اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی : خدای عزوجل نیمه شعبان را یکی از روزهای شریف و پربرکت قرار داده است، و این مساله حتی قبل از ولادت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف وجود داشته است

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز شنبه سیزدهم شعبان سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با احتمال ازدواج حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودند : حتما امام زمان ازدواج کرده اند، و این حتمی بودن از روی حدس و نه از روی حس است، و اگر چه روایات معتبری در این زمینه نداریم اما حتما حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشرف کاری نمی کنند که مصداق روایت جد بزرگوارشان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شوند که فرمودند : النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی، ازدواج، سنّت من است. هر کس از سنّت من رویگردان شود از من نیست.

معظم له در ادامه تاکید فرمودند : یعنی این مساله به صورت یقین وجود دارد اما سبب این یقین، حدس و نه حس است، لذا این یقین حجت است ولو از حدس نشات گرفته باشد.

ایشان در رابطه با فضیلت نیمه شعبان فرمودند : خدای عزوجل نیمه شعبان را یکی از روزهای شریف و پربرکت قرار داده است، و این مساله حتی قبل از ولادت حضرت حجت وجود داشته است، و شاید یکی از اسباب مهم آن، این بوده که بنا بوده که در نیمه شعبان، حضرت حجت متولد شوند، مانند روز عاشورا و دهم محرم که قبل از ولادت امام حسین وجود داشته است، به این سبب که قرار بوده در چنین روزی امام حسین به شهادت برسند.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : در روایاتی از پیامبر اکرم و برخی از ائمه اطهار در رابطه با فضایل و اعمال شب نیمه شعبان که هنوز حضرت حجت متولد نشده بودند، مطالبی ذکر شده است.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : برخی از احکام ذبح، حکم شک در نمازی که انسان پس از خواب به داشتن وضو شک کرده، برخی از احکام مربوط به قطع قطّاع، حکم نمازی که بدون وضو خوانده شده اما در آخر وقت به آب دسترسی پیدا شده، تعداد یاران حضرت حجت هنگام ظهور و احتمال وجود زنان در میان ایشان، دلیل قرار دادن کنیه اباصالح برای حضرت حجت، حکم اضطرار در خوردن حرام، وجه تسمیه دعای فرج، و دلایل حجت بودن حضرت زهرا هم بر ۱۱ فرزند خود و هم بر مردم، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا