آمریکااخبارجهان

خورشید به اوج چرخه فعالیتش نزدیک می‌شود

طوفان‌های خورشیدی می‌توانند به ماهواره‌های موجود در مدار، شبکه‌های برق و سیستم‌های مخابراتی آسیب جدی وارد کنند

بر اساس مطالعه جدیدی که ممکن است به پیش‌بینی زمان پرتکرار‌ترین اختلال‌ های آب‌وهوایی فضایی در سال ۲۰۲۴ میلادی کمک کند، خورشید در حال نزدیک شدن به اوج فعالیتش در چرخه ۱۱ ساله خورشیدی کنونی است.

دانشمندان می‌گویند خورشید تقریبا هر ۱۱ سال یک بار، چرخه‌ای را طی می‌کند که در آن، تعداد لکه‌های خورشیدی و شدت فعالیت خورشیدی به اوج می‌رسد و احتمال اختلال‌های شدید در آب‌وهوای فضایی که بر زمین اثر می‌گذارد، به بیشترین حد می‌رسد.

طوفان‌های خورشیدی می‌توانند به ماهواره‌های موجود در مدار، شبکه‌های برق و سیستم‌های مخابراتی آسیب جدی وارد کنند و موجب خاموشی‌های مختلف در زمین شوند.

با این حال، پیش‌بینی دقیق زمان اوج این چرخه ۱۱ ساله همچنان یک چالش باقی مانده است.

اکنون پژوهشگران موسسه آموزش و تحقیقات علوم هند (IISER) کلکته میان میدان مغناطیسی خورشید و چرخه لکه‌های خورشیدی آن ارتباط جدیدی کشف کرده‌اند که به پیش‌بینی زمان رسیدن خورشید به بیشینه فعالیتش در چرخه کنونی خورشیدی ۲۵ کمک می‌کند.

بر اساس این مقاله جدید که اخیرا در مجله «اطلاعیه‌های ماهانه انجمن سلطنتی نجوم» (MNRAS) منتشر شد، به احتمال زیاد اوج چرخه کنونی اوایل سال ۲۰۲۴ با محدوده فقدان قطعیت تا سپتامبر ۲۰۲۴ رخ می‌دهد.

خورشید از گاز یونیزه‌ شده داغی به نام پلاسما تشکیل شده که جریان‌ها و همرفت‌های آن میدان‌های مغناطیسی را در درون خورشید تشکیل می‌دهند؛ از جمله مناطقی با مغناطیس شدید که به شکل لکه‌های خورشیدی تاریک ظاهر می‌شوند.

این [لکه‌ها] در برخی موارد زمانی که میدان‌های مغناطیسی روی لکه‌های خورشیدی مختل می‌شوند، ممکن است به انتشار طوفان‌های مغناطیسی خورشیدی از جمله شراره‌ها یا خروج جرم از تاج خورشیدی (سی‌ام‌ئی) منجر شوند و پرتوهای شدید و مقدار زیادی پلاسما به در فضا پرتاب شوند. این قبیل موارد خروج جرم از تاج خورشیدی زمانی که به سوی زمین نشانه می‌روند، ممکن است سبب ایجاد طیف گسترده‌ای از اختلال‌های در سیستم‌های الکترونیکی بشر شوند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا