آسیااخبارجهان

پرونده حقوق بشر چین تحت نظارت سازمان ملل قرار گرفت

سوابق حقوق بشری چین روز سه شنبه کانون بررسی های شدید شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار گرفت ، جایی که پکن با انتقاد جوامع غربی به دلیل رفتارش با اویغورها، تبتی ها و مخالفان در هنگ کنگ مواجه شد.

نشست روز سه‌شنبه چهارمین باری بود که سوابق حقوق بشری چین طبق رویه بررسی دوره‌ای جهانی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مورد بررسی قرار گرفت.

کارشناسان سازمان ملل و سازمان‌های حقوق بشری چین را متهم می‌کنند که بیش از یک میلیون اویغور و سایر اقلیت‌های مسلمان را در مراکز به اصطلاح حرفه‌ آموزی زندانی کرده و آنها را مورد سوء استفاده گسترده و سیستماتیک قرار می‌دهد.

کشورهای غربی در جلسه بررسی عملکرد چین در شورای حقوق بشر سازمان ملل این کشور را تحت فشار قرار دادند.

این کشورها در جلسه روز سه‌شنبه سوم بهمن شورای حقوق بشر سازمان ملل از پکن خواستند که به حق آزادی بیان احترام بگذارد، حقوق اقلیت‌های مذهبی از جمله مسلمانان را محترم شمرده و قوانین امنیتی هنگ‌کنگ را که از سوی فعالان مدنی و سیاسی این ناحیه محکوم شده است، لغو کند.

اتهاماتی از این دست توسط که یکی از اعضای هیئت چینی در جلسه استماع شورا در روز سه شنبه شنیده شد اما قاطعانه رد شد.

نماینده چین در پاسخ به این اتهام ها گفت : ما به حقوق بشر در چین احترام می گذاریم و از همه اقوام و اقلیت ها در چین محافظت می کنیم ، ما ثبات اجتماعی سین کیانگ را حفظ کرده ، حق زندگی آنها را تضمین می کنیم.

هیئت چینی همچنین انتقاد بین المللی از سرکوب شدید دولت بر احزاب طرفدار دموکراسی در هنگ کنگ از زمان تصرف این منطقه را رد کرد.

از آنجایی که بیش از ۱۶۰ کشور برای سخنرانی در این نشست ثبت نام کرده بودند، زمان صحبت هر نماینده به ۴۵ ثانیه محدود شد ، این گونه زمان دادن برای سخنرانی ، تا حدود زیادی ناراحتی بسیاری از اعضای نشست را در برداشت که با عجله سوالات، نگرانی ها و توصیه های خود را مطرح نمایند.

نکته جالب توجه آن که بسیاری از کشورها، از جمله چندین کشور مسلمان، با درخشان خواندن دستاوردها و تلاش‌های چین برای ترویج و حمایت هر چه بهتر از حقوق بشر در آن کشور ، با دولت چین همراهی کردن ، و هنگامی که زمان صحبت آنها فرا رسید، آن کشورها در قالب دوست چین ، امتیاز عجیبی به آن کشور داده و در مقابل جنایات این کشور در مقابل اقلیت مسلمان ، سکوت کردند.

به عنوان نمونه از این دست کشورهای مسلمان ، از جمله ایران دیدگاه‌های دیگری در ارزیابی از عملکرد دولت چین مطرح کردند.

نماینده ایران نیز طرح موسوم به «برنامه اقدامات ملی برای حقوق بشر» در چین را ستود.

گفتنی است در حالی که اعضای این نشست با نماینده چین و هم چنین با یکدیگر در داخل اتاق این شورا در حال بحث و جدل بودند، چندین گروه حقوق بشر از جمله ائتلاف مدافع تبت، کنگره جهانی اویغور و مدافعان حقوق بشر در هنگ کنگ ، علیه اقدام ضد حقوق بشری چین در خارج از ساختمان سازمان ملل تظاهرات کردند.

دولکون عیسی، رئیس کنگره جهانی اویغور که در این نشست حضور داشت، کشورهای مسلمانی را که اقدامات چین را به عنوان تلاش های توسعه محورانه تحسین کردند، بدون آن که اشاره ای به آزار مذهبی و فرهنگی اویغورها کنند ، مورد شماتت قرار داد.

در جلسه قبلی «بررسی دوره‌ای و کامل» عملکرد چین در شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ نیز آمریکا و چند کشور دیگر نگرانی و انتقاد خود از رفتار حکومت چین با مسلمانان اویغور را ابراز کردند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا