آمریکااخبارجهان

ابراز نگرانی مدیرعامل «او‌پن ای‌آی» از ورود هوش مصنوعی به «مسیر اشتباه»

مدیرعامل شرکت «او‌پن اِی‌آی»، سازنده «چت جی‌پی‌تی»، ضمن ابراز نگرانی از ورود هوش مصنوعی به «مسیر اشتباه» در سخنانی گفته است : آنچه ذهن او را نسبت به خطرات هوش مصنوعی درگیر کرده است «ناهمترازی‌های بسیار ظریف اجتماعی» است که می‌تواند سیستم‌ها را ویران کند.

سام آلتمن که در «اجلاس جهانی دولت‌ها» در شهر دبی از طریق تماس ویدیویی صحبت می‌کرد، خواستار ایجاد نهادی مشابه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر هوش مصنوعی شد.

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» وی در سخنان خود اظهار داشت : نگران چیزهایی خیالی مانند ربات‌های قاتل نیست و بیشتر متوجه ناهمترازی‌های کوچک اجتماعی است که این سیستم‌ها بدون هیچ نیت بد خاصی، ناگهان به طور وحشتناکی مسیر اشتباه را می‌پیمایند.

آلتمن تأکید کرد که شرکت‌های هوش مصنوعی، مانند «اوپن اِی‌آی» نباید در تنظیم مقررات حاکم بر این صنعت نقش اصلی را ایفا کند.

او در ادامه افزود که در حال حاضر زمان بحث و گفت‌وگوهای سازنده است ولی در مقطعی در چند سال آینده، باید به یک برنامه اجرایی حرکت کرد.

«اوپن اِی‌آی»، یک استارت‌آپ هوش مصنوعی مستقر در سانفرانسیسکو و از پیشتازان این صنعت است.

مایکروسافت حدود یک میلیارد دلار در «اوپن ای‌آی» سرمایه‌گذاری کرده است.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز قراردادی را با این شرکت دارد تا بتواند به آرشیو اخبار خود دسترسی پیدا کند.

این در حالی است که «نیویورک تایمز» از «اوپن اِی‌آی» و «مایکروسافت» به دلیل استفاده بدون اجازه از خبرهای این رسانه برای آموزش چت ربات‌ها شکایت کرده است.

موفقیت شرکت «اوپن اِی‌آی»، آلتمن را به چهره تجاری‌سازی سریع هوش مصنوعی مولد، و البته ترس از خطرات این فناوری جدید تبدیل کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، امارات متحده عربی، نشانه‌هایی از این خطرات را دارد چرا که گفت‌وگوها به شدت کنترل می‌شوند و چنین محدودیت‌هایی بر جریان اطلاعات دقیق تأثیر می‌گذارند.

این بخشی از جزئیاتی است که برنامه‌های هوش مصنوعی مانند «چت جی‌پی‌تی» برای ارائه پاسخ پرسش‌ها به کاربران به آن تکیه می‌کنند.

امارات همچنین شرکت هوش مصنوعی «جی ۴۲» را در اختیاردارد که توسط مشاور امنیت ملی این کشور نظارت می‌شود.

«جی۴۲» مدل هوش مصنوعی عربی زبان است که به دلیل ارتباط با یک برنامه تلفن همراه که به عنوان نرم‌افزار جاسوسی شناخته می‌شود، با اتهامات جاسوسی روبرو است.

این شرکت همچنین با این اتهام روبرو شده است که می‌تواند محتوای ژنتیکی را به طور مخفیانه از آمریکایی‌ها برای دولت چین جمع‌آوری کند.

جی،۴۲ گفته است که روابط خود را با تأمین‌کنندگان چینی به دلیل نگرانی‌های آمریکا در این مورد قطع خواهد کرد.

آلتمن در بخش دیگری از سخنان خود گفت که هوش مصنوعی در مراحل ابتدایی خود قرار دارد ولی به تدریج گسترش خواهد یافت و با آگاهی‌رسانی مناسب، برداشت‌های نادرست از توانایی و قابلیت‌های آن کاهش می‌یابد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا