اخباراروپاجهان

رشد اسلام هراسی در اروپای غربی پس از ٧ اکتبر

زنگ خطر رشد بیش از پیش اسلام هراسی در اروپای غربی توسط نماینده مجلس عوام بریتانیا به صدا درآمد. احزاب و جریانات راست افراطی بویژه پس از عملیات ٧ اکتبر به بهانه یهودی ستیزی به جان مسلمانان در غرب افتاده اند.

ناز‌‌شاه، نماینده پاکستانی‌تبار مجلس عوام بریتانیا از حزب کارگر، طی یادداشتی برای یورونیوز نوشته است «فقط اقلیت‌ها نیستند که در معرض خطر هستند، بلکه کشورهای غربی و ارزش‌های مشترک آن‌ها یعنی آزادی، عدالت و برابری نیز در معرض خطر هستند.»

خانم ناز‌شاه در این یادداشت خود، به خطر گسترش اسلام‌هراسی در اروپا پرداخته و نوشته است : “در اوایل ماه ژانویه، محتوای جلسه‌ی مخفیانه‌ی حزب «آلترناتیو برای آلمان» و نئونازی‌ها برای اخراج دسته‌جمعی میلیون‌ها اقلیت قومی از آلمان فاش شد. اما این دسیسه، بخشی از یک طرح مخفی شوم است که اروپا و غرب را فراگرفته است، طرحی که با موج بی‌امان اسلام‌هراسی همراه است”.

این نماینده‌ی مجلس عوام بریتانیا در ادامه می افزاید: از زمان حوادث وحشتناک ۷ اکتبر و حمله بی‌امان به مردم نوار غزه، (جرائم مرتبط با) اسلام‌‌هراسی در بریتانیا ۶۰۰ درصد افزایش داشته است. اما دولت بریتانیا به جای ترویج پیام‌های وحدت، با سخنان تحریک‌آمیز پاسخ داده است.

این نماینده مجلس از شهر «برادفورد بریتانیا»در خصوص مواضع اسلام هراسانه‌ی نخست وزیر هندی تبار بریتانیا می‌افزاید : اخیراً، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا در پاسخ به یکی از نمایندگان مسلمان پارلمان از واژگان اسلام‌هراسانه استفاده کرد که من مجبور شدم علیه آن در صحن پارلمان سخن بگویم.

خانم نازشاه در ادامه به رشد اسلام هراسی جریانات راست افراطی از سوئد تا یونان و هلند می پردازد و به مواضع افراطی خیرت ویلدرس در هلند که پس از سال‌ها سخنرانی‌های اسلام‌ستیزانه از جمله وعده‌ی ممنوعیت مساجد و قرآن داده اشاره می کند.

خانم نازشاه در ادامه می‌نویسد: اگر دونالد ترامپ در ماه نوامبر سال جاری میلادی به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب شود، غرب به گوشه‌ی نگران‌کننده جدیدی تبدیل خواهد شد، جایی که اقلیت‌ها قربانی‌ مشکلات جامعه غربی می‌شوند. برای مثال، ترامپ اخیراً گفته است که مهاجران «خون [آمریکا] را مسموم می‌کنند» و این سخنان با تشویق شدید جمعیت همراه شده است.

بدون شک، ورود او به کاخ سفید نشانه‌ای از تجدید حیات قدرتمندتر راست افراطی خواهد بود که باعث ظهور جسورانه پوپولیست‌های جدید در دیگر کشورهای اتحادیه اروپا می‌شود.

این نماینده مجلس عوام بریتانیا در انتها به نقش آموزش و پرورش برای مقابله با اسلام هراسی اشاره می‌کند و می‌نویسد : به همین دلیل است که آموزش و پرورش باید نقشی محوری داشته باشد. مدارس باید در برنامه‌های درسی خود با گنجاندن برنامه‌هایی به شناخت بهتر فرهنگ اسلامی از طریق معرفی افراد با پیشینه‌های مختلف کمک کنند.

اوج گیری اسلام هراسی بویژه پس از عملیات ۷ اکتبر نگرانی ها در این زمینه را برای مسلمانان غرب تشدید کرده است. با توجه به اینکه اسلام هراسی در کشورهای اروپایی جرم انگاری نشده و معمولا از بهانه‌ی یهودی ستیزی برای سرکوب مسلمانان استفاده می شود که بشدت جرم انگاری شده و به اندک بهانه ای مسلمانان با جریمه ها و مجازات سخت گیرانه‌ای مواجه می‌شوند، حال آنکه قرآن سوزان و هتاکان و حمله کنندگان به مساجد از امنیت قضایی کامل برخوردارند.

این فرایند غیر عادلانه، برخورد دولتهای غربی و احزاب راست افراطی، چرخه‌ی خشونت، نفرت، ترور، تبعیض و افراطی گری را تندتر و تندتر نموده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا