اخبارافغانستانجهان

پژوهشگران برجسته امریکایی خواستار به رسمیت شناختن نسل کشی شیعیان و هزاره ها در افغانستان شدند

دو پژوهشگر مطرح امریکایی خواستار به ‌رسمیت شناختن نسل‌ کشی شیعیان و هزاره‌ها در افغانستان شدند. نویسندگان این تحقیق خواستار اقدام فوری جامعه بین‌المللی برای بررسی وضعیت کنونی هزاره‌ها و جلوگیری از فجایع بیشتر علیه آنها شده‌ اند. همزمان با این؛ نمایندگی بریتانیا در شورای حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد با نگرانی از افزایش حملات علیه هزاره ها در افغانستان؛ خواهان انجام تحقیقات مستقل در این مورد شده است.

رجینا پائولوس وکیل حقوق جزای بین‌الملل در کانون وکلای امریکا و تیموتی فرانکلین، یکی از روسای کمیته ی حقوق جزای بین‌الملل، در گزارش تحقیقی که کانون وکلای امریکا منتشر کرده، خواستار به‌رسمیت شناختن «نسل‌کشی» شیعیان و هزاره‌ها در افغانستان شدند. آنان از جامعه بین‌المللی خواستند که به بحران حقوق بشری هزاره‌ها رسیدگی کنند.

این دو پژوهشگر «جنایاتی که حاکمان افغانستان» یا گروه‌های افراطی در یک قرن گذشته علیه هزاره‌ها در این کشور مرتکب شده ‌اند را، بررسی و مستند کرده‌ اند.

در این گزارش آمده: عبدالرحمن خان از سال ۱۸۸۰ تا ۱۹۰۱، حدود ۶۰ درصد هزاره‌ها را قتل‌ عام کرد، آنها را به بردگی گرفت و وادار به مهاجرت به کشورهای ایران، پاکستان، هند و کشورهای آسیای میانه کرد.

در این گزارش همچنین به «قتل‌عام افشارِ کابل» در بهمن ۱۳۷۱،‌ قتل عام هزاره‌ها در مزارشریف توسط طالبان در مرداد ماه ۱۳۷۷ و قتل‌عام یکاولنگ در دی ماه ۱۳۷۹ و تخریب مجسمه های باستانی بودا در اسفند همین سال اشاره شده است.

طبق این گزارش، نیروهای ط1لبان پس از تسلط بر مزارشریف، بیش از پنج هزار غیرنظامی شیعه و هزاره را کشتند و در یکاولنگ هم بیش از ۳۰۰ نفر را بازداشت و به‌صورت جمعی تیرباران کردند.

در این تحقیق همچنین آمده که کشتار هدفمند هزاره‌ها در دو دهه حکومت مورد حمایت غرب هم ادامه یافت. طبق یافته‌های این تحقیق، از تیر ماه ۱۳۸۱ تا سقوط کابل به دست طالبان در مرداد ۱۴۰۰، دست‌کم ۲۴۹ مورد کشتار هزاره‌ها ثبت شده است. در این گزارش به بیش از ۲۰۰ مورد اختطاف هزاره‌ها از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۳۹۸ نیز اشاره شده است.

بر پایه این گزارش، با تسلط دوباره طالبان این گروه «سیاست کوچ اجباری عبدالرحمان» را پیگیری کرده و در نزدیک به سه سال گذشته هزاران نفر از هزاره‌ها را در هیلمند، کابل، میدان‌وردک، دایکندی و بلخ، وادار به ترک‌های خانه‌های‌شان کرده است. طبق این گزارش، قتل‌عام، آدم ربایی و بمبگذاری در مناطق هزاره‌نشین ادامه یافته است.

این گزارش به یافته‌های سازمان عفو بین‌الملل از کشتار هزاره‌ها در استان‌های غزنی،‌ دایکندی و غور هم اشاره کرده است. این تحقیق کشتار هدفمند هزاره‌ها توسط شاخه ی خراسان د1عش را «مصداق برجسته جنایت علیه هزاره‌ها» دانسته است. نویسندگان این تحقیق همچنین به تبعیض، پیگرد و بازداشت زنان و دختران شیعیان هزاره توسط طالبان در کابل، دایکندی و بامیان اشاره کرده است.

نویسندگان این تحقیق خواستار اقدام فوری جامعه بین‌المللی برای بررسی وضعیت کنونی هزاره‌ها و جلوگیری از فجایع بیشتر علیه آنها شده‌ اند.

این دو حقوقدان برجسته ی امریکایی تاکید کردند که جامعه جهانی برای جلوگیری از کشتار هزاره‌ها باید اقدامی شبیه آنچه برای جلوگیری از قتل‌عام در سودان، کمبودیا و ایالت روهینگیا در میانمار صورت گرفت، روی دست گیرد.

همزمان با این؛ نمایندگی بریتانیا در شورای حقوق‌‌بشر سازمان ملل متحد می‌گوید که نگران افزایش حملات علیه هزاره‌ها در افغانستان است‌. بر اساس اعلامیه‌‌‌ای که روز جمعه، ۱۱ اسفند، در وب‌سایت دولت بریتانیا منتشر شده، این نمایندگی همچنین گفته است که درخواست یوناما را برای انجام تحقیقات در مورد حملات بر هزاره‌ها، تکرار می‌کند‌.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا