اخبارایرانجهان

بر اساس اعلام سازمان ثبت احوال ایران ، افزایش ۲.۵ درصدی مرگ و میر در ایران نسبت به سال قبل

بر اساس اطلاعات موجود در ثبت احوال، در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۲۱۷۹۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد ۳۱۳۸۱۷ رویداد فوت ثبت شده، ۲.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بنابر گزارش سازمان ثبت احوال کشور، از تعداد فوت‌های ثبت شده در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، ۵۶.۴ درصد مرد و ۴۳.۶ درصد زن بوده اند.

به گزارش مرکز رصد جمعیت کشور سازمان ثبت سازمان ثبت احوال کشور، بر اساس اطلاعات موجود در ثبت احوال در ۹ ماهه امسال مردان ۵۶.۴ و و زنان ۴۳.۶ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده اند که این میزان در مدت مشابه سال قبل برابر ۵۶.۹ درصد برای مردان و ۴۳.۱ درصد برای زنان بوده است.

گفتنی است، آمار‌های ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۲۹ مرد فوت شده، ۱۰۰ زن فوت شده اند.

همچنین در مقایسه ۹ ماهه امسال با مدت مشابه سال قبل ثبت فوت مردان ۰.۵ درصد افزایش و زنان ۰.۵ درصد کاهش داشته است.

بر اساس این گزارش، در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۲۱۷۹۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل با تعداد ۳۱۳۸۱۷ رویداد فوت ثبت شده، ۲.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مرکز آمار ایران نیز پیش‌تر در گزارشی اعلام کرده بود که ۴۷ درصد ایرانیان با مرگ‌های زودرس و بیش از ۲۲ درصد ایرانیان با مرگ‌های خیلی زودرس فوت می‌کنند.

مواردی مانند فقر، فقدان خدمات درمانی مناسب و آلودگی هوا از دلایل افزایش میزان مرگ‌ومیر به شمار می‌روند.

مقام‌های حاکمیتی ایران ، به شکلی سازمان‌یافته‌ از ارائه جزئیات آماری مربوط به دلایل مرگ‌ومیر ایرانیان خودداری می‌کنند ، با این حال، گزارش‌ها نشان می‌دهند که مواردی مانند فقر، فقدان خدمات درمانی مناسب و آلودگی هوا از دلایل افزایش میزان مرگ‌ومیر به شمار می‌روند.

گزارش‌های وزارت بهداشت گویای این واقعیت است که بیماری‌های قلبی‌عروقی مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر ایرانیان‌اند ، به‌ طوری‌ که سالیانه جان حدود ۱۴۰ هزار نفر را می‌گیرند و هزاران نفر را زمین‌گیر می‌کنند ، بیماری‌های قلبی‌عروقی به‌طور مستقیم با آلودگی‌ هوا و تغذیه مناسب ارتباط دارند.

نگاهی به این آمار و ارقام آشکار می‌کند که شمار مرگ‌ومیرهای مرتبط با آلودگی هوا در سال‌های اخیر هم‌زمان با افزایش میزان استفاده از سوخت مازوت و غلظت آلایندگی‌‌های هوا سیر صعودی داشته است.

به‌ عنوان‌ مثال، در تهران آلودگی هوا در برخی مناطق و ایستگاه‌ها نسبت به زمان مشابه سال قبل حدود شش تا هفت درصد بیشتر شده است. این مسئله می‌تواند به‌طور مستقیم با افزایش شمار مرگ‌ومیر ایرانیان در سال جاری ارتباط داشته باشد.

به این موارد باید فقدان دسترسی به خدمات درمانی مناسب را نیز اضافه کرد. با روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی و اجرای طرح موسوم به «دارویار»، ارز ترجیحی دارو حذف و هزینه دارو و درمان به‌طور سرسام‌آوری افزایش یافت.

از سوی دیگر وزارت بهداشت با ادعای حمایت از تولید داخلی، از واردات داروهای موردنیاز بیماران جلوگیری کرد ، در نتیجه این وضعیت، روند درمان شمار زیادی از بیماران مختل شد ، به طوری که برخی بیماران قشر کم‌درآمد جامعه به دلیل ناتوانی از پرداخت هزینه‌های درمانی، روند درمانشان را متوقف کردند و به خوددرمانی روی آوردند.

گزارش مرکز آمار از هزینه‌های درمان خانوارهای ایران در سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که در نتیجه عملکرد دولت‌های ایران پس از سال ۱۳۵۷ ، درمان هم در ایران به یک کالا تبدیل شده است ، به‌ طوری‌ که خانوارهای مرفه برای درمانشان هزینه می‌کنند ولی سلامتی اعضای خانواده‌های کم‌درآمد در معرض خطر فزاینده قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا