اخبارجهانجهان اسلامعراق

استانداری نجف اشرف به دنبال ایجاد منطقه آزاد در مرزهای خود با عربستان

استانداری نجف اشرف در راستای تنوع بخشیدن به منابع غیر نفتی در کشور به دنبال ایجاد منطقه آزاد در مرزهای خود با عربستان است.

به گزارش «الصباح» شهید العارضی مشاور استاندار نجف در امور صنعتی اعلام کرد که استانداری نجف در راستای تنوع بخشی به منابع غیر نفتی در کشور به دنبال ایجاد منطقه آزاد در این استان است به ویژه آن که عراق تنها دارای یک منطقه آزاد در استان بصره است.

العارضی در ادامه گفت : در عراق تنها یک منطقه آزاد وجود دارد که در استان بصره است ، در حالی که در دیگر کشورهای عربی ، ۱۲۰ منطقه آزاد وجود دارد ، و از جمله امارات که دارای ۲۰ منطقه آزاد است.

وی افزود که مناطق آزاد درآمد های زیادی برای کشور ها دارد که به عنوان مثال حجم درآمدهای امارات از مناطق آزاد سالانه به ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

مشاور استاندار نجف ادامه داد که بر اساس امکان سنجی کارشناسان و متخصصان استان، درآمدهای حاصل از منطقه آزاد در نجف سالانه ۱۶۰ میلیارد دلار برآورد شده است که این رویکرد می تواند بیکاری در این استان و ۴ استان دیگر همسایه را رفع کند.

وی درباره اهمیت احداث این منطقه تصریح کرد: اهمیت این منطقه به دلیل موقعیت نجف اشرف است که در وسط همه استانها قرار دارد. از دیگر دلایل این موضوع، وجود فرودگاه بین المللی نجف اشرف و چهار کارخانه شرکت های بخش دولتی یعنی کارخانه های تایر، سیمان، پوشاک آماده و چرم است. همچنین سه هزار کارخانه بخش خصوصی در نجف وجود دارد که یکصد شرکت از آنها در بحرالنجف قرار دارند و کارخانه های دیگری نیز هستند که تولیدات خود را به عربستان، قطر، عمان و اردن صادر می کنند.

العارضی پیرامون اهمیت منطقه آزاد در نجف اعلام کرد: اهمیت آن به وجود فرودگاه بین المللی، ۴ کارخانه دولتی، ۳ هزار کارخانه بخش خصوصی از جمله ۱۰۰ کارخانه در منطقه دریاچه نجف و کارخانه هایی که تولیدات آن به خارج از کشور از جمله عربستان، قطر، عمان و اردن صادر می شود، بعد سیاسی، دینی و گردشگری این استان و موقعیت مکانی استان نجف بر می گردد که در میان دیگر استان ها قرار دارد ، این امور موجب شد که عربستان از باز شدن یک گذرگاه مرزی با عراق از این طریق استقبال کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا