اخبارافغانستانجهان

طالبان دو خبرنگار افغانستانی را پس از سه روز بازداشت آزاد کردند

مرکز خبرنگاران افغانستان می گوید که احمد جواد رسولی و عبدالحق حمیدی خبرنگاران خبرگزاری گردش اطلاعات ، توسط طالبان آزاد شده اند.

این مرکز در بیانیه ای از رهایی این دو خبرنگار استقبال کرده و گفته است که بازداشت آنها غیرقانونی بود و آزادی آنها نباید سلب می شد.

رسولی به مرکز خبرنگاران افعانستان گفته است که او و حمیدی حوالی ساعت ۸ شنبه شب آزاد شدند.

احمدجواد رسولی صاحب امتیاز و عبدالحق حمیدی مدیر مسئول خبرگزاری گردش اطلاعات ، پنجشنبه هفتۀ گذشته بازداشت شده بودند ، اما اکنون خبر رسید که طالبان دو خبرنگار افغانستانی یاد شده را پس از سه روز بازداشت آزاد کرده است.

طالبان در بارۀ دستگیری و رهایی این دو خبرنگار هنوز چیزی نگفته است.

طالبان اگر چه قبلاً گفته است که به فعالیت آزاد رسانه ها و خبرنگاران متعهد است ، اما نگرانی های فزاینده در بارۀ ایجاد محدودیت ها بر فعالیت رسانه ها و بازداشت خبرنگاران توسط طالبان وجود دارد.

در بیانیۀ مرکز خبرنگاران افغانستان آمده است این مرکز در سال ۲۰۲۳ میلادی ۱۶۸ مورد نقض حقوق خبرنگاران را در این کشور ثبت کرده که شامل ۶۱ مورد بازداشت خبرنگاران و کارمندان رسانه ای می شود.

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز در دسامبر ۲۰۲۳ با انتشار گزارشی ، افغانستان، ویتنام و روسیه را طاقت فرساترین کشورها برای خبرنگاران خواند و گفت که خبرنگاران در افغانستان به اتهام جاسوسی بازداشت و زندانی می‌شوند.

این سازمان همچنین گفت که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ماه آگوست ۲۰۲۱، فشار بر رسانه‌ها افزایش یافته و خبرنگاران مورد آزار و اذیت جدی قرار گرفته اند.

بر اساس آمار این سازمان، حداقل ۲۱ خبرنگار طی سال گذشته میلادی (۲۰۲۳) در افغانستان بازداشت شدند که سه نفر از آنها هنوز در زندان طالبان به سر می‌برند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته است که رسانه‌ها در افغانستان با آزادی کامل بر اساس ارزش‌های اسلامی و راهکارهای قانونی فعالیت می‌کنند.

مجاهد فشار بر رسانه‌ها را رد کرد، اما مجازات رسانه‌ها را که به گفتۀ او علیه منافع ملی کار می‌کنند، تایید کرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا