اخبارجهانعربستان سعودی

نگرانی سازمان حقوق بشری عربستان در اروپا در آغاز سال ۲۰۲۴ ، از جان زندانیان محکوم به اعدام در عربستان سعودی

هم چنان اخبار نگران کننده ای از احتمال اعدام برخی از زندانیان در عربستان سعودی به گوش می رسد و گویا این کشور تمایلی به کاهش این گونه رفتارها و یا تغییر در سیاست های خود ندارد.

یافته های جدید سازمان حقوق بشری عربستان در اروپا حکایت از آن دارد که به زودی اعدام هایی در منطقه شیعه نشین دمام رخ خواهد داد.

سازمان حقوق بشری عربستان در اروپا در گزارش اخیر خود ، بر اساس آنچه که به عنوان تحرکات “مشکوک” در مجاورت زندان دمام در عربستان سعودی توصیف کرده ، ابراز نگرانی کرده است.

این سازمان در ادامه فاش کرده که این تحرکات با برخی از گزارش ها مبنی بر عکس گرفتن از برخی از محکومان اعدام احتمالا مرتبط است.

به گزارش خبرگزاری اخبار شیعه ، سازمان حقوق بشری عربستان در اروپا در بیانیه‌ای که در اکانت رسمی خود در X  منتشر شد، گفت: این روزها حرکات مشکوکی در حوالی زندان دمام مشاهده می شود که نیروهای امنیتی سعودی ، با آمبولانس‌ها و خودروهای پدافند غیرنظامی آن محدوده را محاصره کرده و راه های اطراف آن را بسته‌اند.

این سازمان در ادامه افزوده است که این تحرکات همزمان با گزارش های مربوط به عکس گرفتن از برخی از محکومان به اعدام بوده ، که بر اساس بررسی های این سازمان حداقل ۶۶ نفر در چنین شرایطی قرار گرفته اند که حکم ۳ نفر آنها قطعی بوده و ۹ نفر از آنان نیز زیر سن قانونی بوده اند.

سازمان حقوق بشری عربستان در اروپا در گزارش خود به نقض حقوق بشر در عربستان سعودی به ویژه حقوق زنان و سرکوب آزادی بیان نیز اشاره کرده است.

این سازمان در رابطه با دیگر موارد نقض حقوق بشر در عربستان سعودی ، حضور حداقل ۵۲ زن را در زندان های این کشور تایید کرده، که از جمله در میان آنان ، زندانیان عقیدتی زن بوده که مقام های قضایی برای آنها احکام سنگین زندان با دوره های نجومی تا ۹۰ سال تعیین کرده اند.

گفتنی است که عربستان سعودی به دلیل محدودیت آزادی بیان و دستگیری تعداد زیادی از مخالفان، با انتقادهای گسترده حقوق بشری از سوی بسیاری از سازمان‌ها ، نهادها و کشورها مواجه است.

این اعتراض ها پس از اجرای برخی از احکام خشونت آمیز هم چون اعدام در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است.

نهادها و سازمان‌های بین‌المللی هم چنین در پی قتل دلخراش جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری این کشور در استانبول ، سیاست‌های خشونت آمیز و سرکوب در عربستان سعودی را محکوم کرده اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا