اخباراروپاافغانستانجهان

برگزاری تظاهرات در ده‌ها شهر جهان برای «توقف ربوده شدن دختران هزاره و کشتار هدفمند و سازمان یافته ی هزاره‌ها در افغانستان»

در اعتراض به مسائلی هم چون ربوده شدن دختران هزاره و قتل های عمدی و هدفمند و سازمان یافته هزاره ها توسط طالبان ، تجمع ها علاوه بر آمریکا، در آلمان، فرانسه، سوئد، اسپانیا، و چند کشور دیگر نیز برگزار شد.

ده‌ها تن از شهروندان افغانستانی‌ ساکن ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه اول بهمن ماه در‌ محکومیت «نسل‌کشی هزاره‌ها» و همچنین بازداشت دختران و زنان به‌خاطر حجاب از سوی حکومت طالبان در افغانستان، مقابل کاخ سفید در شهر واشنگتن تجمع کردند.

هم چنین هزاران افغانستانی در ده‌ها شهر جهان اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی مشابه کردند.

تظاهر کنندگان افغانستانی در شهرهای مختلف دنیا در یک بیانیه‌‌ مشترک از سازمان ملل و کشورهای جهان خواستند که با طالبان تعامل نکنند و «نسل‌کشی هزاره‌ها» و «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان را محکوم کنند.

این بیانیه بازداشت گسترده زنان و دختران هزاره توسط طالبان به بهانه نوع پوشش آنها را اقدامی غیرانسانی توصیف کرده است.

در بیانیه یاد شده همچنین تاکید گردیده که پس از قدرت‌گرفتن طالبان، هزاره‌ها بار دیگر به‌‌صورت کامل از نهادها دولتی و نظامی حذف شدند.

این تجمع ها علاوه بر آمریکا، در آلمان، فرانسه، سوئد، اسپانیا، و چند کشور دیگر نیز برگزار شد.

همزمان با این تجمع ها، برخی از زنان معترض در داخل افغانستان، از جمله در تخار و کابل، نیز با شعارهای مشابه در مکان‌های بسته تجمع اعتراضی برگزار کردند.

هزاره‌های افغانستان که بیشترشان شیعه هستند ، می‌گویند در چند سال اخیر «به‌گونه ای هدفمند» هدف حملات مرگبار قرار گرفته‌اند.

نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان در گزارش سال ۲۰۲۳ ابراز نگرانی کرد که شیعیان افغانستان با خطراتی روبرو هستند.

شهریور ماه سال گذشته، یک گزارش تحقیقی از سوی پارلمان بریتانیا منتشر شد که در آن با اشاره به وجود تبعیض شدید علیه اقلیت هزاره در افغانستان هشدار داده شده بود که این اقلیت قومی شیعه مذهب‌ ، در معرض نسل کشی طالبان و داعش قرار دارند.

گفتنی است که روز چهارشنبه، ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴ نیز نشست مشترکی در ساختمان پارلمان بریتانیا در لندن با حضور اعضای اجرایی کنگره ملی هزاره و تعدادی از اعضای مجلس این کشور صورت گرفت.

اعضای کنگره ملی هزاره در بریتانیا و شماری از اعضای پارلمان بریتانیا ، در این نشست مشترک ، پیرامون مسائلی هم چون ربوده شدن دختران هزاره و قتل های عمدی و هدفمند و سازمان یافته هزاره ها توسط طالبان در ساختمان پارلمان بریتانیا بحث و تبادل نظر نمودند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا