آمریکااخبارجهان

قانون سیاست حمایت از اویغورها در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد

بر اساس اخبار منتشر شده قانون سیاست حمایت از اویغورها در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد

این لایحه در جلسات گذشته ی کنگره نتوانست به قانون تبدیل شود، اما پس از تصویب در مجلس نمایندگان، اینک به سنا می رود.

آخرین نسخه قانون سیاست حمایت از اویغورها ، که در جلسات گذشته ی کنگره آمریکا بدون موفقیت ارائه شده بود، با رای مجلس نمایندگان کنگره تصویب شد، اما هنوز با راهی طولانی در سنا برای تبدیل شدن به قانون مواجه است.

مجلس نمایندگان آمریکا روز پنجشنبه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن وزارت امور خارجه باید کلاس های آموزش زبان اویغور را برای دیپلمات های خود برگزار کند، و از اویغورها در تمام کنسولگری های خود در چین استفاده کند و علاوه بر آن، اویغورها را در برنامه های سخنرانی در کشورهای دارای اکثریت مسلمان بگنجاند.

تصویب این قانون که حمایت احزاب جمهوری خواه و دموکرات را با خود به همراه داشت، بر اساس دیدگاه حامیان آن موجب می شود تا ایالات متحده را به ابزارهای مورد نیاز برای حمایت از حقوق اولیه بشر و به رسمیت شناختن هویت متمایز اویغورها و سایر اقلیت های قومی در منطقه خودمختار اویغور نشین سین کیانگ که تحت سلطه و رفتار غیرانسانی چین قرار دارند، مجهز می کند.

نمایندگان حامی این قانون گفتند که تصویب قانون سیاست حمایت از اویغورها، وزارت امور خارجه ایالات متحده را نیز ملزم می کند تا یک هماهنگ کننده ویژه برای مسائل اویغورها را تعیین کند، و باعث خرسندی است که این تصمیم به طور قاطعانه بر اساس دیدگاه مشترک دو حزب جمهوری خواه و دموکرات تصویب شده است.

بر اساس دیدگاه حامیان این قانون، این لایحه گام های مهمی را برای تقویت تلاش های آمریکا به منظور حفاظت از هویت متمایز قومی، مذهبی، فرهنگی و زبانی مردم اویغور و ترویج احترام به حقوق بشر و آزادی مذهبی در منطقه خودمختار اویغورنشین سین کیانگ برداشته است.

ایالات متحده آمریکا، سیاست های چین در منطقه سین کیانگ را “نسل کشی” نامیده است و دفتر حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که شواهدی از احتمال انجام “جنایت علیه بشریت” در این منطقه توسط حکومت چین وجود دارد.

فعالان اویغور در ایالات متحده آمریکا از تصویب این قانون به عنوان گامی بلند به سوی تصویب نهایی آن استقبال کرده اند.

الفیدار ایلتبیر رئیس انجمن آمریکایی اویغورها در این رابطه گفت : اکنون زمان آن فرارسیده که آستین‌ها را بالا بزنیم و نسبت به رساندن این لایحه به سنا تمرکز کنیم تا بتوانیم آن را هر چه زودتر به دست رئیس‌جمهور جو بایدن رسانده و در اسرع وقت این قانون امضا شود.

روشن عباس فعال مدنی و مدیر کمپین حمایت از اویغورها در آمریکا نیز در این زمینه گفت که سازمان او از نزدیک با قانونگذاران در مجلس همکاری کرده است تا این لایحه را به سمت تصویب آن سوق دهد و همین کار را قبلا در مجلس سنا انجام داده است، وی هم چنین از حمایت قوی دو حزب جمهوری خواه و دموکرات برای تصویب این قانون تمجید کرد.

روشن عباس به رادیو آسیای آزاد گفت: این نشانه روشن و مثبتی است که کنگره ایالات متحده با جدیت به مصیبت های جامعه اویغور رسیدگی می کند و متعهد به مبارزه با نسل کشی جاری است، و ما از قانونگذارانی که با همبستگی با مردم اویغور، تعهد تزلزل ناپذیر خود را به عدالت و حقوق بشر نشان دادند، صمیمانه قدردانی می کنیم.

لوئیزا گریو رئیس سازمان حق ملي براي دموکراسي که مدیر حمایت جهانی برای پروژه حقوق بشر اویغورها نیز می باشد در این رابطه گفت: در ابتدا انتظار می رفت که ۱۰ عضو کنگره به این لایحه رای منفی بدهند، زیرا این دیدگاه که “سیاست خارجی مهم نیست” در میان برخی از آنان وجود داشت، اما خوشبختانه چهار نفر از آنان، نظر خود را تغییر دادند.

وی در ادامه افزود: حتی برخی از افرادی که به طور کلی موضعی برای اجتناب از ورود به سیاست خارجی به عنوان عضوی از کنگره دارند، آرای خود را تغییر دادند، آنها قبلا حتی نمی‌خواستند برای رای گیری در این لایحه مشارکت کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا