اخبارپاکستانجهان

کشمیریها خواستار حل مناقشه کشمیر در چارچوب سازمان ملل شدند

مردم جامو و کشمیر خواستار حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه کشمیر با استفاده از حق تعیین سرنوشت خود از طریق برگزاری یک همه پرسی آزاد و بی طرفانه تحت نظارت سازمان ملل متحد شدند.

مردم کشمیر ، به ویژه جامعه مدنی، کارشناسان سیاسی و حقوقی ، و پژوهشگران دانشگاهی آن معتقدند که سازمان ملل در بیش از ده‌ها قطعنامه خود، به ویژه قطعنامه‌ای که در ۵ ژانویه ۱۹۴۹ به تصویب رسید، حق تعیین سرنوشت کشمیری‌ها را به رسمیت شناخته است.

کشمیری ها هم چنین تاکید دارند که علیرغم رنج و بی عدالتی سیاسی ناشی از ۷۶ سال حکومت هند بر بخشی از این منطقه ، مردم جامو و کشمیر در خواست خویش برای برگزاری همه‌پرسی تحت نظارت سازمان ملل ثابت قدم هستند.

حق همه‌پرسی کشمیری‌ها حتی توسط رهبران هند از جمله اولین نخست‌وزیر آن جواهر لعل نهرو پذیرفته شده است.

فعالان کشمیری تاکید می کنند که اقدام نظامی و غیر دموکراتیک هند در ۵ آگوست ۲۰۱۹ علیه جامو و کشمیر به منظور منسوخ شدن قطعنامه های سازمان ملل در مورد جامو و کشمیر بود.

آنها افزودند که تغییرات جمعیتی و تضعیف اقتصاد کشمیر به گونه ای طراحی شده که در هر زمان که در آینده همه پرسی برگزار شود، بر نتایج آن تأثیرگذار باشد.

فعالان حقوق بشری از دبیرکل سازمان ملل خواسته اند تا تروریسم دولتی هند را که در آن مردم جامو و کشمیر در معرض کشتار گسترده، خشونت فیزیکی، بازداشت های غیرقانونی و محرومیت از تمامی حقوق اساسی قرار دارند، مورد توجه قرار دهد.

آنها خواستار حل و فصل زودهنگام مناقشه کشمیر بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای تضمین صلح دائمی در جنوب آسیا شده اند.

برخی از احزاب سیاسی جامو و کشمیر بر این اعتقادند که هند، مردم جامو و کشمیر را به دلیل درخواست همه‌پرسی با دستور سازمان ملل در معرض مجازات دسته جمعی قرار می‌دهد.

این احزاب تصریح کردند که مصمم هستند به مبارزه خود تا تحقق همه‌پرسی تحت نظارت سازمان ملل ادامه دهند ، چرا که صلح پایدار در منطقه ، بدون حل و فصل مناقشه کشمیر بر اساس حق مسلم آنان ، ممکن نیست.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا