اخبارایرانجهان

بازداشت محمد تقی اکبرنژاد از سوی اطلاعات سپاه در قم

برخی رسانه‌ها از بازداشت محمدتقی اکبرنژاد، مدرس حوزه علمیه، از سوی ماموران امنیتی در قم خبر دادند.

او اخیرا به «قابل انتقاد نبودن رهبر ایران و ناکارآمدی حکومت پس از ۴۵ سال» انتقاد نموده بود و هم چنین از عدم شرکت در انتخابات پیش رو سخن به میان آورده بود، و حامیان حکومت در واکنش به صحبت های او، در نماز جمعه قم، شعارهایی علیه وی سر داده بودند.

شنیده ها حکایت از بازداشت محمد تقی اکبر نژاد استاد حوزه علمیه قم و نویسنده آثار متعدد فقهی در بازگشت از سفر به مناطق محروم، توسط اطلاعات سپاه قم دارد.

دستگیری وی در ظهر روز شنبه ۲۸ بهمن پس از بازگشت سفر رخ داد، این در حالی است که وی گفته بود روز یکشنبه خود را به دادگاه ویژه روحانیت معرفی خواهد نمود.

مهدی نصیری که قرار بود پیش از مراجعه ی او به دادسرای ویژه، شنبه شب با وی گفتگوی تصویری به صورت لایو در اینستاگرام داشته باشد، اولین بار خبر دستگیری او را ظهر شنبه منتشر کرد و اظهار داشت که ماموران پس از بازگشت وی از سفر به مناطق محروم، بلافاصله به دفتر کار او در خیابان صفائیه قم یورش برده و علاوه بر ضبط برخی از وسائل، وی و ادمین صفحات مجازی او را دستگیر کرده اند.

مهدی نصیری هم چنین شنبه شب در غیاب محمدتقی اکبرنژاد به تفصیل در رابطه با مواضع او و دلایل بازداشتش در لایو اینستاگرام سخن گفت.

محمدتقی اکبرنژاد اخیرا در گفتگوهایی تصویری به نقد ماجرای سال ۵۷ و مواضع رهبران ایران از منظر فقهی و سیره پیامبران و اهل بیت علیهم السلام پرداخته بود که بازتاب بسیار گسترده ای در رسانه های داخل و خارج داشت.

پیش از این محمدتقی اکبرنژاد چند بار توسط اطلاعات سپاه و دادگاه ویژه روحانیت در قم احضار و بازجویی و برای وی پرونده ای قضایی تشکیل شده بود.

آیت الله علیرضا سنجری اراکی عالم دینی مستقر در جنوب شرقی آسیا در واکنش به خبر این بازداشت نوشت: ایشان باید فوراً آزاد بشوند و از ایشان عذرخواهی و دلجویی شود.

امید فراغت روزنامه نگار هم در واکنش به این دستگیری نوشت : آیا بازداشت حجت‌الاسلام محمد‌تقی‌اکبرنژاد ارزش افزوده مثبتی برای مسئولان‌ کشور، روحانیت و علما دارد؟

وحید اشتری، مسئول پیشین تشکیلات بسیج دانشگاه تهران، و عضو پیشین شورای مرکزی جنبش عدالتخواه هم در ایکس نوشت: ‏دیروز همین موقع به آقای محمد تقی اکبرنژاد استاد حوزه پیام دادم، پرسیدم ماجرای این تحصنی که در قم علیه شما شکل گرفته است چیست، لطف کرد یک وویس تفصیلی فرستاد، هنوز واتساپ را باز نکرده بودم که امروز خبر بازداشت ایشان منتشر شد!، چنین برخوردی با یک مجتهد واقعا مایه تاسف است.

سید هاشم فیروزی، روانشناس و از ایثارگران دوران جنگ هم چنین نوشت : کار خیلی وقت است که نه تنها از تطهیر حداکثری دوره قبل سال ۵۷ گذشته، بلکه حال ما در حال رقابت شانه به شانه با قرون وسطی و برپایی دادگاه های انگیزاسیون در دوره تاریکی مسیحیت هستیم!

سیدمحمد صحفی معاون سابق امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت ارشاد هم این گونه در رابطه با این بازداشت اظهار نظر کرد: این تصویرِ “آزادی مطلق” در کشور ماست، برای تحقیرش اجازه ندادن لباس روحانی بپوشه، این سرنوشت هر روحانیه که بخواد ذره‌ای همصدا با ملت باشه.

فخرالسادات محتشمی پور همسر مصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلبی که هم اکنون در زندان به سر می برد مطلبی تحت عنوان : انشاء آیا می‌توان به رهبر انتقاد کرد؟ نوشت و در ادامه اظهار داشت : نوشتن انشاء در این موضوع پیشنهادی عواقب دارد، این سوال خودش خط قرمز است، اصلا سوال ندارد، خودش جواب است، انتقاد که می‌شود کرد، آزاد است، در قانون اساسی‌مان نوشته، اما آزادی پس از بیان را تضمین نداده‌اند.

حسین قدیانی فرزند شهید و «نویسنده سابق کیهان و وطن‌امروز» در واکنش به بازداشت محمدتقی اکبرنژاد نوشت: نظام به جای آن‌که جواب منتقد را بدهد، از در بگیر و ببند وارد می‌شود‌، نیست که آقایان هیچ چیز به عنوان پاسخ در برابر کوه تناقض خود ندارند و اگر هم در مواردی معدود پاسخی داشته باشند- ناظر بر فقر قلم- نویسنده‌اش را ندارند، راهی جز بازداشت منتقد پیدا نمی‌کنند.

شنیده ها حاکی از آن است که این بازداشت، متعاقب اجتماعاتی علیه سخنان و اقدامات محمدتقی اکبرنژاد با حکم دادستان ویژه روحانیت قم توسط ضابطان خاص به اتهاماتی که هنوز رسانه‌ای نشده، صورت گرفته است.

روابط عمومی دادسرای ویژه روحانیت نیز در تایید یا رد این اخبار و اتهامات انتسابی او که مورد تحقیق دادیار این دادسرا هست، اطلاعیه‌ای منتشر نکرده است.

گفتنی است که به تازگی نیز دادگاه ویژه روحانیت شیراز در حکمی شهاب‌الدین حائری شیرازی، روحانی منتقد و فرزند امام جمعه پیشین این شهر را به ۳ سال حبس محکوم کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا