اخبارافغانستانجهان

سازمان ملل متحد : نزدیک به ۱۰۰ هزار کودک زلزله زده ی در معرض خطر در زمستان فلج کننده ی افغانستان

سازمان ملل متحد خواستار افزایش کمک های بشردوستانه برای کمک به ده ها هزار کودک در غرب افغانستان شده است که در شرایط خطرناک زمستانی پس از یک رشته زمین لرزه ویرانگر در اکتبر گذشته رنج فراوانی را متحمل شده اند.

این تصویر یک دختر اهل افغانستان در مقابل خانه اش می باشد که در اثر زلزله در غرب افغانستان در ۱۱ اکتبر ۲۰۲۳ ویران شده ، گریه می کند ، و از این دست صحنه ها طی این چند ماه پس از آن زلزله ی ویرانگر ، فراوان می توان دید.

زلزله ای که به دلیل برخی از اخبار و حوادث از جمله نزاع حماس و اسرائیل ، به حاشیه رفت و در صدر اخبار جهانی قرار نگرفت و لذا توجه جهانی را هم با خود همراه ننمود ، اگر چه گستردگی ویرانی و تلفات آن در مقایسه با دیگر حوادث کم نظیر بود.

آژانس کودکان سازمان ملل متحد در ۱۵ ژانویه گفت که تقریباً ۱۰۰ هزار کودک پس از زلزله های منطقه هرات ، به حمایت نیاز دارند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، ۱۰۰ روز پس از وقوع زلزله های مکرر در غرب هرات و ولایات اطراف آن، این هشدار را داده است.

حکومت طالبان و آژانس‌های امدادی تخمین می‌زنند که در پی زلزله های مکرر اکتبر گذشته بیش از ۱۰۰۰ نفر که عمده ی آنان را زنان و کودکان در برمی گرفتند ، کشته و در ۲۱۰۰۰ خانه ویران ، و خانواده‌های بیشماری معیشت، دام و محصولات کشاورزی خود را از دست دادند.

یونیسف اعلام کرد: «سه ماه بعد از این فاجعه ، تأثیر زمین لرزه های هرات هم چنان باقی مانده است و بسیاری از خانواده ها با وجود سرمای شدید هنوز در چادر زندگی می کنند یا در فضای باز می خوابند».

این سازمان در ادامه افزود که زمستان فلج کننده افغانستان، از جمله در منطقه زلزله زده هرات، زندگی را برای خانواده های آسیب دیده سخت تر و جان آنان را تهدید می کند و تلاش ها را برای بازسازی کند می کند.

فران اکیزا، رئیس یونیسف در افغانستان در این رابطه گفت: کودکان هنوز در تلاش هستند تا با آسیب ها و مشکلات کنار بیایند ، مدارس و مراکز بهداشتی که کودکان به آنها وابسته هستند، آسیب دیده اند یا به طور کامل تخریب شده اند.

اکیزا در ادامه گفت: گویا مشکلات و آسیب های ناشی از زلزله کافی نبوده، زمستان فرا رسیده است و دمای هوا به چندین درجه زیر صفر رسیده ، و کودکان و خانواده های آنها ، بدون خانه در شب های سرد و سوزناک ، در شرایط خطرناک زندگی می کنند و هیچ راهی برای گرم کردن سرپناه های موقت خود ندارند.

این مقام یونیسف هم چنین گفت که در ۱۰۰ روز پس از واکنش های اولیه اضطراری، امکانات بهداشتی چادری را به ساختارهای دائمی تر در کانتینرهای حمل و نقل تبدیل کرده و هزاران نفر از افراد آسیب دیده را که بیشتر آنها زنان و کودکان بودند، درمان کرده است.

این آژانس می گوید که به انتقال آب پاک و بهداشتی برای نزدیک به ۱۹ هزار نفر در هرات ادامه می دهد و قصد دارد کمک های نقدی را برای کمک به خانواده ها برای تامین نیازهای اولیه خود ، به منظور ادامه زندگی آنان در زمستان توزیع کند ،

یونیسف هم چنین ده ها مورد دیگر از تسهیلات گوناگون را برای کمک به چندین هزار کودک، که نیمی از آنها دختر هستند، به منظور ادامه تحصیلات پایه آآنان ایجاد کرده است.

اکیزا هشدار داد: اما هزاران نفر هنوز به کمک ما نیاز دارند ، یونیسف نگران زنده ماندن ۹۶ هزار کودک آسیب دیده از زلزله است، که نتواند خدمات مورد نیاز آنها را برای بهبودی ارائه دهد.

وی در ادامه تاکید کرد : ما روی حمایت های مستمر حساب می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که کودکان نه تنها در زمستان زنده می مانند، بلکه در ماه ها و سال های آینده فرصتی برای شکوفایی دارند.

سازمان ملل می‌گوید دست‌کم ۲۳ میلیون نفر، که حدود نیمی از آنها کودک هستند، به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان نیاز دارند ، چرا که علاوه بر زلزله تأثیرهای باقی‌مانده از درگیری های طولانی‌مدت در این کشور ، شوک‌های شدید آب‌وهوایی، و زوال شدید اقتصادی کشور ، هم چنان ادامه دارد.

گفتنی است که بازگشت گروه تندروی سنی طالبان به قدرت در آگوست ۲۰۲۱، کشورهای غربی تحت رهبری ایالات متحده را بر آن داشت تا به سرعت تمام کمک‌های توسعه‌ای به افغانستان را متوقف کرده و امور اقتصادی و تجاری و بانکداری افغانستان را مدر انزوا قرار دهند ، اقدامات تنبیهی که به رکود اقتصادی دامن زده و مشخصه آن ، بیکاری بالا و شرایط اقتصادی شکننده بوده است.

علاوه بر آن ، امدادگران می گویند که محدودیت های گسترده طالبان بر دسترسی زنان افغانستان به تحصیل و کار ، مطابق با تفسیر خشن آنها از قوانین اسلامی، فعالیت های بشردوستانه را در سراسر این کشور تضعیف کرده است.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا