اخباراروپاافغانستانجهان

بیانیه مشترک ۱۲ کشور: طا،لبان مسوول یکی از وحشتناک‌ترین وضعیت‌های حقوق بشر در سراسر جهان است

دست‌کم ۱۲ کشور در حاشیه نشست امنیتی مونیخ آلمان، نسبت به وضعیت حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کردند و از گروه طا.لبان خواستند تا به آزار و اذیت جنسی سیستماتیک زنان در این کشور پایان دهند.

در بیانیه مشترک این کشور‌ها که شنبه‌شب، ۲۸ بهمن به نشر رسید، طا،لبان مسوول یکی از «وحشتناک‌ترین و وخیم‌ترین» وضعیت حقوق بشری در سراسر جهان شناخته شدند.

آلمان، کانادا، آلبانی، آندورا، بلژیک، بلغارستان، فرانسه، کوزوو، لیختن اشتاین، مغولستان، هلند و رومانی کشورهایی هستند که در این بیانیه مشترک سهم داشتند.

در بیانیه این کشورها آمده است: از زمان آخرین نشست ما در کنفرانس امنیتی مونیخ در سال ۲۰۲۳ طا،لبان هیچ پیشرفتی در زمینه حمایت از حقوق بشر در افغانستان به‌ویژه حقوق اساسی زنان و دختران نداشته ‌اند، برعکس مسوول یکی از وخیم‌ترین و وحشتناک‌ترین وضعیت‌های حقوق بشر در سراسر جهان هستند.

آنان از طا،لبان خواسته ‌اند که به قوانین بین‌المللی در زمینه رعایت حقوق بشر به‌ویژه زنان و اقلیت‌های قومی و مذهبی پایبند باشند. آنان از جامعه جهانی نیز درخواست کرده ‌اند تا توجه خود را بر حقوق بشر زنان و دختران در افغانستان متمرکز کند.

این در حالی است که طا،لبان از بدو تسلط‌شان بر افغانستان آموزش، تحصیل و‌ کار زنان را منع کرده و در این اواخر با اعمال محدودیت‌های شدید، ده‌ها زن و دختر را در سراسر این کشور به‌ویژه پایتخت به بهانه رعایت نکردن حجاب مورد نظرشان بازداشت و شکنجه کرده‌ اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا