اخبارافغانستانایرانجهان

نتیجه یک مطالعه؛ گرمایش جهانی هجوم ملخ‌ها به افغانستان و ایران را تشدید می‌کند

بر اساس مطالعات جدید دانشمندان در چین و سنگاپور، افزایش دمای زمین در پی تغییرات اقلیمی افغانستان، ایران و ترکمنستان را در معرض هجوم ملخ‌ها قرار می‌دهد.

ورلد نیچر نیوز به نقل از نتایج این مطالعه روز جمعه، ۲۷ بهمن گزارش داده که گرم شدن زمین می‌تواند سبب ایجاد شرایط مساعد برای تکثیر و ازدحام ملخ‌های بیابانی شود.

مقاله تحقیقاتی نشر شده در این مورد هشدار می‌دهد که اگر گرمایش جهانی کاهش پیدا نکند، غرب هند و غرب آسیای مرکزی می‌توانند در دهه‌های آتی به کانون ملخ‌ها تبدیل شوند.

در این مطالعه اشاره شده که این تهدید می‌تواند سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا را فرا بگیرد. دانشنمدان هشدار داده ‌اند که هجوم ملخ‌ها محصولات کشاورزی و امنیت غذایی در این مناطق را از بین می‌برد و در نتیحه میلیون‌ها نفر را متأثر می‌کند.

به گفته این دانشمند، نوع ملخ‌های شاخ ‌کوتاه ترجیح می‌دهند که در مناطق خشک جمع شوند و گرمایش هوا می‌تواند فضا را برای آنان مساعد کند.

گفتنی است که در سال جاری خورشیدی، شماری از استان‌های شمالی و غربی افغانستان شاهد هجوم گسترده ملخ‌ها بودند که طی آن به کشاورزان متأثر از بحران اقتصادی و خشک‌سالی ضربه بیشتر وارد شد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا