اخبارایرانجهانجهان اسلام

صدور مجوز نشر بزرگترین دایرة المعارف شیعی در فضای مجازی

کانال تلگرامی بازار کتاب دیجیتالی قائمیه وابسته به مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان از انتشار بزرگترین دایرة المعارف شیعی درباره امام حسین علیه السلام در فضای مجازی خبر داد.

این مرکز تحقیقات رایانه‌ای در کانال تلگرامی خود خبر داده که مجوز نشر «دایرة المعارف الحسینیة» را به صورت کتبی در تاریخ ۱۵ دیماه ۱۴۰۲، از نویسنده این اثر « آیت الله شیخ محمد صادق کرباسی اشتری» بدست آورده و بر این اساس، به زودی نسخه الکترونیکی این دایرة المعارف، در وبسایت و اپلیکیشن‌های مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه اصفهان منتشر می شود.

شایان ذکر است دایرة المعارف الحسینیه به جوانب مختلف زندگی امام حسین علیه السلام می پردازد و تاکنون مجلدات آن به ۱۰۰۱ جلد رسیده که از این تعداد، ۱۲۷ جلد آن به زیور طبع آراسته شده و بقیه مجلدات آن به صورت خطی محفوظ است.

همچنین این دایرة المعارف به زبان عربی منتشر شده و بخش هایی از آن به زبانهای انگلیسی، فارسی و اردو ترجمه گردیده است.

محققان این حوزه بر این باورند که این حجم از نوشتار ، در عالم تألیف و نویسندگی، بدون تردید رقمی شگرف و عظیم است که باید آنرا از معجزه های علمی و فرهنگی تلقّی کرد.

گفته شده است که ایده‌ی نگارش این دایرة المعارف از نویسنده‌ی آن در سال ۱۳۵۹ شمسی آغاز شده، اما شروع نگارش آن ، در آستانه یازدهم محرم سال ۱۳۶۶ شمسی اتفاق افتاده است.

قابل ذکر است که نویسنده‌ در نگارش این اثر، از برخی پژوهشگران، شاعران، نویسندگان و روزنامه نگاران نیز کمک گرفته است.

همچنین آثار و مطالبی که نویسنده در این مجموعه آورده، از جنبه های مختلف تاریخی، علمی، ادبی، میراثی و سیاسی بررسی نموده است.

از جمله موضوعاتی که در این دایرة المعارف به آن پرداخته شده عبارتند از: حسین کریم در قرآن عظیم، سیره‌ی امام حسین، حسین و شریعت اسلامی، شواهدی از رویاها و تاویل آنها ، معجم یاران امام حسین، معجم یاران هاشمی امام حسین، عوامل سیاسی نهضت امام حسین، نسل امام حسین و نسب او، تاریخ حرم ها، گزیده هایی از شعر قرن اول تا پانزدهم ، اشعاری به زبان های عربی، فارسی، اردو، ترکی و انگلیسی.

اخبار مرتبط

دکمه بازگشت به بالا