آفریقااخبار
برجسته ها

سازمان ملل: نزدیک به هشت میلیون نفر در اثر جنگ در سودان آواره شده اند

گزارش های سازمان ملل نشان می دهد که در ۹ ماه اخیر از دور جدیدی که از جنگ در سودان می گذرد، این کشور را به ویرانه تبدیل کرده است.

سازمان ملل می‌گوید با گذشت ۹ ماه از جنگ های خونین، نزدیک به هشت میلیون نفر در سودان، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و خواستار حمایت فوری بیشتر برای مقابله با بحران شده‌اند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان این رقم نگران کننده را روز چهارشنبه در حالی گزارش داد که کمیسر عالی فیلیپو گراندی در پایان سفر خود به اتیوپی که بسیاری از آوارگان به آنجا گریخته اند، گفت که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد با کمبود مزمن بودجه مورد نیاز مواجه است.

از آوریل ۲۰۲۳ ، بیش از ۱۰۰ هزار نفر از سودان وارد اتیوپی شده‌اند که شامل نزدیک به ۴۷۰۰۰ پناهجو می شوند ، این در حالی است که حدود ۵۰ هزار پناهجوی سودانی قبلاً در این کشور اقامت گزیده بودند.

گراندی ضمن بازرسی از تلاش های دولت اتیوپی و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل برای کمک به این پناه جویان، خواستار حمایت فوری و افزون بر بودجه ی معمول ، برای رفع نیازهای آنان شد.

پنج کشور همسایه دیگر نیز تعداد زیادی از پناهجویان سودانی را پذیرفته اند ، بیش از نیم میلیون نفر از آوریل به چاد گریخته اند ، و به طور متوسط روزانه ۱۵۰۰ نفر وارد سودان جنوبی می شوند.

در آخرین موج خشونت طی جنگ های ۲۰ ساله در این کشور ، باعث شده است که نزدیک به نیمی از ۴۹ میلیون نفر شهروند سودانی به کمک نیاز داشته باشند.

سازمان ملل گزارش می دهد که تا پایان سال ۲۰۲۳ ، ۱۲ هزار نفر کشته شده اند، اما گمان می رود تعداد واقعی کشته ها بیشتر باشد.

گفتنی است که نهادهای بین المللی و نیروهای حافظ صلح در دو دهه گذشته برای مهار خشونت در این کشور تلاش فراوانی کرده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا