اخبارافغانستانجهان

طالبان هم چنان خانواده و بستگان کارمندان دولت سابق افغانستان را هدف قرار می دهد

طالبان پس از فروپاشی دولت پیشین در افغانستان، تمامی اسناد مربوط به کارکنان دولت را به‌دست آورد.

گزارش‌هایی که تاکنون سازمان‌های حقوق بشری از زمان روی کارآمدن طالبان در افغانستان منتشر کرده اند حکایت از بازداشت، شکنجه، اعدام و ناپدید شدن نظامیان پیشین، کارمندان نهادهای امنیتی، و حتی کارمندان دولت قبل و خانواده های آنان دارد که اطلاعات آنان در نهادهای امنیتی به‌جای مانده و اکنون به دام طالبان افتاده‌اند.

در گزارش جدید رواداری آمده طالبان حتی از اعضای خانواده و بستگان کارمندان دولت سابق افغانستان انتقام می‌گیرد.

رواداری به عنوان مثال از قتل یک کودک هشت ساله در بامیان که مادرش عضو نیروهای پلیس دولت سابق بوده و قتل کودک ۱۳ ساله در بدخشان که پدرش عضو خیزش‌های مردمی بوده نام برده است.

کودک بامیانی در ۲۸ جولای ۲۰۲۳ ربوده شد و یک هفته بعد جسد او در بازار مرکز این ولایت پیدا شد، یک کودک بدخشی نیز در ۲۵ آگوست ۲۰۲۳ در ولسوالی شهدای ولایت بدخشان به دست افراد ناشناس به قتل رسید.

در گزارش جدید سازمان حقوق بشری رواداری آمده است که در سال ۲۰۲۳ دستکم ۸۲ کارمند دولت پیشین افغانستان به شکل هدفمند و فراقضایی کشته شده‌اند.

کشته‌شدگان شامل ۶۸ نفر از نظامیان دولت سابق و ۱۴ تن دیگر از کارمندان حکومت پیشین بوده‌اند.

در این گزارش آمده در سال ۲۰۲۳ دستکم ۵۰۶ تن با نقض آشکار حقوق بشر در افغانستان کشته و ۲۶۶ تن دیگر زخمی شدند.

در این گزارش آمده است که ۳۹۰ تن از جان‌باختگان، مرد، ۵۸ کودک، ۳۸ زن و هویت ۲۰ تن دیگر نامعلوم است.

بستگان فهیم عظیمی، فعال آموزش دختران که در بازداشت طالبان به سر می‌برد، هم گفته اند که پرونده او در دادگاه دیوان امنیت عامه این گروه بلاتکلیف و طالبان به وکلای مدافع وی اجازه نمی‌دهند که پرونده او را بخوانند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای افغانستان روز پنجشنبه در اجلاس شورای حقوق بشر خواستار رهایی فوری تمامی مدافعان حقوق‌بشر از جمله فهیم عظیمی، صدیق‌الله افغان و منیژه صدیقی از بند طالبان شد.

ماه گذشته سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که طالبان فهیم عظیمی و صدیق‌الله افغان را به زندان پلچرخی منتقل کرده است.

در مرداد ماه ۱۴۰۲ دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان، (یوناما)، در گزارشی اعلام کرد که صدها مورد انتقامجویی طالبان علیه ماموران امنیتی دولت سابق این کشور را مستند کرده است.

یوناما در گزارش یاد شده تاکید کرد که در مجموع دست‌کم ۸۰۰ مورد نقض حقوق بشر از زمان تسلط طالبان علیه نظامیان و کارمندان دولت پیشین را بر مبنای «گزارش‌های موثق» بستگان قربانیان و اعضای طالبان مستند کرده است.

در فوریه سال ۲۰۲۲ هم پنج عضو خانواده یک نماینده پیشین مجلس افغانستان به نام حبیب‌الرحمان افغان توسط طالبان کشته شدند.

کشته‌شدن کارمندان دولت سابق و نزدیکان آن‌ها توسط نیروهای طالبان در همان ایام نیز انتقادات گسترده سازمان‌های حقوق بشری را برانگیخت.

دیدبان حقوق بشر در همان زمان اعلام کرد که طالبان از زمان به قدرت رسیدن بیش از ۱۰۰ کارمند دولت سابق افغانستان را به قتل رسانده است.

در فرودین سال ۱۴۰۱ روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که افراد طالبان در شش ماه اول حاکمیت دوباره خود در افغانستان، نزدیک به ۵۰۰ نفر از کارمندان دولت پیشین از جمله افسران نهادهای امنیتی را “کشته” یا “ناپدید” کردند.

این اتفاق ها از زمانی رخ داد که در همان ماه های اولیه به قدرت رسیدن طالبان در سال ۱۴۰۰، اخباری مبنی بر جمع‌آوری اطلاعات درباره خانواده‌های نظامیان پیشین منعکس شد که از همان زمان نگرانی گروگان‌گیری، شکنجه و زندانی کردن خانواده‌ها را افزایش داده بود.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا