اخبارجهانجهان اسلامعربستان سعودی

خط و نشان سنگین و جدید عربستان برای حج، سوء استفاده سعودی ها از درآمد‌های حاصل از مناسک حج

عربستان سعودی به زائران کشورهای دیگر و ساکنان خارجی مقیم این کشور هشدار داد که در مراسم حج آینده بدون مجوزهای لازم شرکت نکنند، وگرنه مشمول مجازات‌های سخت خواهند شد.

مقام های عربستان سعودی با همکاری اداره کل گذرنامه ی این کشور، مجازات‌های سختی را برای هر کسی که در حال نقض قوانین حج باشد، وضع کرده‌اند.

وزارت حج و عمره سعودیه تاکید کرد که انجام حج بدون مجوزهای لازم که هنگام ثبت‌نام برای این مناسک دریافت می‌شود، حرام است و انجام آن جریمه ی ۵۰ هزار ریال سعودی (حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ دلار) خواهد داشت.

همچنین افرادی که بدون مجوز در حال جابه‌جایی زائران دستگیر شوند تا سقف ۵۰ هزار ریال سعودی جریمه نقدی خواهند داشت.

اتباع خارجی در صورت محکوم شدن به این گونه جرائم، پس از گذراندن حکم ۶ ماه حبس، از عربستان سعودی اخراج خواهند شد.

این دسته از افراد علاوه بر مجازات های گفته شده، ۱۰ سال ممنوعیت ورود به کشور خواهند داشت.

رسانه‌های عربستان همچنین اعلام کرده‌اند افرادی که قوانین این کشور در حج را زیر پا می‌گذارند، توسط رسانه‌ها به شکلی علنی معرفی شده و بی‌اعتبار می‌شوند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که سعودی‌ها به جای تامین امنیت مسلمانان در مراسم حج، تنها از این موقعیت بی‌نظیر سرزمین حجاز برای سوء استفاده در تامین منافع خود و نشر تفکرات وهابی و سلفی بهره می‌گیرند و این در شرایطی است که طی حدود نیم قرن گذشته، هزاران نفر قربانی سوء مدیریت و بی توجهی سعودی‌ها به زائران بیت الله الحرام شده‌اند.

عفو بین الملل در سال ۱۳۸۸ در گزارشی ضمن تاکید بر سوء استفاده سیاسی عربستان از مراسم حج و عمره اعلام کرد اتخاذ تدابیر ضد ترو.ریستی در عربستان، به دست آویزی برای مسئولان این کشور برای نقض هر چه بیشتر حقوق بشر تبدیل شده است.

به گفته ی یکی از مقام های عفو بين الملل، دولت عربستان از نفوذ بين المللي بسيار قدرتمند خود برای رهايی از تيغ تيز انتقادات جهانی در اين زمينه ها بهره می گيرد و جامعه جهانی هم اين دولت را به هيچ وجه مسئول موارد بيشمار نقض حقوق بشر در آن كشور نمی داند.

کمیته ی بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حج نیز در سال ۱۳۹۷ اعلام کرد : حاکمان سعودی با مالیات های سنگین، هزاران حج گزار را به قرض گرفتن برای ادای این فریضه الهی مجبور می کنند.

بر اساس گزارش کمیته بین المللی نظارت بر مدیریت عربستان بر حج ، زمامداران سعودی و خاندان حاکم بر این کشور از زاویه درآمدزایی به حج می نگرند و هیچ اهمیتی به نیازهای حاجیان و محافظت از میراث اسلامی قائل نیستند .

این کمیته بین المللی با اشاره به افشای سوء استفاده و سوء مدیریت حاکمان سعودی از حج برای مقاصد و منافع اقتصادی این حکومت ، بر خواسته ی خود در زمینه مشارکت مؤسسه ها و دولت های اسلامی در مدیریت حج و اماکن مقدس در حرمین شریفین تاکید کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا