اخبارجهانجهان اسلاممرجعیت شیعه

آیت الله العظمی شیرازی : طبق فرمایش معصومین علیهم السلام ، افطار در روزه و قصر در نماز هدیه ی الهی است ، و هدیه الهی را پس نمی فرستند ، لذا خواندن نماز شکسته در سفر واجب است ، و در صورتی که شخصی نماز را در سفر تمام بخواند ، نماز او باطل است

نشست علمی روزانه آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی ، روزهای جمعه و شنبه بیست و هشتم و بیست و نهم جمادی الثانی سال ۱۴۴۵ برگزار شد، در این نشست هم چون جلسات پیشین ، ایشان به سوال های حاضران در جلسه ، پیرامون مسائل مختلف فقهی پاسخ دادند.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با وجوب شکسته خواندن نماز در سفر فرمودند : در روایت آمده که شکسته شدن نماز ، هدیه ی خدای متعال به مسافر است که از نمازهای واجب کاسته است.

معظم له در ادامه فرمودند : برخی از منافقانِ اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ، این حکم الهی را نپذیرفتند ، که حضرت در این رابطه فرمودند : اگر کسی به شما هدیه داد ، آیا شما دوست دارید که آن شخص ، هدیه ی شما پس بفرستد ؟ ، چرا هدیه ی خدا را پس می فرستید ؟ لذا شکسته شدن نماز هدیه ی خداست.

ایشان هم چنین تاکید فرمودند : خواندن نماز شکسته در سفر واجب است ، و در صورتی که شخصی نماز را در سفر تمام بخواند ، نماز او باطل است ، مگر آنکه جاهل به مساله باشد.

آیت الله العظمی شیرازی با اشاره به اینکه این حکم از عترت به ما رسیده ، فرمودند : احکام باید در قرآن کریم و یا روایات آمده باشد ، چرا که پیامبر خدا فرمودند : کتاب الله و عترتی اهل بیتی ، یعنی باید از این دو منبع ، احکام خدا را بدست آورد ، و در این مساله ، در روایات عترت ، چنین آمده که اگر کسی از که از شهر خود می خواهد به شهر دیگری برود ، و تا بعدازظهر بر نمی گردد ، اگر نماز را شکسته نخواند ، هدیه ی خدا را پس داده است ، لذا حضرت فرمودند : افطار در روزه و قصر در نماز هدیه ی خداست ، آیا دوست دارید که کسی هدیه ی شما را پس دهد ؟ ، بنابراین ، هدیه ی خدا را پس ندهید.

معظم له در ادامه فرمودند : اگر انسان از شهری که محل تولد اوست ، خارج شود ، و در شهر دیگری سکونت کند ، چنانچه پس از مدتی به آن شهر ، سفر کند ، در صورتی که قصد اعراض نکرده باشد ، نماز او در شهر محل تولد ، تمام است ، و قصد اعراض ، آن گونه که علما فرموده اند بدان معناست که انسان تصمیم دارد مجددا در آینده به آن شهر بازگشته و در آنجا سکونت نماید ، اما اگر اعراض کرده باشد ، نماز او شکسته است.

ایشان در رابطه معنای عدالت در صورت تعدد زوجات ، فرمودند : در معنای برقراری عدالت در صورت تعدد زوجات ، محل اختلاف میان فقها است ، و قرآن کریم در آیه ۳ سوره نساء فرموده : فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً ، و اگر بترسید که (چون زنان متعدّد گیرید) راه عدالت نپیموده و به آنها ستم می‌کنید پس تنها یک زن اختیار کنید.

آیت الله العظمی شیرازی در ادامه فرمودند : عدالت قلبی که اصلا امکان ندارد ، یعنی اینکه فردی به چند همسر خود ، به صورت یکسان علاقه داشته باشد ، و در روایت هم آمده که امکان ندارد.

معظم له عدالت در رابطه با معنای عدالت از نظر فقها فرمودند : در این زمینه ، دو قول وجود دارد ، که جماعتی گفته اند که عدالت در لباس و خوراک و مسکن می باشد ، اما برخی گفته اند که بر حسب شان بایستی عدالت رعایت شود ، یعنی اگر یکی از زنان ، دختر یک فقیر و زن دیگر ، دختر یک غنی است ، در اینجا چون شان ها تفاوت دارد ، لذا عدالت به معنای مساوات نیست ، بنابراین عدالت محل اختلاف میان فقهاست.

ایشان در ادامه فرمودند : اگر شخصی با زنی ازدواج کرد ، اما نفقه ی او را پرداخت نکرد ، عقد او صحیح است ، اما مرتکب فعل حرامی شده است ، و نفقه به گردن اوست ، و چنانچه از دنیا رفت ، بایستی قبل از تقسیم شدن ارث ، نفقه ی آن زن پرداخت شود ، و سپس ارث میان ورثه تقسیم گردد.

آیت الله العظمی شیرازی در رابطه با حکم نوحه خواندن برای میت فرمودند : مرحوم شیخ انصاری به تفصیل این مساله را در مکاسب محرمه ذکر کرده و در جمع بین روایات چنین نظر داده که نوحه کردن برای میت ، اشکال ندارد و آنچه که از نوحه ی حرام در روایات ، ذکر شده ، منظور نوحه ی باطل است ، و نه هر نوحه ای.

معظم له در ادامه فرمودند : روایت شده که امام باقر که در هفتم ذی الحجه به شهادت رسیدند ، پولی را برای امام صادق قرار دادند و فرمودند که این پول در منا بگذارید تا زنان جمع شوند و زنان نادبه برای من ندبه کنند و روضه بخوانند ، ندبه هم به معنای صدای یواش نیست ، بلکه به معنای داد زدن است ، همان گونه که متعارف است که در ماتم کسی شعری می خوانند و ضجه و فریاد می کنند.

ایشان هم چنین تاکید فرمودند : اگر نوحه ها دارای اکاذیب و سخنان غیر صحیح باشد ، حرام است ، اما تمامی نوحه ها حرام نیستند ، بلکه نوحه های باطل ، هم حرام هستند و هم گرفتن پول در قبال آن حرام است.

سایر موارد فقهی مطرح شده در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به این شرح بود : موارد تقدم قاعده ی فراغ بر قاعده ی استصحاب ، موارد استحقاق بعد از عمل در عقود ، برخی از احکام ذبح حیوان حلال گوشت ، شرح آیه ی ۱۰۸ سوره انعام ، برخی از مواردی که در دنیا حرام و در آخرت حلال است ، حکم پرداخت خمس از غیر عین مال ، معنای معاد جسمانی ، تفسير آيه ی هَباءً مَنثورا ، حکم حج بدلی ، برخی از احکام استطاعت در حج ، و حکم حج با مال مخلوط به حرام ، از دیگر مواردی بود که در این نشست علمی توسط آیت الله العظمی شیرازی به آن ها اشاره و یا پاسخ داده شد.

لازم به ذکر است که سلسله نشست‌های علمی آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی به صورت روزانه در بیت معظم له در شهر مقدس قم خیابان چهارمردان کوچه ۶ راس ساعت ۱۰:۴۵ به وقت محلی برگزار می‌شود و شما می‌توانید به صورت مستقیم از شبکه امام حسین علیه السلام ماهواره یاهست فرکانس ۱۲۰۷۳ بیننده این نشست علمی باشید.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا