اخبارافغانستانجهان

شبکه تحلیلگران: سلطه ی طالبان توازن‌قوا در مناطق هزاره نشین را به نفع کوچی‌ها تغییر داده است

شبکه تحلیلگران افغانستان در گزارش تازه ای گفته که با تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، توازن ‌قوا در مناطق هزاره نشین به طرز چشمگیری به نفع کوچی‌ها تغییر کرده است. این شبکه گفته است که بازگشت طالبان به قدرت، به کوچی‌ها امکان داد که به مناطق شیعیان و هزاره ها و ارتفاعات مناطق مرکزی افغانستان هجوم ببرند.

شبکه تحلیلگران افغانستان در گزارش تازه ی خود نوشته است که طی دو سال گذشته کوچی‎ها، همچنان با استفاده از زور و ارعاب به آزار و اذیت شیعیان و هزاره‌ها ادامه داده اند.
گزارشگران شبکه تحلیلگران افغانستان می‌گویند که تعداد کوچی‌هایی که در سال ۲۰۲۳ به مناطق هزاره نشین هجوم بردند به میزان قابل توجهی زیاد بوده است، هرچند که در مقایسه با سال قبل آن، در برخی مناطق تعداد آنها کاهش یافته است.

در این گزارش آمده است که با به قدرت رسیدن دوباره ی طالبان در تابستان ۱۴۰۰، توازن‌قوا در مناطق هزاره نشین به طرز چشمگیری به نفع کوچی‌ها برهم خورده است. به گونه‌ای که جامعه شیعیان و هزاره ها خود را مغلوب و خلع‌ سلاح شده می‌بینند، در حالی‌که کوچی‌ها، معمولاً با مقامات امنیتی و اداری حاکمان که اغلب از لحاظ قومی نزدیکند، مجاز به حمل سلاح برای دفاع از خود هستند.

در این گزارش آمده است که بلاتکلیفی ناشی از هجوم کوچی‌ها، فشارهای اقتصادی و نگرانی‌های امنیتی، مشکلات مداوم جوامع شیعیان و هزاره ها به ویژه در استان غزنی است. بر پایه ی گزارش شبکه تحلیلگران، این مشکلات سبب شده است ساکنان محلی به ترک منطقه ی خود بیندیشند.
در گزارش شبکه تحلیلگران آمده است که کوچی‌ها تنها در شهرستان ناهورغزنی، تمام چراگاه‌ها از جمله زمین‌های غیرآبی را بدون مخالفت شهروندان بومی تصاحب کرده ‌اند. باشندگان این شهرستان به شبکه تحلیلگران گفته‌اند که هیچ چراگاهی برای استفاده ی روستاییان باقی نمانده است.

شبکه تحلیلگران افغانستان نوشته که شیعیان و هزاره‌ها در بامیان موارد خشونت، ارعاب، و تلاش برای «آدم‌ربایی توسط کوچی‌ها را حتی در مرکز شهر بامیان» گزارش داده اند.

در بخشی از گزارش آمده است که کوچی‌ها از زور استفاده کردند و با هزاره‌ها درگیر شدند و اسلحه کشیدند، اما در نهایت توسط نیروهای امنیتی طالبان و ساکنان محلی، این مساله مهار شد.
در گزارش شبکه تحلیلگران آمده است که شش تن از هزاره‌های عضو کمیسیون مرکزی حل اختلاف میان کوچی‌ها و ده‌نشینان بامیان، به دلیل تهدید و فشار اعضای کوچی و بزرگان هزاره استعفا دادند.

این در حالی است که طی بیش از دو سال گذشته، گزارش‌های متعددی از حمله ی مسلحانه ی کوچی‌ها بر ده‌نشینان، تصرف زمین‌های مردم هزاره و حمایت جنگ‌جویان طالبان از کوچی‌ها منتشر شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا