اخبارجهانیمن

سازمان ملل به دنبال اقدام فوری برای پایان دادن به «چرخه تشدید خطرناک تشنج» در یمن

سازمان ملل به دنبال اقدام فوری برای پایان دادن به «چرخه تشدید خطرناک تشنج» در یمن است

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن خواستار تنش زدایی در منطقه، پرهیز همه طرف‌ها از «فرصت‌طلبی نظامی» و همکاری جهت پیشرفت در توافق میانجی‌گرانه شده است.

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن خواستار اقدام فوری برای پایان دادن به چرخه تشدید خطرناک تشنج در این کشور جنگ زده، به ویژه با توجه به حملات اخیر حوثی ها در دریای سرخ شده است.

هانس گراندبرگ روز چهارشنبه در جلسه شورای امنیت گفت: من در تلاش هستم تا طرف‌های یمنی و بازیگران منطقه‌ای مربوطه را برای حمایت از کاهش تنش در دریای سرخ، و ایجاد فضای همکاری به منظور میانجی‌گری در یمن متعهد نمایم.

گراندبرگ در ادامه گفت: سه چیز باید در یک کوتاه مدت به صورت فوری اتفاق بیفتد تا این چرخه خطرناک تشنج متوقف شود.

او خواستار کاهش تنش منطقه‌ای شد، و از همه طرف‌ها خواست تا از فرصت طلبیِ نظامی خودداری کنند و از پیشرفت به سوی توافق میانجی‌گرانه حمایت نمایند.

گراندبرگ هم چنین گفت : با این حال در آخرین تبادل دیدگاه ها و گفتگوهای صورت گرفته، تضمین هایی دریافت کردم که همه طرف ها مسیر صلح را ترجیح می دهند.

حوثی‌ها می‌گویند که در بحبوحه بمباران اسرائیل در غزه، با حمله به کشتی‌ها، همبستگی خود را با فلسطینی‌های غزه نشان داده اند که باعث حملات هوایی بعدی آمریکا و انگلیس شده است.

اخیراً در ماه دسامبر، برای ایجاد آتش بس در منطقه، مذاکرات پرتنشی در جریان بود و سازمان ملل متحد اعلام کرد که طرف‌های متخاصم موافقت کرده‌اند تا برای از سرگیری یک روند سیاسی فراگیر همکاری کنند.

حملات حوثی ها در دریای سرخ و همچنین در خلیج عدن، علاوه بر اقدام های تلافی جویانه غرب، روند صلح در منطقه را بی اثر کرده است.

این حملات همچنین باعث شده است که برخی از شرکت های کشتیرانی برای اجتناب از ورود به منطقه پرتنش دریای سرخ، مسیری طولانی تر که معمولاً حدود ۱۲ درصد تجارت دریایی جهانی را در برمی گیرد، از جنوب آفریقا دور بزنند.

حوثی‌های مورد حمایت ایران از سال ۲۰۱۵، ماه‌ها پس از تصرف صنعا، پایتخت و اکثر مراکز پرجمعیت یمن، با ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در حال ستیز هستند.

در این جنگ خانمان سوز، علاوه بر جان باختن تعداد فراوانی در نبردهای مستقیم، صدها هزار نفر نیز به دلایل غیرمستقیم مانند بیماری و سوء تغذیه جان خود را از دست داده اند، به گفته آژانس بشردوستانه سازمان ملل OCHA، بیش از ۱۸ میلیون یمنی به “حمایت فوری” نیاز دارند.

گراندبرگ هشدار داد: یمن پاورقی برای یک داستان منطقه‌ای گسترده‌تر نباید باشد ، و تشدید تنش های منطقه ای نیازهای فوری یمن برای آتش بس سراسری را نفی نمی کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا