاطر حاجت هایی که در دنیا به او داده نشده به خدا عرض می کند که ای کاش هیچ یک از حاجت های من را در دنیا نداده بودی.
آیت الله العظمی شیرازی هم چنین توصیه فرمودند : وقتی دنیا عرصه ای این چنینی است، چه نیکوست که انسان تلخی ها را تحمل کند و دچار فعل حرام نشود، و زن و شوهر، فروشنده و خریدار، اقوام و دوستان و همکاران نسبت به هم، یکدیگر را تحمل کنند و بلکه خوشحال باشند که خدای متعال در آخرت برای انسان تدارک بیشتری خواهد فرمودند حتی بیش از آنکه مورد فریب و ظلم و اجحاف در دنیا واقع شده است.