اخبارایرانجهان

۲۷ جمادی الثانی سالروز شهادت سلطان علی بن محمد باقر سلام الله علیهما

۲۷ جمادى الثانى سالروز شهادت سلطان على بن محمّد باقر سلام الله علیهما می باشد ، در اين روز در سال ١١۶ هجری قمری ، آن امامزداه ی بزرگوار ، در اردهال كاشان به شهادت رسيد.

امام زاده علی بن محمد باقر، فرزند بلافصل امام محمد باقر علیه السلام ، پنجمین امام شیعیان است و در بیشتر منابع از او با عنوان سلطان علی یاد می‌شود.

بر اساس برخی از گزارش‌های تاریخی ، او بنا به درخواست دوستداران اهل بیت از اهالی چهل حصاران و فین کاشان در سال ۱۱۳ هجری قمری به این منطقه هجرت کرد ، و مدت سه سال به امر تبلیغ و ارشاد مردم همت گماشت.

بر اساس اسناد و روایات موجود در سال ۱۱۳ هجری قمری دقیقا ۵۳ سال بعد از فاجعه عاشورا در کربلا و همزمان با دوران «امامت امام محمد باقر علیه السلام ، مردم کاشان تصمیم می‌گیرند تا فردی به نام عامر بن ناصر فینی را نزد «امام باقر» فرستاده تا فردی را به عنوان راهنما و وکیل ولایت نزد آنان بفرستد ، بدین ترتیب آن امام بزرگوار ، فرزندشان به نام امامزاده «سلطان علی بن محمد باقر» را با آنان همراه کردند.

نگرانی حاکم مشهد اردهال در آن زمان به علت میزان زیاد نفوذ و علاقه مردم به «امامزاده سلطان علی بن محمد باقر » سبب شد تا حاکم وقت کاشان تصمیم بگیرد این امامزاده را به شهادت برساند.

از سوی دیگر «امامزاده سلطان علی بن محمد باقر » در کاشان به هدایت مردم می پرداخت و در نزد مردم جایگاه ویژه‌ای داشت و برای عبادت در تابستان به اردهال می آمد.

در همین زمان بود که حاکم اردهال قصد جان ایشان را می کند ، و سرانجام علی بن محمد باقر در سال ۱۱۶ هجری قمری به همراه تعدادی از اهالی منطقه توسط نیروهای حکومتی در دربند ازناوه به شهادت می رسد.

اگر چه مردم خشمگین کاشان برای جلوگیری از هر گونه صدمه با چوب و بیل به سمت اردهال حرکت می کنند ، اما بعد از شهادت این امامزاده به محل می رسند ، و طی درگیری سختی در طول ۳ روز پیکر مطهر ایشان را به دست می آورند و ایشان را با احترامی خاص به خاک می سپارند.

از آن زمان به بعد ، مردم منطقه نام این مکان را مشهد اردهال نامگذاری کردند ، و از آن سال به بعد مردم کاشان سالگرد شهادت «امامزاده سلطان علی بن محمد باقر » را گرامی می‌دارند.

مردم زمانی که متوجه قصد شوم حاکم اردهال برای شهادت امامزاده سلطان علی بن محمد باقر شدند ، با بیل و چوب دستی به سمت اردهال رفتند ، لذا بخشی از مراسم قالیشویان مشهد اردهال با همراه داشتن چوب توسط عزاداران صورت می‌گیرد.

مردم کاشان و اردهال طی آیینی خاص اقدام به بزرگداشت مقام فرزند «امام محمد باقر» می کنند ، بدین ترتیب که شروع آیین قالی‌شویان از چند روز قبل از تاریخ اصلی مراسم آغاز می‌شود ، این مراسم در دومین جمعه مهر ماه هر سال شکل می گیرد.

صاحب ریاض العلماء می‌نویسد: «سید اجل سید علی بن مولانا امام باقر از بزرگان و اکابر فرزندان امام محمد باقر است ، و بیان عظمت شأنش نیازی به کلام طولانی ندارد ، قبرش در حوالی کاشان و معروف به «مشهد اردهال» است ، گنبد رفیع و عظیمی دارد و جماعتی از علمای شیعه نیز در شأن او فضایلی گفته و دربارهٔ کرامات او و مشهدش حکایاتی دارند.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا