اخبارجهان

بازداشت بیش از ۱۵۰۰ نفر در میانمار به دلیل فعالیت در شبکه های اجتماعی طی دو سال اخیر

به دلیل سرکوب رسانه های اجتماعی در میانمار از سال ۲۰۲۲ تاکنون ۱۵۰۰ نفر روانه زندان شده اند.

مقام های حکومت نظامی میانمار طی دو سال گذشته نزدیک به ۱۵۰۰ نفر را به دلیل ارسال پیام های ضد حکومت نظامی در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، تیک تاک و تلگرام دستگیر و زندانی کرده اند.

به گزارش رادیو آسیای آزاد (RFA)، از جمله این دستگیری ها مربوط به زنی بود که پس از بازگشت به میانمار به حبس ابد محکوم شد، در جایی که تلفن همراه او در حین تمدید گذرنامه بررسی شد و مشخص گردید که حاوی پیام های ضد حکومت نظامی است.

این گونه اقدام های سرکوبگرانه حکومت نظامی منجر به وحشت فراوان در بین مردم شده و تاثیر زیادی در چگونگی فعالیت مردم در رسانه های آنلاین داشته و موجب شده است که میانمار به عنوان دومین کشور نامناسب جهان از نظر آزادی فعالیت های اینترنتی رتبه بندی شود.

در سال های گذشته، قوانین این كشور ابزاری در خدمت دولتمردان برای مجازات افرادی بوده كه قصد داشتند، مسئولیت زمامداران را در قبال مردم یادآوری کنند.

سرکوب و كشتار مسلمانان روهینگیا پیش از روی كار آمدن دولت غیرنظامی میانمار آغاز شده بود اما در طول حاكمیت چند ساله اخیر در این كشور افزایش قابل توجهی یافته است.

از زمان کودتای نظامی که قدرت در اختیار نظامیان سرکوبگر قرار گرفت، زمامداران کنونی  تلاش فراوانی کرده اند تا دسترسی به اطلاعات را محدودتر کنند.

لازم به ذکر است که آزادی بیان یکی از حقوق اساسی مورد تاکید در آموزه های اسلامی است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام در دوران حکومت خود این اصل را به طور کامل به اجرا گذاشته بودند.

امیرالمومنین عليه السلام به همه مخاطبان خود اطمينان خاطر مى دادند كه در برابر سخن منطقی و بيان مشكلات و انتقادها و شكايات، هيچ مشكلى متوجّه آنها نخواهد شد، بلكه در بین حقایق آزادند و می توانند همه گفتني ها را در رابطه با مسائل مربوط به حكومت و جامعه آزادانه بگويند و در امان باشند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا