اخباراروپاجهان

پس از مسجد ایاصوفیه ، مسجد کاریه در استانبول نیز از موزه به مسجد تبدیل شد

روزنامه ینی شفق ترکیه گزارش داد که مقام های دولتی این کشور در تلاش برای تبدیل یکی دیگر از بناهای تاریخی مهم دوره ی بیزانس به مسجد هستند.

بر اساس گزارش مذکور ، مسجد کاریه طبق برنامه ریزی های صورت گرفته ، برای نماز جمعه در ۲۳ فوریه ، به روی نمازگزاران گشوده خواهد شد.

طرح تبدیل این بنا به مسجد که نزدیک به ۸۰ سال به عنوان موزه فعالیت می کرد، از سال ۲۰۲۰ آغاز شد، زمانی که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه فرمانی را صادر کرد که شامل تبدیل کلیسای نمادین ایاصوفیه به مسجد نیز می شد.

ایاصوفیه به عنوان یک مسجد در ژوئیه همان سال افتتاح شد، اما طرح تبدیل موزه کاریه به مسجد ، متوقف شد تا کار مرمت و بازسازی آن انجام شود.

تبدیل ایاصوفیه به مسجد که میراث جهانی یونسکو و نمادی قدرتمند برای مسیحیان ارتدوکس جهان محسوب می شود ، اعتراض برخی از کشورها را برانگیخت و باعث تنش مضاعف در روابط پرمناقشه بین آتن و آنکارا شد.

کلیسای چورا یا کلیسای ناجی مقدس، یکی دیگر از بناهای تاریخی است که در فهرست شاهکارهای میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

کلیسای چورا اولین کلیسایی بود که سال ۱۴۵۳ پس از فتح استانبول به دست عثمانی ها افتاد ، و در اوایل قرن شانزدهم در زمان سلطان بایزید دوم تبدیل به مسجدشد.

پس از آن ، نام این بنا به مسجد کاریه تغییر پیدا کرد و یک مناره به بنای آن اضافه شد ، این ساختمان در سال ۱۹۴۵ توسط دولت وقت ترکیه با نام موزه کاریه ، به عنوان موزه ، تغییر کاربری داد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا