اخبارجهان

جنگ، بحران اقتصادی و تغییرات اقلیمی؛ آنچه در اجلاس داووس ۲۰۲۴ مورد بررسی قرار خواهد گرفت

پنجاه‌وچهارمین نشست مجمع جهانی اقتصادی از روزه ۱۵ ژانویه آغاز شده و تا ۲۴ ژانویه در دهکده داووس سوئیس ادامه خواهد داشت.

بیش از ۲۸۰۰ چهره سیاسی، اقتصادی و اجرایی جهان در نشست امسال حضور دارند.

جنگ میان اوکراین و روسیه و اسرائیل حماس، بحران جهانی اقتصاد و مساله تغییرات اقلیمی در دستور کار نشست داووس سال ۲۰۲۴ قرار دارد.

از ۱۵ تا ۱۹ ژانویه، شهر داووس سوئیس میزبان پنجاه و چهارمین نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) است ، این رویداد همچنین به‌عنوان داووس ۲۰۲۴ شناخته می‌شود.

به گزارش اکونومی‌میدل‌ایست، بیش از ۵۰ سال است که مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در خط مقدم تقویت همکاری‌های بین‌المللی بین بخش‌های دولتی و خصوصی بوده است.

دفتر مرکزی آن در ژنو سوئیس، نقشی مرکزی در شکل‌دهی برنامه‌های جهانی، منطقه‌ای و صنعتی ایفا می‌کند.

داووس ۲۰۲۴ نقطه عطف مهمی برای این سازمان است، زیرا قرار است چهره‌های تأثیرگذار و بیش از ۱۴۰۰ کارشناس، تحت عنوان «بازسازی اعتماد» گرد هم آیند، اطلاعات نادرست، تعارضات و سوءتفاهم‌ها را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خطرات جهانی معرفی کنند و بر تقویت همکاری‌های عمومی و خصوصی برای رسیدگی به چالش‌ها، تاکید کنند.

به نظر می‌رسد سطح شرکت‌کنندگان در نشست داووس طی سال‌های اخیر پایین آمده است. نه تنها جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در نشست‌های اخیر غایب بوده بلکه به عنوان نمونه در سال ۲۰۲۳، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان تنها رهبر کشورهای گروه هفت بود که دراین رویداد جهانی شرکت کرد.

فهرست سیاستمداران مطرحی که در نشست امسال سخنرانی خواهند داشت به افرادی همچون حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین محدود شده است.

پیتر ویلتز، استاد بازنشسته دانشگاه لندن، می‌گوید: «رهبران علاقه خود را به مجامعی مانند مجمع جهانی اقتصاد از دست نمی‌دهند، اما برای تصمیم‌گیری در مورد شرکت سالانه در آن حتما بررسی می‌کنند که این حضور سودمند و مفید خواهد بود یا خیر.»

به گفته کارشناسان، علیرغم عدم ارائه راه حل‌های قطعی برای مشکلات، داووس همچنان می‌تواند به عنوان فرصتی برای کاهش عوامل منجر به تشدید درگیری‌های جهانی تلقی شود.

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، اطلاعات نادرست بزرگترین تهدید برای جهان طی دو سال آینده خواهد بود. در رتبه دوم و سوم هم تغییرات شدید آب و هوایی و قطبی شدن جوامع از نظر سیاسی.

این گزارش خاطر نشان کرده که یک عامل اصلی در رواج انتشار اطلاعات نادرست، هوش مصنوعی (AI) است که می‌تواند اطلاعات نادرست متقاعد کننده‌ای را به سرعت رعد و برق تولید کند. با این وجود، به جز اتحادیه اروپا هیچ‌گونه قانونگذاری در مورد آن انجام نشده است.

تاکنون راه حل های جهانی برای این چالش کمیاب بوده است. اتحادیه اروپا یک توافق موقت برای تنظیم هوش مصنوعی دارد، اما مقررات جهانی وجود ندارد.

همچنین، تضعیف اقتصاد جهانی، تورم و رکود بالقوه نگرانی‌های اصلی در سال ۲۰۲۴ خواهد بود.

تهدیدها علیه تولید و تجارت جهانی که در پی تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین و جنگ اسرائیل و حماس از دیگر مسائل مهم جهانی است که مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود به آن اشاره و ابراز امیدواری کرده که در نشست امسال رهبران جهانی برای حل آنها به اجماع برسند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا