اخباراروپاجهان

پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر؛ «نقض حقوق بشر توسط طالبان در دادگاه‌های بین‌المللی بررسی شود»

پنجاه‌وپنجمین نشست سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو سویس برگزار شده است. بررسی وضعیت حقوق بشری افغانستان در روز چهارم این نشست بوده است.

طبق گزارش، جنایات طالبان علیه زنان باید در دادگاه‌های بین‌المللی مورد بررسی قرار گیرد. این گزارش با استقبال برخی از جنبش‌های اعتراضی زنان و فعالان حقوق بشر مواجه شده است. آنان این گزارش را جامع و انعکاس‌دهنده وضعیت بد حقوق بشری در افغانستان دانسته‌اند و از جامعه جهانی خواسته‌اند که به مطالبات مردم افغانستان به‌ویژه زنان و توصیه‌های این گزارش توجه جدی کنند.

در همین راستا،ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، گزارش خود را در پنجاه‌وپنجمین نشست شورای حقوق بشر این سازمان ارایه کرده است. او در این گزارش، از جامعه جهانی خواسته است که به دلیل نقض سیستماتیک حقوق زنان پرونده‌ای را علیه طالبان در دادگاه لاهه باز کنند.

در گزارش آقای بنت آمده است: «آینده افغانستان باید شامل مشارکت کامل، برابر و معنادار و احترام به حقوق بشر مردمش با همه تنوع آن، از جمله در رابطه با جنسیت و تمام اقلیت‌های زبانی، قومی، مذهبی و سایر اقلیت‌ها باشد. به‌ویژه، رفتار اسفناک با زنان و دختران در افغانستان بی‌مثال است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا