اخبارایرانپاکستانجهان

کشته شدن ۹ تبعه پاکستان در حمله مسلحانه در سراوان ، پاکستان خواستار «همکاری کامل» ایران در تحقیقات شد

وزیر خارجه پاکستان در واکنش به «حمله مسلحانه» بامداد شنبه در سیرکان در شهرستان سراوان که منجر به کشته شدن ۹ تبعه پاکستان شد، از مقام‌های ایران خواست که این موضوع را رسیدگی کنند.

در پی کشته شدن ۹ شهروند پاکستانی توسط افراد مسلح در منطقه سراوان ایران، وزیر خارجه پاکستان از ایران خواست تا علیه عوامل این حمله اقدام کند.

براساس گزارش‌های منتشر شده، بامداد شنبه۷بهمن، «افراد مسلح ناشناس» ۹ شهروند پاکستانی را در منزلی واقع در منطقه سیرکان شهرستان سراوان به قتل رساندند ، هنوز هیچ گروهی مسئولیت این کشتار را بر عهده نگرفته‌اند.

در همین زمینه، وزیر خارجه پاکستان در شبکه اجتماعی «ایکس»، از کشته شدن شهروندان این کشور در ایران «در یک حمله تروریستی» ابراز تاسف کرد.

«جلیل عباس جیلانی»، وزیر خارجه پاکستان تاکید کرده است: «این حمله شنیع تلاشی برای برهم زدن روابط پاکستان و ایران توسط دشمنان مشترک ما است.»

وزیر خارجه پاکستان ضمن ابراز همدری به خانواده‌های قربانیان، از دولت ایران خواسته است برای رسیدگی به موضوع کشته شدن این شهروندان «اقدام کند.»

«محمد مدثر تیپو»، سفیر پاکستان در تهران هم، ساعاتی بعد از انتشار گزارش‌ها گفت که از قتل «وحشتناک» ۹ شهروند پاکستان در سراوان به‌شدت وحشت‌زده شده است.

آقای تیپو در ادامه از ایران خواست در تحقیقات در مورد این موضوع «همکاری کامل» با پاکستان داشته باشند.

علاوه‌بر این، «ممتاز زهرا بلوچ»، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز، قتل شهروندان پاکستانی در سراوان را «هولناک و نفرت‌انگیز» خوانده و آن را قویا محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در ادامه گفت با مقامات ایرانی در تماس هستیم و بر لزوم رسیدگی فوری به این حادثه و پاسخگو کردن عاملان آن تاکید داریم.

در واکنش به این اتفاق، «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت خارجه ایران، «اقدام مسلحانه» در حومه شهر سراوان که به جان باختن ۹ شهروند پاکستانی و زخمی شدن سه نفر منجر شد را به‌شدت محکوم کرد.

کنعانی با بیان اینکه تحقیقات در این زمینه «توسط دستگاه های ذیربط» ادامه دارد، گفت: «ایران و پاکستان به دشمنان اجازه نخواهند داد به روابط برادرانه دو کشور صدمه وارد کنند.»

بنا بر گزارش منابع آگاه، افرادی که مورد حمله قرار گرفته‌اند، از ۱۵ سال پیش در شهر سیرکان به کارهای کارگری، صافکاری خودرو و برق‌کاری مشغول و در داخل یک اتاق در محوطه تعمیرگاه ساکن بوده‌اند.

علیرضا مرحمتی معاون امنیتی-انتظامی استانداری سیستان‌و‌بلوچستان نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایرنا»، کشته شدن ۹ تن و زخمی شدن سه تن دیگر را تایید کرد و آن‌ها را «اتباع پاکستانی» خواند ، او گفت سه فرد مسلح به این افراد تیراندازی کردند و سپس متواری شدند.

این حمله درحالی صورت گرفته که به گفته منابع محلی، چندین مقر نظامی و انتظامی در نزدیکی محل حادثه قرار دارد.

کشته شدن این ۹ شهروند پاکستانی در حالی رخ داد که محمد مدثر تیپو، سفیر جدید پاکستان، روز شنبه پس از تنش اخیر برای ارائه استوارنامه‌اش با «ابراهیم رئیسی»، رییس‌جمهوری ایران دیدار کرد.

در پی حملات موشکی پهپادی ایران علیه «جیش‌العدل» در بلوچستان پاکستان در ۲۶ دی ماه ، تنش میان دو کشور بالا گرفت ، پاکستان اعلام کرد که در این حمله دو کودک کشته شدند.

پاکستان نیز چند روز بعد در پاسخ، یک روستای مرزی ایران را در نزدیکی شهر سراوان هدف قرار داد ، بر اساس اعلام مقام های ایران ، در این حمله دست‌کم ۱۰ نفر از جمله چهار کودک کشته شدند.

ژنرال «عاصم منیر»، فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان پس از این حملات، در اظهاراتی هشدار‌آمیز با اشاره به حملات موشکی ایران به پاکستان گفت: شما نمی توانید از پشت به ما خنجر بزنید، اگر این کار را انجام دهید ، پاسخ مناسب را دریافت خواهید کرد.

او خاطرنشان کرد که هیچ‌کس نمی‌تواند حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان را نقض کند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا