اخبارجهانعربستان سعودی

انکار آشکار نقض حقوق بشر توسط مقام های عربستان سعودی علیرغم تاکید فعالان و نهادهای حقوق بشری

در حالی که سازمان حقوق بشری عربستان در اروپا طی چند روز اخیر در گزارشی به نقض گسترده ی حقوق بشر در عربستان سعودی به ویژه حقوق زنان و سرکوب آزادی بیان اشاره کرده ، و هم چنین دیده بان بین المللی حقوق بشر در گزارشی جدید اعلام کرده که عربستان سعودی در حال سرمایه گذاری برای میزبانی رویدادهای ورزشی بین المللی است تا سابقه خود را در زمینه نقض حقوق بشر سفید کند ، اظهارات تازه ی رئیس کمیته حقوق بشر عربستان سعودی ، تعجب همگان را برانگیخت.

عربستان در ادعایی تعجب برانگیر و غیرقابل باور گفته است : بیش از ۸۵ درصد از توصیه های سازمان ملل در زمینه حقوق بشر را اجرایی کرده ایم.

خانم «هلا مزید التویجری» رئیس کمیته حقوق بشر عربستان سعودی در این زمینه گفت: «براساس چشم انداز ۲۰۳۰ ، بیش از یکصد اصلاحات در خصوص حقوق بشر در کشور انجام شده و بیش از ۸۵ درصد توصیه ها در این زمینه را اجرایی کرده ایم.»

الخلیج آنلاین نوشت: التویجری که در جلسه سازمان ملل سخن می گفت، افزود: «در سال گذشته میلادی، عربستان اصلاحات و تحولات تاریخی و متنوعی را در زمینه های مختلف حقوق بشر در چارچوب چشم انداز ۲۰۳۰ محقق کرد که شامل همه سطوح از حمله مقننه، قضایی، مجریه و همه موضوعات مرتبط با حقوق بشر می شود.

وی افزود: حقوق زنان و تمکین آنها سهم بیشتری از اصلاحات و تحولات کشور در مدت مذکور را به خود اختصاص داد و در این زمینه بیش از پنجاه اصلاحات انجام شد.

التویجری افزود: در خصوص حقوق کودکان وتوصیه های ارائه شده در این زمینه، طرح ابتکاری محمد بن سلمان برای صیانت از حقوق کودکان در جهان سایبری تصویب شده است.

این مقام عربستانی در ادامه گفت: از ۴۵۰ توصیه ای که به عربستان در خصوص حقوق بشر شده، بیش از ۸۵ درصد از آنها اجرایی شده است.

گفتنی است که سازمان حقوق بشری عربستان در اروپا ، به نقض حقوق بشر در عربستان سعودی به ویژه حقوق زنان و سرکوب آزادی بیان تاکید ، و از اخبار نگران کننده ای از احتمال اعدام برخی از زندانیان در عربستان سعودی در گزارش خود ذکر کرده است.

این سازمان در رابطه با دیگر موارد نقض حقوق بشر در عربستان سعودی ، حضور حداقل ۵۲ زن را در زندان های این کشور تایید کرده، که از جمله در میان آنان ، زندانیان عقیدتی زن بوده که مقام های قضایی برای آنها احکام سنگین زندان با دوره های نجومی تا ۹۰ سال تعیین کرده اند.

دیده بان بین المللی حقوق بشر هم در گزارش جدید خود اعلام کرد : مدافعان حقوق بشر، فعالان و روشنفکران سعودی ضمن تکذیب این ادعاهای دلتمردان این کشور مبنی بر رعایت موازین حقوق بشر ، تاکید کرده اند که در قبال این خواسته ها ، سرکوب و آزار و اذیت بیشتر ، پاسخ حکومت این کشور بوده ، در حالی که ادامه ی میزبانی رویدادهای ورزشی آینده ، راهکاری است که زمامداران این کشور به آن توسل جسته اند تا توجه افکار عمومی دنیا را از اقدامات سرکوبگرانه خود منحرف کنند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا