اخبارایرانجهان

15 شهر استان کرمان در وضعیت بحرانی آب قرار دارند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفته است: با توجه به وضعیت بارندگی‌ها، تابستان سختی در پیش داریم و ۸۷ درصد جمعیت استان کرمان در معرض تنش و کمبود آب هستند و ۵۵۰ میلیون مترمکعب آب کمبود داریم.

علیرضا عبدیان در نشست قرارگاه آبرسانی به روستا‌های مناطق محروم استان کرمان گفت: در حال حاضر ۱۵ شهر بحرانی، ۳۶ شهر در معرض تنش آب و ۶۲۸ روستای بحرانی و در معرض تنش در استان کرمان داریم.

وی ادامه داد: ۳۴ شهر و ۵۳۴ روستای استان کرمان دارای مشکل کیفیت آب و وجود املاح و فلز‌های سنگین در آب آشامیدنی هستند.

وی اضافه کرد: شهر‌های کرمان، زرند و رفسنجان و سیرجان در این استان دارای تنش آبی بالا هستند که به صورت مداوم از طرف وزارت نیرو رصد می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان بیان کرد: حفر ۹۳ حلقه چاه جدید در شهر‌ها و ۴۴ حلقه چاه در روستا‌ها در دستور کار است.

عبدیان خاطرنشان کرد: ۲ هزار و ۵۲ لیتر میزان تولید آب در شهر کرمان است، اما ۹۳۱ لیتر کمبود داریم و حفر ۲۱ حلقه چاه برای جبران کمبود آب شهر کرمان آغاز شده است.
وی گفت: بعید می‌دانیم طرح انتقال آب از خط صنعت به شهر‌های کرمان و رفسنجان با سرعت فعلی به تابستان سال آینده برسد.

وی تاکید کرد: ۲۰ هزار و ۲۱۳ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های پیشنهادی عبور از تنش کم‌آبی سال ۱۴۰۳ لازم است.

گفتنی است که شهر‌های کرمان، زرند، رفسنجان و سیرجان وضعیت دشواری را از لحاظ آبی سپری می‌کنند ، چاره‌ای که آبفا در این استان برای فرار از بحران آب در نظر گرفته است همانند باقی استان‌های کشور است.

حفر چاه‌های آب و استفاده از آب‌های زیرزمینی این روزها اولین و کوتاه‌مدت‌ترین چاره‌‌ای است که مسئولان دولتی ایران برای فرار از این بحران می‌اندیشند ، اما حفر چاه‌های آب و استفاده بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی می‌تواند به بحران فرونشست زمین دامن بزند.

راه‌اندازی قرارگاه روشی‌ است که ابراهیم رئیسی و دولتش برای مقابله با هر بحرانی به سراغش می‌رود و پس از صرف بودجه و برگزاری جلسات بسیار تا به امروز نتیجه‌ای در پی نداشته است.

قرارگاه‌هایی با موضوعات اقتصادی، تامین دارو و حل مشکلات محیط زیستی که عملا به تصمیمی علمی و با نظر کارشناسی منتج نمی‌شود و صرفا برای تعریف بیلان کاری و توجیه‌های رسانه‌ای استفاده می‌شود.

در حال حاضر ۳۳۹ شهر در ایران با تنش آبی روبرو شده‌اند ، آماری که به گفته مسئولان آبفا نسبت به سال گذشته افزایش یافته است ، به گفته هاشم امینی، مدیرعامل آب و فاضلاب ایران، شرایط تامین آب در ۱۶ استان و ۲۸ شهر کشور به صورت خاص و اضطراری است و برای عبور از تنش آبی در این ۱۶ استان، به ۱۷.۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

برخی کارشناسان استفاده از واژه بحران آبی را برای شرایط آبی ایران مناسب نمی‌دانند، چرا که ناگهان واقع نشده و قابل مدیریت بوده است ، از نگاه کارشناسان این وضعیت حاصل سال‌ها بی‌کفایتی و ضعف مدیریت منابع آبی در نظام حاکم بر ایران است.

فساد و ضعف مدیریتی در سیستم دولتی ایران ، صدمات جبران‌ناپذیری بر محیط زیست ایران وارد کرده است ، در حالی‌که مقام های دولتی ایران ، کاهش بارندگی را عامل اصلی بی‌آبی عنوان می‌کنند، نحوه مدیریت آبی و محیط زیست از یک سو و تغییرات اقلیمی از سوی دیگر عوامل تاثیرگذار مهمی در این زمینه بوده است.

به‌طور مثال، برخی کارشناسان ریزگردها را یکی از عوامل کاهش بارندگی می‌دانند ، نوذر سامانی، استاد دانشگاه شیراز، در‌این‌باره معتقد است که ریزگردها می‌توانند ابرها را خاموش یا رقیق کنند.

به گفته او، از یک طرف افزایش دما و تغییر اقلیم و از طرف دیگر پدیده ریزگردها هم متناسب با این عوامل باعث کاهش بارندگی شده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا