اخبارایرانجهان

۲۸۵مدرسه در اصفهان تحت تاثیر فرونشست زمین قرار گرفته‌اند

بحران خشکسالی از یک سو و معضلی بزرگ‌تر از آن، یعنی بحران مدیریت در حاکمیت فعلی ایران ، فرونشست زمین را به یکی از عظیم‌ترین بحران‌های پیش روی این کشور تبدیل کرده است ، بحرانی جبران‌ناپذیر که سکونت را در مناطق بسیاری از این سرزمین ناممکن می‌کند.

در تازه ترین خبر در این زمینه ، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایران می‌گوید «۲۸۵ مدرسه در اصفهان تحت تأثیر پدیده فرونشست قرار گرفته‌اند».

پدیده فرونشست زمین که بسیاری از دشت‌های ایران را فراگرفته است، علاوه بر آسیب‌رسانی و تخریب بناهای تاریخی بر زندگی میلیون‌ها نفر تأثیر گذاشته است و به گفته کارشناسان در آینده‌ای نه‌ چندان دور منجر به خسارت‌های مالی و حتی تلفات جانی خواهد شد.

در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی از فرونشست ناگهانی زمین در خیابان‌ها و مناطق مسکونی در شهرهای مختلف منتشر شده است.

هفته گذشته زنگ هشدار فرونشست زمین در استان سمنان به صدا درآمد ، استانداری سمنان اعلام کرد که شهرهای سمنان، امیریه و بسطام بیشترین میزان فرونشست را در این استان دارند و استفاده زیاد از آب‌های زیرزمینی، عامل مهم ایجاد این فرونشست‌ها است.

مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی، از دلایل اصلی فرونشست زمین در ایران به‌شمار می‌رود.

هفته گذشته رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌ زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران نیز درباره پدیده فرونشست زمین در تهران هشدار داده و اعلام کرده بود که فرونشست زمین در چهار منطقه ۱۸، ۱۹، ۱۶ و ۱۷ تهران جدی است و در دهه‌های آینده، این پدیده اتفاق ناگواری برای تهران خواهد بود.

روزنامه «هم‌میهن» خرداد امسال نوشت «تمام مناطق» اصفهان درگیر فرونشست شده و این پدیده حتی به نزدیکی آثار تاریخی این شهر نیز رسیده است.

این روزنامه به نقل از یک کارشناس باستان‌شناسی که نخواسته بود نامش فاش شود، از بناهایی مانند «مسجد حکیم و عتیق، بقعه شهشهان، درب امام، حمام وزیر، مسجد و حمام علی قلی‌آقا و مسجد سید» در اصفهان نام برده بود که درگیر فرونشست شده‌اند.

روزنامه جوان نیز تیر سال جاری در گزارشی اعلام کرده بود که فرونشست زمین در ایران، ۴۰ برابر میانگین جهانی است و ۴۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در محدوده تحت‌تاثیر این پدیده زندگی می‌کنند.

با همه این هشدارها و خرابی‌های بزرگی که این فرونشست‌ها برای شهرهای مختلف ایران پدید می‌آورد، دولت هیچ اقدام موثری در این زمینه انجام نداده است و کماکان به صورت رسمی و غیررسمی از منابع آبی زیرزمینی بهره‌برداری می‌کند، یا استفاده غیرقانونی از این منابع را نادیده می‌گیرد.

در تازه ترین خبر ، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایران می‌گوید «۲۸۵ مدرسه در اصفهان تحت تأثیر پدیده فرونشست قرار گرفته‌اند».

مجید عبداللهی روز یکشنبه، ۲۴ دی‌ماه، به خبرگزاری ایلنا گفت که از میان این مدارس «۴۴ مورد» آسیب دیده‌ و «۱۴ مدرسه» نیز تخلیه شده‌اند.

وی در ادامه افزود : در اصفهان جابه جایی دانش آموزان و رفتن آن‌ها به مدارس دیگر سختی‌هایی را ایجاد کرد، ولی تلاش کردیم جابه‌جایی و جایگزینی مدارس و دانش‌آموزان همزمان انجام شود.

عبداللهی هم چنین تاکید کرد : اکنون در شش استان شامل «تهران، اصفهان، خراسان رضوی، یزد، فارس و قزوین، مدارس ما بیشترین آسیب‌پذیری را به دلیل فرونشست زمین دارند».

در سال‌های گذشته کارشناسان بارها دربارهٔ بحرانی‌شدن فرونشست زمین در مناطق مختلف ایران و آسیب جدی به آثار تاریخی و باستانی هشدار داده‌اند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا