آیت الله العظمی شیرازی : ادعای مشاهده در توقیع منسوب به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، منظور رویتی است که در آن ادعای وکالت و نیابت خاص گردد
نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز شنبه سیزدهم شعبان سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با فرازی از آخرین توقیع منسوب به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف « سَیَأْتِی شِیعَتِی مَنْ یَدَّعِی الْمُشَاهَدَةَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَى الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیَانِیِّ وَ الصَّیْحَةِ فَهُوَ کَاذِبٌ مُفْتَرٍ» ( کسانی از شیعیان می آیند که ادعای مشاهده کنند، آگاه باشید که هر کس قبل از خروج سفیانی و ندای آسمانی ادعای مشاهده کند، دروغگویی بی پرواست فرمودند : ادعای مشاهده در این توقیع، منظور رویتی است که اگر در آن ادعای وکالت و نیابت خاص گردد.
معظم له در رابطه با چگونگی صدور این کلام از مولای ما حضرت صاحب العصر و الزمان فرمودند : نواب خاص اول و دوم و سوم حضرت بقیة الله، غیر از نائب خاص چهارم که آخرین نفر آنها هم بوده، هر کدام که می خواستند از دنیا بروند، رساله و مکتوبی از حضرت حجت می آوردند که در آن قید شده بود که در آستانه از دنیا رفتن هستند و شیعیان پس از آنان به نائب خاص بعدی با ذکر نامی که می کردند، باید مراجعه نمایند.
ایشان در ادامه فرمودند : این کار توسط عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، و حسین بن روح، نواب خاص اول و دوم و سوم صورت گرفت و هر سه نائب خاص، شیعیان را با در دست داشتن رساله و مکتوب، با ذکر نام به نائب خاص بعدی ارجاع می دادند، و آنان را این گونه از هم از مرگ خود و هم از وجود نائب خاص بعدی خبردار می کردند.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با نحوه صدور توقیع مذکور فرمودند : اما زمانی که هنگام مرگ علی بن محمد سَمُری نائب خاص چهارم فرا رسید، در رساله و مکتوبی که از امام زمان دریافت کرد، حضرت به او تاکید فرموده بودند که تو به زودی از دنیا خواهی رفت، و پس از خودت، هیچ کس را به عنوان نائب خاص تعیین نکن، یعنی پس از تو نیابت خاص دیگری وجود ندارد.
معظم له در ادامه فرمودند : در آن توقیع حضرت حجت تاکید فرمودند که غیبت صغری به پایان رسیده و غیبت کبری آغاز شده است و در آنجا تصریح نموده اند که هر کس ادعای رویت برای وکالت و نیابت خاص را نماید، او را تکذیب کنید، و این به معنای نیابت خاص و نه هر رویت و دیداری می باشد.
ایشان با ذکر روایتی از امام رضا علیه السلام فرمودند : از حضرت سوال شد : ممکن است علائم ظهور اتفاق نیفتد اما ظهور انجام بشود ؟ ، فرمودند : بله ، سوال شد : ممکن است حضرت حجت اصلا تا روز قیامت ظهور نکنند ؟ ، فرمودند : نمی شود ، و ظهور حتما اتفاق خواهد افتاد ، چرا که همان طور که عرض شد اصل ظهور ، وَعد است ، و خدای متعال بر خلاف وَعد ، عمل نمی کند ، اما علائم وَعید است ، و اتفاقا خلاف وعید عمل کردن فضیلت است ، و حضرت رضا در رابطه با حتمی بودن ظهور فرمودند : لَوْ خَلَتِ الأَرْضُ طَرْفَةَ عَيْنٍ مِنْ حُجَّةٍ لَساخَتْ بِأَهْلِها (اگر زمين به مقدار يك چشم بر هم نهادن خالى از حجت باشد، اهل خود را در كام خود فرو مى برد).
آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : بین وَعد و وعید تفاوت وجود دارد، است ، و خدای متعال بر خلاف وَعد ، عمل نمی کند ، اما خلاف وعید عمل کردن فضیلت است.
معظم له در رابطه با احتمال ازدواج حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرمودند : حتما امام زمان ازدواج کرده اند، و این حتمی بودن از روی حدس و نه از روی حس است، و اگر چه روایات معتبری در این زمینه نداریم اما حتما حضرت بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشرف کاری نمی کنند که مصداق روایت جد بزرگوارشان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شوند که فرمودند : النِّکَاحُ سُنَّتِی فَمَنْ رَغِبَ عَنْ سُنَّتِی فَلَیْسَ مِنِّی، ازدواج، سنّت من است. هر کس از سنّت من رویگردان شود از من نیست.
ایشان تاکید فرمودند : یعنی این مساله به صورت یقین وجود دارد اما سبب این یقین، حدس و نه حس است، لذا این یقین حجت است ولو از حدس نشات گرفته باشد.
آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با فضیلت نیمه شعبان فرمودند : خدای عزوجل نیمه شعبان را یکی از روزهای شریف و پربرکت قرار داده است، و این مساله حتی قبل از ولادت حضرت حجت وجود داشته است، و شاید یکی از اسباب مهم آن، این بوده که بنا بوده که در نیمه شعبان، حضرت حجت متولد شوند، مانند روز عاشورا و دهم محرم که قبل از ولادت امام حسین وجود داشته است، به این سبب که قرار بوده در چنین روزی امام حسین به شهادت برسند.
معظم له در ادامه فرمودند : در روایاتی از پیامبر اکرم و برخی از ائمه اطهار در رابطه با فضایل و اعمال شب نیمه شعبان که هنوز حضرت حجت متولد نشده بودند، مطالبی ذکر شده است.
ایشان در رابطه با چگونگی معامله ی حلال نمودن با گوشتی که به دست انسان می رسد، فرمودند : در دو صورت می توان با گوشتی که به دست انسان می رسد معامله طهارت نمود، اول آنکه آن گوشت از دست یک مسلمان گرفته شده باشد، دوم آنکه از بازار مسلمانان این گوشت گرفته شده باشد ولو انسان نداند که کسی که گوشت را می فروشد مسلمان است، لذا در این دو حالت، این گوشت طاهر و حلال است.
آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : اما در کوچه و خیابان و یا صحرا، اگر در یک کشور اسلامی، گوشتی مشاهده شد، روایتی در این زمینه وجود دارد که برخی از فقها از جمله مرحوم آیت الله العظمی سید محمد شیرازی به آن عمل کرده اند که این هم بلااشکال است اما مشهور به این روایت عمل نکرده اند، چرا که سوق مسلمانان و ید مسلمانان، اماره برای طهارت و حلال بودن گوشت است اما ارض اسلام، اماره بر حلال بودن گوشت نیست.
معظم له در رابطه با دیدگاه مرحوم شهید ثانی در این زمینه فرمودند : در ۴۰۰ سال قبل، مرحوم شهید ثانی در شرح لمعه بر اصالت طهارت نظر داده است، اما غالب فقها این دیدگاه را نپذیرفته اند، اگر چه برخی از فقهای گذشته و حال چنین نظر داده اند.
ایشان در ادامه فرمودند : این دسته از فقها چنین نظر داده اند که ظاهرا ادله این است که وقتی اصل عدم تزکیه جاری شد، به خاطر اصل عدم تزکیه، نظر به حرام بودن آن گوشت داده شده، لذا لازمه شرعی و نه عقلی و عادی بودن آن، نجس بودن آن است، چون اگر حرام باشد ولو به اصل عملی، پس نجس است، بنابراین نمی توان در اینجا اصل طهارت را جاری نمود، چون این در مرحله سبب است و اصل طهارت در مرحله مسبب است.
آیت الله العظمی شیرازی هم چنین تاکید فرمودند : این مساله توسط شهید ثانی مطرح شده اما بعد از ایشان غالبا فقها آن را نپذیرفته اند.
سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : برخی از احکام ذبح، حکم شک در نمازی که انسان پس از خواب به داشتن وضو شک کرده، برخی از احکام مربوط به قطع قطّاع، حکم نمازی که بدون وضو خوانده شده اما در آخر وقت به آب دسترسی پیدا شده، تعداد یاران حضرت حجت هنگام ظهور و احتمال وجود زنان در میان ایشان، دلیل قرار دادن کنیه اباصالح برای حضرت حجت، حکم اضطرار در خوردن حرام، وجه تسمیه دعای فرج، و دلایل حجت بودن حضرت زهرا هم بر ۱۱ فرزند خود و هم بر مردم، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.
لازم به ذکر است که سلسله نشستهای علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار میشود و شما میتوانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.