اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

افتتاح چهارده شبکه ماهواره‌ای شیعی در یک سال اخیر

هر از چند گاهی، خبری از افتتاح یک شبکه‌ماهواره‌ای شیعی با هدف نشر علوم و معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به گوش می رسد.

این گونه خبرها علاوه بر ایجاد خوشحالی و سرور در میان محبان اهل بیت، فرصتی را جهت ایجاد همدلی و همگرایی میان شیعیان در کشورهای مختلف دنیا و برقراری ارتباط رسانه ای موثر میان آنان به وجود آورده، و باعث می‌شود در بزنگاه‌هایی که به دلیل هجمه بدخواهان، دفاع از حریم اهل‌بیت در سطح جهانی ضروری می‌شود، در اقدامی هماهنگ این رسالت مهم برای آگاهی جهانیان به شکلی پرقدرت و هماهنگ و تاثیرگذار صورت پذیرد.

مرجع عالیقدر، آیت الله العظمی سید صادق شیرازی، و پیش از ایشان، برادر بزرگوارشان مرحوم آیت الله العظمی سید محمد حسینی شیرازی رحمت الله علیه، همواره بر اهمیت فعالیت رسانه‌ای و لزوم توجه شیعیان و پیروان اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نسبت به نشر علوم و معارف دینی از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای، تاکید کرده‌اند.

بر همین اساس مرجعیت عالیقدر و برادر بزرگوارشان در جلسات و سخنرانی های مختلف، شیعیان را به راه اندازی هر چه بیشتر شبکه‌های ماهواره‌ای شیعی دعوت نموده‌اند.

از راه اندازی شبکه ‌«سلام» به عنوان اولین شبکه ماهواره‌ای شیعی فارسی زبان و شبکه «الانوار» به عنوان اولین شبکه ماهواره‌ای شیعی به زبان عربی توسط جمعی از ارادتمندان و مقلدین آیت الله العظمی شیرازی، نزدیک به دو دهه، می‌گذرد و از آن ایام تاکنون، ده‌ها شبکه ماهواره‌ای شیعی به زبان‌های مختلف در سراسر جهان راه اندازی شده.

پس از آن‌ها مجموعه رسانه ای امام حسین علیه السلام نیز در همین راستا تاسیس گردید.

پانزده سال پیش آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به برخی از جوانان شیعه علاقمند و فعال در عرصه رسانه توصیه فرمودند بدون فوت وقت و در سریع ترین زمان ممکن، رسانه‌ای ماهواره‌ای، آن هم با نام مقدس امام حسین علیه السلام در راه دفاع از حریم اهل‌بیت علیهم السلام و نشر معارف عترت طاهره تاسیس نمایند.

این توصیه با پیگیری‌های مستمر به عمل آمده و تلاش‌های شبانه‌روزی توسط جوانان فعال و علاقمند یاد شده نهایتا عملی گردید و این شبکه ابتدا با پخش برنامه‌های خود به زبان فارسی در سوم شعبان ۱۴۳۰ هجری قمری فعالیت خود را آغاز نمود و پس از آن نیز به زبانهای عربی، انگلیسی، اردو و ترکی با شش شبکه و یک خبرگزاری اختصاصی تا کنون به فعالیت خود ادامه داده.

اما از آن پس نیز هر چه که زمان پیش می‌رود و مردم سراسر جهان بیش از پیش به تکنولوژی و رسانه های تصویری و به ویژه شبکه های ماهواره‌ای وابسته‌تر می‌شوند، بر دامنه فعالیت شیعیان اهل‌بیت علیهم السلام، در مسیر نشر معارف دینی نیز افزوده می‌شود.

شبکه‌هایی که اخیرا توسط شیعیان راه اندازی شده عبارتند از مجموعه شبکه‌های الوعی الشیرازی، و دو شبکه ماهواره‌ای شیعیان اروپا و مهدویون که همزمان با ایام ولادت منجی عالم بشریت، حضرت صاحب العصر و الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در سال جاری راه‌اندازی شده‌اند.

لازم به ذکر است برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای الوعی الشیرازی عبارتند از:

شبکه ماهواره‌ای «شور»،

شبکه ماهواره‌ای «رقیه»،

شبکه ماهواره‌ای «سیده»،

شبکه ماهواره‌ای «البحرانی»،

شبکه ماهواره‌ای «الکویتاوی»،

شبکه ماهواره‌ای «الحجاز»،

شبکه ماهواره‌ای «البصره»،

شبکه ماهواره‌ای «الدیوانیه»،

شبکه ماهواره‌ای «الکوت»،

شبکه ماهواره‌ای «ذی قار»،

گفتنی است تمامی این شبکه‌های ماهواره‌ای توسط مقلدین آیت الله العظمی سید صادق شیرازی راه اندازی شده‌اند.

مجموعه رسانه‌ای امام حسین علیه السلام نیز، هم‌اینک پس از پانزده سال تلاش موثر افتخار داشته که با تولید برنامه‌های مفید در مسیر نشر معارف اهل‌بیت تاکنون گام‌های محکم و مؤثری بردارد، و در آینده هم مصمم است با تولید برنامه‌های مفیدتر و مؤثرتر در انتقال این مفاهیم و حقایق دینی، تمام تلاش خویش را به کار بندد.

از آن‌جایی که این مجموعه رسانه‌ای برای حفظ استقلال‌ خود از حکومت‌ها بر حمایت‌هایِ  مالیِ مردمی تکیه داشته، ادامه این مسیر نیز با کمک‌های مادی و معنوی حامیان مالی ممکن است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا