اخبارافغانستانجهان

نگرانی اتحادیه فعالان حقوق بشر از حمله سیستماتیک طالبان بر میراث فرهنگی و تاریخی افغانستان

اتحاد فعالان حقوق بشر در یک نامه سرگشاده به دبیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) نسبت به آنچه حمله سیستماتیک طا،لبان بر میراث فرهنگی‌ و تاریخی کشور خوانده‌، ابراز نگرانی کرده است.

در نامه این نهاد که روز شنبه، ۲۸ بهمن همگانی شده، آمده که اقدامات طا،لبان منجر به حمله سیستماتیک و هشدار‌دهنده به میراث غنی فرهنگی و تاریخی کشور به‌ویژه عناصر مرتبط با آن از جمله زبان و ادبیات فارسی شده است.

اتحاد فعالان حقوق بشر اشاره کرده است: «حوادث اخیر مانند برداشتن نوشته‌های فارسی از تابلوهای راهنما در نهادهای آموزشی، تخریب مجسمه اسماعیل سامانی، تخریب مجسمه علی‌شیر نوایی و تخریب تصویر جلال‌الدین محمد بلخی در استان بلخ به‌وضوح برنامه ویرانگر طا،لبان را در این زمینه نشان می‌دهد.

این نهاد همچنان به تخریب قلعه تاریخی گِرِشک هلمند در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۱ و حفاری‌ها در اطراف بودای بامیان و شکستن آلات موسیقی و شکنجه هنرمندان و آوازخوانان نیز پرداخته است.

اتحاد فعالان حقوق بشر تاکید کرده ‌اند که طا،لبان معلمان و استادان دانشگاه‌ها را برای ایراد سخنرانی به زبان پشتو، حذف زبان فارسی از نامه‌های اداری زیر فشار قرار می‌دهند و‌ کتاب‌های فارسی را از کتابخانه‌های شهر کابل مصادره کرده‌ اند.

نهاد یادشده از یونسکو خواسته تا مسوولیت خود را با تصمیم قاطع در برابر اقدامات فاحش طا،لبان انجام دهد و با صدور بیانیه‌ای اقدامات این گروه علیه میراث فرهنگی افغانستان را محکوم کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا