اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی : تکرار سوره در یک رکعت نماز جایز نیست ، اما خواندن آیاتی از یک سوره ، بلا اشکال است ، هم چنین خواندن دعا در قنوت به زبان فارسی و یا هر زبان دیگری بلااشکال است ، البته برخی از فقها به این مساله اشکال کرده اند

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روز سه شنبه هجدهم رجب سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با حکم تکرار سوره در نماز فرمودند : تکرار سوره در نماز فریضه ، جایز نیست ، یعنی خواندن دو سوره در یک رکعت ، محل اشکال است ، اما در نماز مستحب ، اشکال ندارد ، ولی اگر آیاتی از یک سوره ، مثلا ۱۰۰ یا ۲۰۰ آیه از سوره بقره در نماز خوانده شود ، بلااشکال است.

معظم له در ادامه فرمودند : خواندن قرآن ، دعا و ذکر خدای عزوجل ، در هر جای نماز ، مبطل نیست ، البته در برخی از روایات ، این مساله نهی شده است ، که نهی در اینجا به معنای کراهت است.

ایشان در رابطه با حکم خواندن دعا به زبان فارسی در قنوت فرمودند : برخی از فقها از جمله مرحوم شیخ صدوق و مرحوم صاحب جواهر ، بر این اعتقاد هستند که خواندن قنوت به زبان فارسی اشکال ندارد ، و حتی به هر زبان دیگری ، غیر از زبان عربی نیز می توان در قنوت ، دعا خواند ، البته برخی از فقها به این مساله اشکال کرده اند و گفته اند که اگر کسی می تواند به زبان عربی دعا بخواند ، به زبان دیگری دعا نکند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه حکم خواندن نماز احتیاطی برای میت به جماعت فرمودند : امام جماعت باید نمازش برای جماعت ، محرز باشد ، ولو به اصل صحت ، اما خواندن نماز احتیاطی برای شخص میت ، به جماعت باطل است ، و احکام جماعت در مورد نماز احتیاطی برای میت ، جاری نمی شود.

معظم له در ادامه فرمودند : برای ماموم باید محذر باشد که نمازی که امام جماعت می خواند ، نماز صحیحی است ، لذا اگر نماز ، احتیاطی بوده و محرز نباشد که به گردن میت ، نمازی بوده ، احکام جماعت ، در مورد آن جاری نمی شود.

ایشان با اشاره به برخی روایات فرمودند : مگر آنکه بر اساس روایتی ، که برخی به آن تمسک کرده اند ، تعدی تا به این حد نمایند که در آن روایت نقل شده که از حضرت سوال شد که من در حال خواندن نماز فرادا بودم ، و در این بین ، نماز جماعت اقامه شد ، آیا می توان همان نماز را به جماعت خواند ، که حضرت فرمودند : بله ، «یختار الله احبهما الیه» ، یعنی خدای متعال از بین نمازی که به صورت فرادا خوانده شد و بین نمازی که به صورت جماعت خوانده است ، آنچه را که نزد او محبوب تر است اختیار می کند ، که در آنجا از فرادا به فرادا ، و از جماعت به جماعت ، و از جماعت به فرادا را برخی ملحق کرده اند ، و گفته اند که «یختار الله احبهما الیه» ، علت است ، لذا اگر از آنجا تعدی به این موارد داده شود و گفته شود حتی چنین نماز احتیاطی را نیز می توان به جماعت خواند ، ولو اگر انسان بداند که به گردن میت نماز نیست ، و برخی هم تا به اینجا تعدی داده اند ، اما مشکل است که تا به اینجا بتوان تعدی داد.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با برخی از مسائل مربوط به اقامه فرمودند : در مورد اقامه ، برخی از فقها گفته اند ، و از برخی روایات هم استفاده شده که اگر کسی یادش رفت که اقامه بگوید ، و وارد نماز شد ، و در حین نماز به یادش آمد که اقامه نخوانده ، می تواند نماز را قطع کند و اقامه بگوید ، و برخی از این روایت استفاده کرده اند که واجب است ، اما این خلاف مشهور بین فقها می باشد ، و واجب نیست ، و مشهور بین فقها این است که اقامه ، مستحب موکد است ، و حتی انسان می تواند عمدا اذان و اقامه نگوید ، حتی در صبح و مغرب عشاء ، و این مساله در عروة الوثقی آمده است.

معظم له با اشاره به خطاب برخی از آیات به پیامبر اکرم ، فرمودند : حدیث مشهوری از امام صادق : نَزَلَ اَلْقُرْآنُ بِإِيَّاكِ أَعْنِي وَ اِسْمَعِي يَا جَارَةُ ، قرآن مانند اين ضرب المثل عربى نازل شده (كه گويند:) «اياك اعنى و اسمعى يا جاره»(يعنى بتو ميگويم ولى اى همسايه تو گوش كن) ، فرمودند : در زبان فارسی هم مشابه این ضرب المثل وجود دارد که می گویند به در بگو تا دیوار بشنود ، و در حقیقت در این آیه ، اگر چه خطاب خدای متعال ، پیامبر اکرم است ، اما در حقیقت ، خدا ، دیگران را مورد خطاب قرار داده است.

معظم له در رابطه لزوم اعتقاد به توحید و نبوت و امامت ، فرمودند : امیرالمومنین صلوات الله به نص قرآن کریم ، نفس رسول الله صلی الله علیه و آله هستند ، و امیرالمومنین در اولین سخنرانی امیر المومنین پس از خلافت ظاهری که پس از ۲۵ سال از شهادت رسول خدا و خانه نشینی ، مردم با آن حضرت بیعت کردند ، فرمودند : همان گونه که خدای عزوجل توحید را بدون نبوت قبول نمی کند ، یعنی اگر کسی بگوید خدایا من تو را قبول دارم و تو یکتا و عادل هستی و به تمام صفات تو شهادت می دهم اما پیغمبر خدا را قبول ندارد ، خدا می گوید من این توحید را قبول ندارم ، و کذلک اگر کسی توحید و نبوت را قبول دارد اما ولایت را قبول ندارد ، باز هم خدا می گوید این را من نمی خواهم ، یعنی این سه با هم هستند.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به فرازهایی از زیارت امام حسین علیه السلام فرمودند : معنای این عبارت که اهل بیت علیهم السلام ، حجاب الله هستند ، یعنی از طریق ۱۴ معصوم علیهم السلام ، باید رو به سوی خدا نمود و در بخشی از زیارت امام حسین علیه السلام نیز آمده : إِرادَةُ الرَّبِّ فِي مَقادِيرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَيْكُمْ وَتَصْدُرُ مِنْ بُيُوتِكُمْ وَالصَّادِرُ عَمَّا فُصِّلَ مِنْ أَحْكامِ الْعِبادِ، خواست پروردگار در اندازه‌گیری‌های امورش به سوی شما فرود می‌آید و از خانه‌های شما صادر می‌گردد و صادر شونده از شماست آنچه از احکام بندگان مشروح بیان شده است ، و معنای همه اینها این است که خدای متعال ، فقط یک کانال برای پذیرش خود قرار داده است ، و آن ۱۴ معصوم علیهم السلام هستند ، البته گفتن یاالله قبول است ، اما یا الله کسی مورد قبول است که ۱۴ معصوم علیهم السلام را قبول داشته باشد.

معظم له با اشاره به آیه ۱۴۲ سوره آل عمران : أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ ، آیا گمان می‌کنید به بهشت داخل خواهید شد حال آنکه هنوز خدا از شما آنان را که (در راه دین) جهاد کرده و (در سختی‌ها) مقاومت کنند معلوم نگردانیده است؟! ، آیه ۱۸ سوره یونس : وَ يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنْفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَٰؤُلَاءِ شُفَعَاؤُنَا عِنْدَ اللَّهِ ۚقُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللَّهَ بِمَا لَا يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلَا فِي الْأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ ، و بت‌هایی را به جای خدا پرستش می‌کنند که آن بتان به آنها هیچ ضرر و نفعی نمی‌رسانند، و می‌گویند که این بتان شفیع ما نزد خدا هستند بگو: شما می‌خواهید خدا را یاد آور سازید به چیزی که خدا در همه آسمانها و زمین علم به آن ندارد؟ خدا از آنچه شریک او قرار می‌دهند منزه و برتر است ، فرمودند : لَا يَعْلَمُ در اینجا ، ظهور در این دارد که چنین چیزی نیست.

ایشان در ادامه تاکید فرمودند : مفهوم لَا يَعْلَمُ این است که وقتی خدای متعال ، عالم است و همه چیز را می داند ، اگر در جایی گفت که نمی داند ، یعنی آن چیز ، نیست ، چرا اگر بود ، خدا می دانست ، مثل آن کسی که بر خانه و خانواده ی خود ، اشراف کامل دارد ، و خصوصیات آن را می داند ، و سپس کسی به او می گوید که در خانواده شما مثلا مشکلاتی وجود دارد ، و او در پاسخ بگوید که شما چیزی را به من می گویی که من از آن خبر ندارم ، که این بدان مفهوم است که چنین چیزی نیست ، و اگر می بود ، من از آن خبر می داشتم ، و در اینجا «لایعلم» به معنای «لیس» است.

ایشان در ادامه فرمودند : بدون نبوت ، توحید از سوی خدای متعال پذیرفته نمی شود و بدون امامت هم توحید و نبوت از سوی خدای متعال پذیرفته نمی شود ، یعنی این سه با هم هستند ، و به تنهایی خدای متعال ، هیچکدام را قبول نمی کند.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : حکم خمس بر طلایی که مصرف شده و طلایی که مصرف نشده ، شرح آیاتی از سوره انشراح ، شرح معنای مؤونه در خمس ، برخی از مصادیق حدیث لا تُعاد الصلاة ، حکم خمس در رابطه با جهیزیه ، و حکم داخل بودن جزئی از نماز در وقت ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا